Wat is er nieuw

Neocaridina green jade

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Een tijdje geleden heb ik mijn garnalenbestand uitgebreid met 4 groepen van verschillende kleuren. Drie van deze groepen doen het prima, zelfs de caridina soort die hier op grind en leidingwater zit groeit gestaag. Alleen de neocaridina green jade doet niets. Ik zie wel dat de meisjes steeds zwanger zijn en heb ooit 1 jong opgezogen tijdens het schoonmaken maar dit was ook het enige jong dat ik gezien heb. Van deze groep zijn de mannen goed actief maar de dames die zwanger zijn zitten maar te zitten en wapperen ook niet echt veel met de pootjes als ze zwanger zijn. Heeft er iemand green jades en kweken ze daar wel goed? Is de green jade een garnaal die van zichzelf wat minder actief is en minder snel kweekt?

http://garnalenenkreeftenforum.nl/viewt ... 6ecfd1243f

Ik lees hier wel dat ze nog niet echt kleurvast zijn en dat er veel andere kleuren nog uitkomen.
Verder kan ik niet zo snel nog iets op je vraag vinden. Ik moet zeggen dat in onze 3 bakken de kweek ook nog niet vlot gaat hoor. 2 met eitjes maar dat is momenteel alles ook.

John bedoel je met jullie bakken dan bakken met andere soorten dan de green jade? Hier is nl echt alles wat vrouwlijk is zwanger. Ik ben in januari begonnen met black/blue rilli's en dat waren er maar 10, inmiddels een schatting van tussen de 50 en 100. Citroentjes iets later gekomen maar daar zie ik ook heel veel jongen en zelfs de tangerine tiger op grind heeft jongen. Wel alles op verwarming hoor. Heb jij de green jade zelf ook? Die van mij zijn heel wat groener dan de garnalen van de link naar GEK. Niet dat Ik daar wat aan heb als ze toch geen jongen krijgen 😀. De oorspronkelijke groep leeft trouwens nog steeds en vervellingen zijn er ook maar wel veel minder valt me op.

Wij hebben ze ook gehad , hier kweekte ze echt net zo als de andere Neosoorten . Met andere woorden de bak altijd met jongen en vrouwen met eitjes . Ook was onze groep stabiel qua kleur , geen vreemde kleuren er tussen , wel de intensie qua groen varieerde van donker / lichter groen .

Yilleke,
Ja ik bedoel hier de 3 bakken met de cr/cb TB. In 1 bakje hebben we sinds kort 35 kleintjes van nu een kleine centimeter en daar is weer 1 zwanger nu. In het andere bakje met de TB geen eitjes en ook niet bij de gewone cr. De TB zitten op een ph van 6 en een kh van 0-1 en Gh 6 dmv Enviroment bodem en de temp is 22 graden. Daarnaast krijgen ze dus mineralen en de geleidbaarheid bij de TB is rond de 250Us.
Nu kweken de TB ook wel wat lastiger dan de lage gradatie cr dacht ik.

Zie ook ons fotoalbum in de onderstaande link. Daar zie je ze wel tussen staan.

Natasja en John, complimenten voor jullie bakken hoor, ziet er schitterend uit.

John, ik heb bewust voor de gemakkelijke garnalensoorten gekozen, als je niet zwemmen kunt spring je ook niet gelijk in het diepe. Ik vind heel veel caridinasoorten prachtig maar eerst nog maar even dooroefenen met zwemmen.

Als de green jade net zo gemakkelijk kweekt dan moet ik gewoon ff geduld hebben, of en die mogelijkheid is ook heel aannemelijk, de jongen zijn er wel maar ik zie ze niet omdat ik kippig ben. Als ik een jong opgezogen heb tijdens het schoonmaken zullen er vast wel meer zitten. Tussen al het groen valt het groene ook niet echt op. Elke groep hier gedraagt zich ook weer anders, de rilli's klonteren vooral samen en zitten hoofdzakelijk bij elkaar en de citroentjes klimmen graag, in het begin schrok ik daar van en dacht ik dat mijn waterwaarden niet goed waren omdat er zoveel bovenin zaten. Inmiddels weet ik dat deze groep dit veel doet.

De jongen zijn er dus wel maar ik zie ze gewoon heel slecht. Ik ben nl in de bak aan het rommelen geweest en nu zie ik ineens 3 jongen van verschillend formaat dus ik heb toch nog de hoop dat het goed komt.

Dank je. En ja je kan het beste met een wat makkelijkere soort beginnen. Wij zijn ook begonnen met de Vuurtjes destijds.
Net geboren kleintjes zie je ook vrij moeilijk de eerste dagen.

Net geboren waren ze niet hoor. Ze waren tussen een halve en 1 cm, maar groen tussen groene planten zie je gewoon niet.

Hoi Yilleke, gefeliciteerd met de baby's! Tja die schutkleur is eigenlijk best wel handig voor ze, alleen niet voor jou, hihi.

Wonder boven wonder zie ik net in de gewone cr bak 2 met eitjes terwijl ik eerst had gezegd dat daar alles nog stil lag. Zo zie je maar weer he 😉.

Ook gefeliciteerd John. Ik heb al mijn garnalenbakken op de zolderkamer staan en daar heb ik de luxaflex altijd dicht tegen de alg. Vandaag heb ik deze dus open gedaan en ik moet zeggen dat er hier met de green jades niks aan het handje is hoor. In het daglicht zag ik alles vele malen beter en het barst van de jonge garnalen in het mos, van piepklein tot al behoorlijke formaatjes. Ze kweken dus zoals echte neocaridina's horen te doen. :thumbs:

Mooi om te horen hoor. Dus voortaan maar af en toe kijken bij daglicht 😉.

Dankje voor je compliment 🙂 , haha ja bij daglicht wil je nog wel eens wat meer zien ;-) . Van harte met je kleine grut . Succes met je bakjes .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan