Wat is er nieuw

Neon tetra met gerafelde kieuwen

Erica_vissen

Well-known member
Lid geworden
30 april 2022
Hallo, ik zie sinds vandaag dat mijn neon tetra ineens een paar uitstekende schubben op zen hooft heeft en dan vooral bij zen kieuwen, ik merk ook dat hij wat afweziger is de laatste tijd. Hij is al oud 2/3 jaar zo iets alleen ik wil hem nog niet weg. Weten jullie wat dit is?

Een foto van de betreffende vis zou fijn zijn want de leden zijn niet zo goed in een glazen bol kijken

Een foto zal zeker helpen en uitstaande schubben duidt veelal op buikwaterzucht.

Een foto maken lukte niet echt dus heb een filmpje gemaakt

Bijlagen

• FullSizeRender.MOV
    120.5 MB
Erica, kun je het filmpje niet, via je telefoon gemaakt, op YouTube plaatsen? Dat maakt het wat gemakkelijker om te zien.

*Edit*
Tis eenvoudiger dan ik dacht! Gelukt.

Ik zie zo snel niets wat raar is maar dat kan aan mij liggen.

Ik zie geen neon tetra's dus je hebt gelukkig geen zieke neons. 😉

De kardinaaltetra met hangende staart ziet er niet helemaal 100% uit inderdaad. Wat er dan aan de hand kan zijn... geen idee op basis van alleen het filmpje. Kan echt van alles zijn.

Is het verloop snel, dan kan er misschien iets bacterieels spelen. Kom je gauw genoeg achter. Is het verloop traag (hij sukkelt weken tot maanden door) dan kun je EVENTUEEL denken aan zoiets als vis-TB/mycobacteriose. Dat is iets wat chronisch aanwezig is bij veel vissen en pas op latere leeftijd en/of bij een verzwakking meer grip krijgt. Dan takelt een vis langzaam af. Het kan hele verschillende verschijningsvormen aannemen.

Andere mogelijkheid is neonziekte, maar dat komt bij kardinalen niet zo vaak voor. Een hangende staart kan daar een symptoom van zijn, of bijv een verdikking van de buik + uitbreiding van het witte gebied daar.

Ik zie een andere kardinaal zwemmen, die heeft nogal een dikke buik. Heeft die toevallig net een feestmaal op, of is daar misschien ook iets mee?

Ik zie geen neon tetra's dus je hebt gelukkig geen zieke neons. 😉

De kardinaaltetra met hangende staart ziet er niet helemaal 100% uit inderdaad. Wat er dan aan de hand kan zijn... geen idee op basis van alleen het filmpje. Kan echt van alles zijn.

Is het verloop snel, dan kan er misschien iets bacterieels spelen. Kom je gauw genoeg achter. Is het verloop traag (hij sukkelt weken tot maanden door) dan kun je EVENTUEEL denken aan zoiets als vis-TB/mycobacteriose. Dat is iets wat chronisch aanwezig is bij veel vissen en pas op latere leeftijd en/of bij een verzwakking meer grip krijgt. Dan takelt een vis langzaam af. Het kan hele verschillende verschijningsvormen aannemen.

Andere mogelijkheid is neonziekte, maar dat komt bij kardinalen niet zo vaak voor. Een hangende staart kan daar een symptoom van zijn, of bijv een verdikking van de buik + uitbreiding van het witte gebied daar.

Ik zie een andere kardinaal zwemmen, die heeft nogal een dikke buik. Heeft die toevallig net een feestmaal op, of is daar misschien ook iets mee?
Hij heeft die kromme rug al 2 jaar denk ik ik zie sinds vanochtend wel verschil in hem hij is nu best dun en zen hooft lijkt heel zacht, ze willen allemaal niet echt eten nu ze lijken een beetje van slag. Die dikke vis 😝 is altijd zo naa het eten is hij echt heel snel heel dik. Ik kocht toen 3 nieuwe er bij en 2 van de 3 hadden dat ze heel dik waren 1je heeft het helaas niet overleefd maar deze lijkt er geen moeite mee te hebben. Ik hoop dat het morgen weer over is met hem hij heeft wel vaker dat het slechter gaat en dan ook de dag erna weer beter en dan een paar dagen niets en dan weer dit maar deze keer is het wel erger dan normaal 🙁

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan