Neon tetra verticaal


S

sharonav

Guest
Een tijdje geleden(eind september) heb ik al een topic geopend voor dezelfde neon tetra.

De neon tetra had toen een soort bultje bij de staart. Deed verder gewoon normaal en was actief. De andere vissen hebben niks.

20180929_211844.jpg
20180929_212600.jpg


Sinds een aantal dagen zwemt de vis verticaal met de kop naar beneden. Ik voer mijn vissen diepvries , vlokken en granules. Vlokken eerst even weken in water zodat het niet blijft drijven.

De vis eet nog wel maar ik denk dat het verticale zwemmen door die bult komt. Vis zit nu ook continu tussen het belgisch groen. Wanneer moet ik het besluit nemen om hem/haar uit zn lijden te verlossen?

20181213_232410.jpg
20181213_232613.jpg



Morgen ga ik naar de stad en ga ik kruidnagelolie halen. Voor als ik het nodig heb.
 
Staan de schubben ook uit? De buik is vrij dik en het kan ook een zwemblaasprobleem zijn. Het is niet altijd makkelijk om zoiets vast te stellen aan de hand van een foto.
 
Lijkt op een zwemblaasprobleem, inderdaad.
Als de vis verder geen zieke indruk maakt, goed eet en eigenlijk best wel levendig is is dat de meest waarschijnlijke optie.
Nee, dat zeg ik fout: is dat de optie die ik het meest waarschijnlijk vind.
(Is toch wat anders. :) )

Pak een bakje (dessertschaaltje, tupperwaredoosje of iets dergelijks, en doe daar zo veel water in dat de vis met de buik net niet op de bodem zwemt.
Leg dit bakje op het water in het aquarium zodat het laagje water warm blijft.
Eventueel een luchtsteentje erin voor de zuurstof, maar op zijn tijd het water verschonen kan ook.

Nu de vis daar in doen en wachten tot de lucht uit de blaas komt.
(Of misschien wel niet. Dat weet je niet.)

Als het de zwemblaas is en de lucht komt er niet uit wil dat nog niet zeggen dat de toestand hopeloos is.
Een vrouwtjesgup van mij heeft nog een maand of 3-4 vrolijk rechtop rondgezwommen.
Zelf nog een keer kinderen gekregen.
Leek er helemaal geen last van te hebben.

Dus haal die kruidnagelolie alvast, maar laat het voorlopig nog even in de kast staan.
 
En dan moet de tetra nog gevangen worden, hier is dat niet te doen in een plantenbak.
 
Tja, daar moet TS dan wat op verzinnen.
Mijn ervaring is dat je met geduld een heel eind komt.
Hoe minder je jaagt met je netje, hoe groter de kans dat je hem vangt
Uiteindelijk zwemt zo'n beestje wel vlak in de buurt van je netje en dan is het zaak een snelle haal te maken en een beetje geluk te hebben.
 
Gewoon laten gaan. ga niet jagen, in het donker uitscheppen, met netje. dan even kopje knijpen.
Niks geen kruidnagel, man . voor 1 visje.
 
Daarom ook in het donker.
Gaat hij naar de bodem, eten ze hem op.
 
dan even kopje knijpen

Hopelijk is dat niet nodig maar niet iedereen kan dat en ik kies ook als het nodig is voor kruidnagelolie. Met een hamer of steen slaan en dat soort dingen is iets wat je moet kunnen en ik heb er alle begrip voor als men liever kruidnagelolie gebruikt.
 
Nee dat zal wel niet Patrick maar alleen al de gedachte:brk:brk
 
Hopelijk is dat niet nodig maar niet iedereen kan dat en ik kies ook als het nodig is voor kruidnagelolie. Met een hamer of steen slaan en dat soort dingen is iets wat je moet kunnen en ik heb er alle begrip voor als men liever kruidnagelolie gebruikt.
Er zijn lui die het een horrormethode vinden, maar ik heb het minste moeite met de vriesvakmethode.

