Neon dwergrasboras... of niet?


N

Neonlover

Guest
Hey allemaal,

ik ben vandaag een groot deel van het nanobestand gaan halen:
2x Ottocinclus Affinis
10x Neon Green Rasbora
Nu kom ik thuis, laat ik de visjes acclimatiseren en zet ik ze erin.
Even laten bekomen zonder licht en na een half uurtje doe ik even het licht aan om te kijken hoe ze het doen.
Wat blijkt? 3 van de 'rasboras' lijken me helemaal geen rasboras te zijn. Het zijn 3 kleinere, grijze visjes die een zwart puntje hebben bovenop hun rugvin. Hun oogjes lichten blauw op. Ik heb sterk het vermoeden dat ik 3 'lichtoogjes' meegekregen heb, die zaten wat verderop in een aquarium. Uiteraard heb ik toegekeken hoe ze de visjes eruit haalden maar dit heb ik echter maar thuis gezien. Foto's staan onderaan, oordeel vooral zelf. Als dit het geval is zit ik met een klein probleem, want ik weet uit ervaring dat de zaak geen visjes terug zal nemen. Ze vergoeden natuurlijk wel bij sterfte of ongelukken maar ik vrees dat ze de lichtoogjes zullen terugnemen. Ik zal gewoon drie extra Neonrasboras krijgen, maar ik wil natuurlijk geen 13 visjes waarvan 3 een andere soort.
Foto's van het volledige bakje zal ik in een ander topic plaatsen, met otto's ook in close-up :).
Alvast bedankt!
Neon(Brent)
17505946_1317137128365700_1685995695_n.jpg
17555534_1317137148365698_1292197590_n.jpg
 
Otocinclussen zijn echte groepsvissen pas vanaf een stuk of 10 tonen ze hun ware leuke gedrag. Otocinclus affinis wordt nooit verkocht dat zijn andere soorten Otocinclussen onder de verkeerde naam.

De lichte visjes zijn Brevibora dorsiocellata Maar worden nog vaak verkocht onder de verouderde naam Rasbora dorsiocellata.

Als je iets hebt gekregen waarom je niet hebt gevraagd mag je deze 3 gewoon terug brengen.

Ik hoop niet dat je bak al te nano is. De soorten die je hebt wensen toch wel een bak van minimaal 60cm.
 
Een jonge rasbora dorciocellata (uit m'n hoofd)
Ook een heel mooi sierlijk visje!

Groetjes John.

Oepsie, snelle botia was me voor
 
Oke, duidelijk een andere soort dan. Dat het geen Affinis was leek me ook al duidelijk omdat deze nogal zeldzaam zijn inderdaad,
maar wist niet meteen een andere naam dus heb het daarbij gehouden :p. Bakje is 35L, pittig weinig dus maar aangezien de visjes niet groter dan 1.5/2cm worden
en ze zeer graag in de stroming zwemmen die ik aan heb staan denk ik wel dat ze gelukkig zijn?
Ben toch wel van plan de visjes om te ruilen, aangezien deze ook groter worden en voor hun eigen welzijn.

Neon(Brent)
 
Bakje is 35L, pittig weinig dus maar aangezien de visjes niet groter dan 1.5/2cm worden
en ze zeer graag in de stroming zwemmen die ik aan heb staan denk ik wel dat ze gelukkig zijn?

Denk je dat echt of hoop je dat? ;)

Zo'n bakje is eigenlijk enkel prima geschikt voor garnalen en slakken bv,zelfs kleine groeps/scholenvisjes doe je echt geen plezier met dit formaat helaas.
 
Ja garnalen is ook eerst echt het plan, geen idee of ik er nu goed aan gedaan heb de visjes erin te plaatsen omdat ik sowieso wel van plan ben/was om er garnalen in te steken.
Heb ook een ander aquarium hoor van 110L met kersenbuikjes en cory's dus in extreme noodgevallen hebben ze een thuis, alhoewel ik dit liever niet zou doen.
 
Ik heb ze in een 80cm bak gezien met veel planten en wat stroming ze hadden het voor zover ik het zag wel naar hun zin en waren best bewegelijk. Als je dat gedrag vergelijkt met dit soort in mini bakjes zie je gewoon dat te klein houden gewoon zielig is.

Daarnaast is het wildvang en dan worden ze al beperkt in hun vrijheid in een 3 meter bak want ze zijn immers zoveel groter gewend. Laat staan dat je dat dan in zo'n mini bakje stopt.

Misschien kun je beter alles terug brengen en voor Garnalen gaan.
 
Laatst bewerkt:
Bakje draait denk ik net vier weken, zou idd wel al voldoende zijn voor garnalen.
Zoals ik al zei is de winkel nogal rot met het terugnemen van vissen dus geen idee, ze kunnen wel nog in de andere bak.
Vind het vaag dat dit niet echt kan want heb me nogal redelijk geïnformeerd en o.a rasbora's zouden geen probleem mogen zijn in combinatie met garnalen in een nano.
 
