Wat is er nieuw

Neocaridina overlijden na vervellen

WouterB

Member
Lid geworden
26 december 2020
Leeftijd
51
Hoi, ik heb een aantal weken geleden 20 Neocaridina cf. davidi `Citroen Garnaal` white stripe gekocht. 1 was er dood, er lag een velletje in de zak dus ik dacht die had de pech te vervellen tijdens transport. Ik heb het erbij gelaten. Maar nu gaan de garnalen 1 voor 1 dood, maar pas als ze vervellen. De niet vervelde garnalen zijn levendig, eten, en vertonen geen raar gedrag zoals de hele tijd heen en weer zwemmen. Uiteraard weet ik niet of er ook garnalen vervellen zonder dat ze doodgaan, het is een Rio 180 aquarium en ik heb geen zicht op alle garnalen. Maar er zijn er nu zeker 4 doodgegaan terwijl ze naast hun velletje liggen. Ook zie je aan de lichtere kleur en het gebrek aan glans dat ze vervelt waren. De garnalen zitten op osmosewater met saltyshrimp GH KH plus. Er zitten alleen 20 Pseudomugil Paskai bij, die allen nog maar 1.5 cm zijn. Ook zien de garnalen er nog helemaal onaangetast uit, behalve dat hun velletje naast ze ligt. De waterwaarden zijn PH 7.5, KH 4, GH 9, nitriet 0. Hebben jullie enig idee of suggestie waarom deze garnalen aan t overlijden zijn? Alle hulp en suggesties zijn welkom.

Ja je hebt ze op osmose, en daar kunnen deze garnalen doorgaans slecht tegen ondanks dat je gh+ en Kh+ toevoegt, beter is ze op gewoon leidingwater te houden

Ja je hebt ze op osmose, en daar kunnen deze garnalen doorgaans slecht tegen ondanks dat je gh+ en Kh+ toevoegt, beter is ze op gewoon leidingwater te houden

Echt? Ik heb juist voor osmosewater gekozen omdat ik elders gelezen heb dat dat, in combinatie met salty shrimp, het beste zou zijn. Ik jeb 2 andere aquaria met neocaridina's (blue dream en de andere bloody mary), ook met exact hetzelfde water, en due gaan als een trein. De baby's in die aquaria zijn niet te tellen zo snel gaan ze.

Echt? Ik heb juist voor osmosewater gekozen omdat ik elders gelezen heb dat dat, in combinatie met salty shrimp, het beste zou zijn. Ik jeb 2 andere aquaria met neocaridina's (blue dream en de andere bloody mary), ook met exact hetzelfde water, en due gaan als een trein. De baby's in die aquaria zijn niet te tellen zo snel gaan ze.
Ja mijn eigen ervaring is dat neo-caredina's het vrij slecht doen op osmose want je filtert er veel meer uit dan alleen gh en kh

Ja mijn eigen ervaring is dat neo-caredina's het vrij slecht doen op osmose want je filtert er veel meer uit dan alleen gh en kh

Ja klopt, als het echt goed gaat qua osmose heb je alleen watermoleculen over. Maar wat zit er
dan in kraanwater behalve gh en kh wat de garnalen zouden kunnen missen?

Ja klopt, als het echt goed gaat qua osmose heb je alleen watermoleculen over. Maar wat zit er
dan in kraanwater behalve gh en kh wat de garnalen zouden kunnen missen?
Ja o.a. kalk en andere mineralen (geen benul wat allemaal, nooit in verdiept) weet alleen dat neo's het slecht doen op osmose

Ok, dat kan maar ook daar lees ik dat het de nodige mineralen toevoegt. Meestal als een garnaal vervelt gaat die er snel vandoor om zich te verstoppen tot het nieuwe vel hard is. Bij jou blijven ze naast de oude vervelling liggen en dat vindt ik ook raar en heb daar geen ervaring mee.

Ik ben 1 ding vergeten. Ik voeg dagelijks easy life easycarbo toe.
Dat doe ik ook bij de andere aquaria met neocaridina, zonder problemen. Maar ik meen gelezen te hebben dat mensen toch soms problemen daarmee krijgen. Ik ga daar toch s een tijd mee stoppen en zien wat er gebeurt.

In ieder geval bedankt voor t meedenken iedereen 🙂

Ik ben 1 ding vergeten. Ik voeg dagelijks easy life easycarbo toe.
Dat doe ik ook bij de andere aquaria met neocaridina, zonder problemen. Maar ik meen gelezen te hebben dat mensen toch soms problemen daarmee krijgen. Ik ga daar toch s een tijd mee stoppen en zien wat er gebeurt.