Laten we het erop houden dat er geen leuke manier is om visjes af te maken.
Pletten is snel en relatief pijnloos inderdaad.
Maar ik kan het ook niet.
 
Er zijn lui die het een horrormethode vinden, maar ik heb het minste moeite met de vriesvakmethode.

Laten we het erop houden dat er geen leuke manier is om visjes af te maken.
Pletten is snel en relatief pijnloos inderdaad.
Maar ik kan het ook niet.

Nou, vriesvak is veel erger, dat gaat langzaam/ klap geven, is 1 tik.

Kijk bij de vissers. als zeer 1 vangen. ook tik. met de rithemstick.
 
Er zijn lui die het een horrormethode vinden, maar ik heb het minste moeite met de vriesvakmethode.


Alles lijkt me beter dan een dier levend bevriezen...
Dat jij er het minste moeite mee hebt lijkt me logisch:
deurtje open, deurtje toe en het is voorbij (voor jou). :thumbs::zwaai:

Zet de volgende keer misschien eens een webcam in je vrieskast zodat je de doodsstrijd kan volgen en timen. :(

Er zijn zoveel snelle methodes dus dan vind ik het zeer vreemd dat jij net de traagste methode de beste vindt eerlijk gezegd...
De makkelijkste misschien, maar als je even nadenkt besef je snel dat het allesbehalve de meest "diervriendelijke" methode is imo.
 
Ik heb de vis uit zn lijden verlost,werd alleen maar erger.

In het verleden heb ik vissen ook via een klap doodgemaakt. Ik zelf vond dat verschrikkelijk om te doen.

Dit keer heb ik het met kruidnagelolie gedaan. 0.5 ml in 1 liter water opgelost. Vis gevangen, erin en binnen een paar seconden was de vis ook al overleden.

Ik zelf vind de kruidnagelolie het fijnst. Iedereen heeft zo zijn manier.
 
Tja, ik had deze reacties verwacht toen ik het plaatste.
Wel, ze vallen nog mee.
Jullie zijn lief voor me.

En wat betreft dat ernaar kijken: dat heb ik gedaan.
Bakje in de tuin gezet en in de gaten gehouden.
Van de winter toen het vroor.
Dus de beschuldiging van deurtje dicht en je ziet niks meer gaat niet op.
Ik loop niet weg voor de werkelijkheid.
(Sterker: toen het tijd was voor mijn hond om te gaan heb ik zelf het spuitje leeggedrukt in de infuusslang. Dus ga me alsjeblieft niet in bedekte termen van van alles betichten)

De temperatuur kwam rond de 14 15 graden: visje werd suf en ligt op zijn buik op de bodem, zwemmen deed hij al niet meer toen hij het bakje in ging.
Temperatuur 10 graden, visje ligt op zijn zij op de bodem, wappert alleen nog maar met borstvinnen.
Van enige bewustzijn lijkt geen sprake meer te zijn.

Temperatuur 8 graden: vinnen houden op met wapperen.

Niks doodsstrijd.

Maar deze discussie steekt om de zoveel tijd de kop op op diverse fora.
En een ieder vindt dat zijn waarheid de enige is.
(Ik overigens niet. Zoals gezegd: er is geen beste manier om een dier het leven te benemen)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een neon tetra die verticaal zwemt. Hij is de enige van 7. De rest zwemt normaal. Is de dood dan de enige oplossing?
 
Is een heel oud topic.
Meestal is het einde verhaal.
Maar wat zijn je water waarden en verversbeleid en de afmeting van het aquarium
 
Vis uit zijn lijden verlossen ik heb van de aquariumzaak verdoofmiddel voor karpers gekregen 3 drupjes in klein bakje water vis erin 3x ademhalen en slaapt als het ware in volgensmij een vd beste methodes.
 

Terug
Bovenaan