Bakje draait denk ik net vier weken, zou idd wel al voldoende zijn voor garnalen.
Zoals ik al zei is de winkel nogal rot met het terugnemen van vissen dus geen idee, ze kunnen wel nog in de andere bak.
Vind het vaag dat dit niet echt kan want heb me nogal redelijk geïnformeerd en o.a rasbora's zouden geen probleem mogen zijn in combinatie met garnalen in een nano.
Een paar jaar geleden werden die nano bakjes een hype en ging men er van uit dat die kleine visjes het prima zouden doen in zulke kleine bakjes. Echter na verloop van jaren is men gaan inzien dat die kleine soortjes ook gewoon ruimte nodig hebben en verkommeren in zulke kleine bakjes. Je ziet ook dat ze in grotere bakjes heel ander (actiever) gedrag vertonen.

Otocinclus voeg je beter niet toe aan verse bakken. Algen en zgn aufwuchs die ertussen leven is voor hen een belangrijke voedselbron.
 
Eens met de eerdere antwoorden, ik had ooit op advies van de lfs celestichthys margaritatus is 35 liter....ging echt niet goed maar dat zag ik pas helemaal toen ze verhuisden naar 90 liter. En de oto's inderdaad nooit in een relatief nieuwe bak. Als t qua temperatuur etc kan zou ik de vissen wel in de 110 liter doen, of is die al vol / gaat dat niet met de kersenbuikjes?
 
Goh vol er zwemt helemaal niets bovenin, zit een clownpleco en wat cory's bij. Toch 10 kersenbuikjes want was kweek en kon er nergens mee naartoe. Ben trouwens naar de winkel geweest voor de ruil, heb meteen 4 groene neonrasboras gekregen, dus dat probleem lijkt nu wel opgelost.
 
Ruim 20 jaar geleden heb ik eens Neontetra's bij kersenbuikjes gezet, en de Neons waren binnen enkele minuten allemaal opgegeten. Dus met die Rasbora's zou ik goed uitkijken.

De winkel heeft het nestjes met je opgelost,
 
Denk niet dat ze staan te springen om alle rasbora's nu ook nog eens terug te nemen. Ga ze denk ff laten groeien en overplaatsen als ze net wat groter zijn, en dan is het afwachten natuurlijk :)
 
Ik zou iig proberen om die Kersenbuiken te slijten. Dat gaat hoe dan ook fout onder elkaar na verloop van tijd.
 
Gaat al 2 jaar onderling goed, kan natuurlijk zijn dat het met de rasbora's erbij helemaal niet goed meer gaat... ga ze allesinds ff laten groeien
 
Het vervelende van kersenbuikcichliden, hoe mooi ze ook inderdaad zijn, is dat ze sneller fokken dan konijnen of muizen. De medebewoners zullen hen wat dat betreft ook geen strobreed in de weg leggen. En als de kleintjes groter worden en je meerdere mannen hebt (wat eigenlijk altijd het geval is) zal 110 liter te weinig zijn en krijg je een voortdurende oorlog.
Kortom: net als Botia denk ik dat je beter afscheid van de kersenbuiken kunt nemen. Misschien dat je ze gratis bij de LFS mag achterlaten, aan verkopen moet je echt niet denken.

Voordeel is dan wel dat de dorsiocellata's (die met 3 cm. echt ongeschikt voor een nano-bak zijn; er zijn rasbora's - m.n. de Microboraras-soorten - die klein gehouden kunnen worden maar dit is er daar geen van) dan prima in die bak terecht kunnen. De Otocinclus (waarschijnlijk O. macrospilus) ook, want dat is met 4 cm. absoluut géén nano-vis! Er zouden dan wat mij betreft nog wel 2 of meer Breviboras en 7 of meer Otocinclus bij mogen.
Ook met Corydoras (hoeveel? liefst 10 of meer!) gaat dat prima samen.

En in de nanobak zullen wat garnaaltjes en kleine slakjes je een hoop plezier kunnen geven.
 
Zitten 9 cory's bij de kersenbuikjes. Heb al bij mn plaatselijke zaak gevraagd of ze gratis visjes overnemen en dit doen ze niet uit veiligheid voor ziekten. Niemand van m'n kennissen staat ook te springen om 10 volwassen kersenbuiken over te nemen :/
 
Kersenbuiken raak je alleen kwijt als je geld toe geeft. ;)

Zet ze op marktplaats, met 50 euro toe en je bent er vanavond nog vanaf. ;)
 
Ik ben wel eens op mijn hoofd gevallen maar niet blijven stuiteren hoor :p
 
Haha altijd weten waar je mee begint met dat soort vissen, vraag anders een andere dieren/aquaria winkel in de buurt of ze ze gratis over willen nemen.
 
Heb je serieus zo veel vis in een klein 35 liter aquarium zitten?
Zoveel zou ik in een 60 liter nog niet zetten.

De corys hebben minimaal 80cm nodig.
Ik heb ook een 35 liter bakje staan met garnalen daar doe ik geen vis in.
 
Ik denk dat je het verkeerd begrijpt haha ik nano zitten enkel de rasboras en wat garnalen, rest zit in een 110L ;p
 

Terug
Bovenaan