In ieder geval bedankt voor t meedenken iedereen 🙂
Spijtig voor jou maar leuk om te lezen voor mij. Ik heb zelf jaren lang gerommeld met neocaridina garnalen, meestal vuurgarnalen. Ik kan het niet hard maken maar ik ben zelf gestopt met het dagelijks toevoegen van Easycarbo. Ik voeg nu maximaal eens per week na de waterwissel 3x de voorgeschreven hoeveelheid toe middels een spot-on methode op de baardalgen op het hout. Ik houd ze op kraanwater en verhoog de hardheid van het water net als jij. Even een dikke tip van mij via @LaLizzerd over die GH+. Je kunt dat ook in zakken van 1,5KG kopen voor de vijver, ik gebruik dat nu sinds een paar maanden en dat werkt uitstekend. Het lijkt wat minder snel en gemakkelijk op te lossen in het water maar dat neem ik voor lief. Ik maak tijdens de waterwissel een emmer met lauw water, voeg GH+ toe, staafmixer er doorheen jagen en klets de bak in! :petjeaf:

Sinds ik gestopt ben met easycarbo lijken er geen garnalen meer overleden te zijn. Er gebeurd wel iets anders raar. Er zitten slakjes in, die normaal lijken te groeien, maar ze zijn echt helemaal transparant....

Sinds ik gestopt ben met easycarbo lijken er geen garnalen meer overleden te zijn. Er gebeurd wel iets anders raar. Er zitten slakjes in, die normaal lijken te groeien, maar ze zijn echt helemaal transparant....
Heb je er een foto van?

Kunnen posthoorns zijn. De rode zijn feitelijk een soort albino en die komen weleens met transparante huisjes.

Ik heb de rode ook gehad maar die hadden geen transparante huisjes.

Die van mij hebben steeds vaker een gouden huisje dat doorzichtig is (je ziet de luchtbel soms zitten die ze als zink- en stijgballast gebruiken).

Oh echt! Dat was mij dus elders anders verteld. Vreemd, dat kalktekort: ik heb een KH van 11 en een GH van ook zo'n beetje 11...

Dat zou toch meer dan voldoende moeten zijn Marije.

Ja ik heb hier puntslakken in mijn blackcrystalbak en ondanks dat ik de mineralen toevoeg (zitten half op osmose) zijn de huisjes van de puntslakken aangetast door kalktekort, dus ik denk dat niet alleen je gh en kh verantwoordelijk is ervoor

Ook kan het eten van belang zijn en niet alleen de waterwaarden.

Fijn om te horen dat het beter gaat. Of het perse door het stoppen met Easycarbo komt weten we nu nog niet maar het is fijn dat het voor nu even de oplossing lijkt te zijn.
Over je doorzichtige slakken durf ik niks te zeggen ik heb daar praktisch geen verstand van.

Heb je er een foto van?
Inderdaad ja. Foto's zijn van harte welkom natuurlijk. Dit lijkt een bijzonder fenomeen te zijn die doorzichtige slakken!

Druppels, anders mocht ik hier niet eens naar binnen! :DD
:juggle: :petjeaf:

Ik ben meer van de videos 🙂

Ik heb overigens de leverancier van mijn garnalen een mail gestuurd met mijn waterwaarden, dit was hun antwoord:

Mijn waterwaarden:

PH 7.5
KH 4
GH 9
nitriet 0

Antwoord:

"De Ph en Kh waarden horen niet bij elkaar.

Als de ph 7-7,2 is hoort er een Kh van 6 bij.

Als de ph hoger is gaat de Kh ook hoger worden, de kh buffert nl. de ph.

Bij een ph van 7,5 zal een goede Kh rond de 6,5 horen.

Is de Kh 4 dan hoort de Ph rond de 6-6,5 te zijn.

Ik denk dat hier het probleem ligt, waardoor de garnalen dood gaan.

Bij citroengarnalen, hoef je normaal niets toe te voegen en geen osmose water te gebruiken.

Gewoon kraanwater met ph rond de 7 en kh rond de 6."

Ik snap het bezwaar tegen osmosewater, maar uit mijn kraan komt water met een KH rond de 0.5. Dat komt omdat ik een waterontharder heb staan ivm het eczeem va mijn zoontje.
Dat is ook de reden dat ik osmose met kh gh plus van saltyshrimp ben gaan gebruiken.

Vandaag komt een co2 set binnen, ik hoop dat als ik die goed heb afgesteld dat de ph en dergelijke beter wordt?

Laatst bewerkt:
Dat antwoord van de garnalen leverancier is wel een beetje kort door de bocht..
Het klopt dat de KH en pH met elkaar te maken hebben, dat de KH de pH buffert.
Maar als er weinig zuren in het water zitten kan de KH best 4 zijn en de pH 7,5..

Als je de pH toch niet wilt verlaten zou je misschien wel KH+ kunnen toevoegen 🙂

Die slak op het filmpje ziet er inderdaad apart uit. Dat huisje van de poelslak is transparant.. lijkt er inderdaad wel op alsof het huisje ontkalkt.. wat wel vreemd is met en pH 7,5. Hoe heb je de pH gemeten? Heb je deze regelmatig gemeten?

Ik meet met een sera druppeltest. Ik heb het 1x gemeten.... Bij de co2 set zit een continu ph/co2 test, is dat redelijk betrouwbaar?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan