Neon Tetra,.. wel of niet doen? Ervaringen gevraagd / tips gevraagd


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Ik wil heel graag Neon Tetra's in mijn aquarium,.. maar ik durf het niet.

Ik kom zoveel onderwerpen tegen over Neons en Kardinaaltjes die opeens schimmel hebben of ziek worden,.. dat ik het niet aandurf.


Ben heel benieuwd naar mensen die Neon Tetra's hebben en wat hun ervaringen hiermee zijn.
 
Ik heb al meer dan een jaar neon tetra's, en er is één keer iets misgegaan. Ik had namelijk een te grote vis er naast gezet en mn hele school van 12 was verdwenen:oops:

Ik heb nog nooit last van schimmels gehad met tetra's. Als je gewoon je bak gezond houd en vissen die bijv hun staartvin kwijt zijn in quarantaine zet gaat er letterlijk niets mis. Vergeet niet dat neons en kardinalen niet samen scholen, dus 1 soort aanhouden. (Ik ben van de neons)
 
De bedoeling is ook om één soort te gaan houden, niet beide.


Ik heb al meer dan een jaar neon tetra's, en er is één keer iets misgegaan. Ik had namelijk een te grote vis er naast gezet en mn hele school van 12 was verdwenen:oops:

Ik heb nog nooit last van schimmels gehad met tetra's. Als je gewoon je bak gezond houd en vissen die bijv hun staartvin kwijt zijn in quarantaine zet gaat er letterlijk niets mis. Vergeet niet dat neons en kardinalen niet samen scholen, dus 1 soort aanhouden. (Ik ben van de neons)
 
Verder nog iemand ervaring met deze visjes?
 
Gewoon proberen zou ik zeggen! Als je, je maar inleest. Ik heb er vorig jaar 15 gekocht en nu 8 gezonde vissen over.
 
Maar het sluit niet echt aan bij de geest van de eerdere opmerking "gewoon proberen", want 8 van de 15 (de helft) over na slechts een jaar is bepaald geen glorieus 'track-record', al helemaal niets als dat iemand met wat 'angst' moet geruststellen.
 
Maar het sluit niet echt aan bij de geest van de eerdere opmerking "gewoon proberen", want 8 van de 15 (de helft) over na slechts een jaar is bepaald geen glorieus 'track-record', al helemaal niets als dat iemand met wat 'angst' moet geruststellen.

Wat ik wil zeggen is dat ik het geen beginners vissen vind. Maar ik vind sowieso de aquarium hobby een uitdagende hobby. Dat maakt het zo leuk:D
 
Nouja feit is wel dat neons en kardinalen een veelgehouden soort is. Zeker bij beginners.

Dus dat je daarom ook meer topics en vragen over ziektes tegenkomt is wel logisch.
 
En hier ben ik absoluut met Ruben eens, ik vind het zeker geen beginnersvis en je waterwaarden moeten verd.... goed zitten of je hebt binnen geen tijd geen enkele vis van deze soort over.

Ik raad beide soorten voor een beginner zeker af.
 
Misschien geen beginnersvis, maar ik krijg op dit forum altijd het idee dat ik alles verkeerd doe en bij mij sterft er nooit een. Zo moeilijk is het volgensmij niet. Toch lijkt kardinaal mij moeilijker dan neon
 
Ikzelf heb ervaring met alle 3 de "neon" soorten....en ik vind ook dat de neontetra en de kardinaal, de laatste jaren VEEL zwakker en gevoeliger zijn geworden dan pak m beet een jaar of 30-40 terug. Toen haalde een school makkelijk de 5 -7 jaren. Nu is dat niet meer te halen.

De enige soort waarvan er nog geen miljoenen worden nagekweekt, (en dus veelal wildvang) is de Paracheirodon simulans, ofwel de "groene"tetra.
Deze soort is sterk en heeft weinig tot geen last van allerlei kwalen. Ze scholen mooi en zijn net zo prachtig dan de andere twee soorten "neons"
 
Als ik ga zoeken voor meer informatie op internet , dan stelt de Simulans toch wel wat eisen.

Ook vind ik ze lang zo mooi niet als de gewone Neon.
De Simulans lijkt een stuk valer van kleur dan de gewone Neon.
Ook zie je het rode wat de gewone Neon heeft niet goed terug bij de Simulans, op de meeste afbeeldingen bij Google.

Dan vind ik de gewone Neon toch mooier denk ik.

De Ph van mijn aquarium als deze eenmaal goed is ingedraaid zal tussen de 7 en 7,5 zitten.
Dat is denk ik te hoog voor de Neon en/ of het Kardinaaltje?


Hoe zit het met de Diamant neon Tetra?
Deze naam kwam ik tegen tijdens het zoeken naar meer informatie over de Neon's.
Is dat ook een sterke soort of juist niet?




Ikzelf heb ervaring met alle 3 de "neon" soorten....en ik vind ook dat de neontetra en de kardinaal, de laatste jaren VEEL zwakker en gevoeliger zijn geworden dan pak m beet een jaar of 30-40 terug. Toen haalde een school makkelijk de 5 -7 jaren. Nu is dat niet meer te halen.

De enige soort waarvan er nog geen miljoenen worden nagekweekt, (en dus veelal wildvang) is de Paracheirodon simulans, ofwel de "groene"tetra.
Deze soort is sterk en heeft weinig tot geen last van allerlei kwalen. Ze scholen mooi en zijn net zo prachtig dan de andere twee soorten "neons"
 
Laatst bewerkt:
Diamant neontetra is een KWEEKvorm van de neontetra, net als de neon met sluiervinnen. dit zijn gewoon genetisch gedegenereerde vissen, die (veel) zwakker zijn dan de
oorspronkelijke soort. Deze vormen zijn zeer bevattelijk voor Oodinium ( is een eencellige parasiet) die de visjes binnen enkele dagen ten gronde kan richten.

De P.simulans heeft MEER neonstreep dan de "echte"neon namelijk tot aan de staart, het rode deel is net zo groot. Een bijkomend voordeel ( vind ik) is dat ze wat kleiner (tot 4,5 cm) blijven dan de neons of kardinalen zodat je in een bak van gelijke grootte er meer kunt houden, en juist bij deze visjes geldt, hoe meer exemplaren bij elkaarm hoe mooier het effect!

Anderzijds moet iedereen vooral dategene doen of laten wat hij wil, alleen vraag ik me dan af, waarom men hier om raad vraagt....??:S
 
Ik zou gewoon niet zo moeilijk doen ;) :)
Gewoon de Neon tetra nemen! Aan elk visje dat je koopt zit wel een risico dat het mis gaat , maar gewoon proberen zou ik zeggen :)
Komt goed ;)

Moon
 
Ik heb nog helemaal geen besluit genomen welke soort ik kies.

Ben zelf ook aan het zoeken geweest en kwam dus die variant nog tegen.


Ik denk zelfs dat ik er helemaal vanaf zie van de Neons en Kardinaaltjes, na heel veel informatie gelezen te hebben.

Mijn Ph is te hoog voor ze en ik twijfel zelf ook heel erg vanwege het feit dat ze veel al toch gevoelig blijken zijn.
Ik wil het risico niet lopen, kans is dus groot dat ik er toch vanaf zie en kies voor andere visjes.
Welke dat dan gaan zijn weet ik nog niet.


Diamant neontetra is een KWEEKvorm van de neontetra, net als de neon met sluiervinnen. dit zijn gewoon genetisch gedegenereerde vissen, die (veel) zwakker zijn dan de
oorspronkelijke soort. Deze vormen zijn zeer bevattelijk voor Oodinium ( is een eencellige parasiet) die de visjes binnen enkele dagen ten gronde kan richten.

De P.simulans heeft MEER neonstreep dan de "echte"neon namelijk tot aan de staart, het rode deel is net zo groot. Een bijkomend voordeel ( vind ik) is dat ze wat kleiner (tot 4,5 cm) blijven dan de neons of kardinalen zodat je in een bak van gelijke grootte er meer kunt houden, en juist bij deze visjes geldt, hoe meer exemplaren bij elkaarm hoe mooier het effect!

Anderzijds moet iedereen vooral dategene doen of laten wat hij wil, alleen vraag ik me dan af, waarom men hier om raad vraagt....??:S
 
Ik heb ook 1,5 jaar lang 10 neon tetra's gehad zonder uitval.
PH 7,5 bij 22°.

Mijn ervaring is dat het erg sterke visjes zijn.

Gr. Ron
 
Nog als aanvulling op mijn vorige reactie.
In het begin zaten mijn neon's vrij veel onderin de bak. Dit werd na verloop van tijd minder. Waarschijnlijk doordat de vallesneria steeds meer over het wateroppervlak begon te buigen en zo de lichtsterkte verminderde. Dit sluit ook aan bij hetgeen je leest op diverse sites dat ze van gedemd licht houden.

Daarna zwommen ze meestal in het midden/boven gedeelte en waren ze eigenlijk altijd wel te zien.
Verder een rustig visje behalve met etenstijd.

Gr. Ron
 
Ik heb er ook 10 gekocht in november 2016. En ze leven nog allemaal en mijn PH is ook 7.5 en temperatuur 26gr. Heb wel kardinaal tetra zitten samen met roodkop zalmen,potloodvisje,twee kuisers en 4 mini botia s sidthimunki.een totaal 35 vissen tot nu toe. Ga nog wat uitbreiden met kardinaal denk ik.
 
ik heb sinds vandaag ook weer neon tetra's. in het verleden ook veel gehad.
zorg voor een stabiele bak zonder rovers (dus geen maanvissen ofzo).
verder zitten ze bij mij op 25 graden.
Veel hoge en lage planten waar ze kunnen verstoppen.

neon tetra (4).JPG
 
mooi frits,gebruik je co2 voor je planten of zitten ze pas in je bak,je planten bedoel ik
 
ik gebruik de Söchting carbonator voor de Co2.
werkt prima. planten staan al langere tijd in de bak, ik laat ze lekker groeien en zo nu en dan de toppen eraf knippen.
 
Diamant neontetra is een KWEEKvorm van de neontetra, net als de neon met sluiervinnen. dit zijn gewoon genetisch gedegenereerde vissen, die (veel) zwakker zijn dan de
oorspronkelijke soort. Deze vormen zijn zeer bevattelijk voor Oodinium ( is een eencellige parasiet) die de visjes binnen enkele dagen ten gronde kan richten.

De P.simulans heeft MEER neonstreep dan de "echte"neon namelijk tot aan de staart, het rode deel is net zo groot. Een bijkomend voordeel ( vind ik) is dat ze wat kleiner (tot 4,5 cm) blijven dan de neons of kardinalen zodat je in een bak van gelijke grootte er meer kunt houden, en juist bij deze visjes geldt, hoe meer exemplaren bij elkaarm hoe mooier het effect!

Anderzijds moet iedereen vooral dategene doen of laten wat hij wil, alleen vraag ik me dan af, waarom men hier om raad vraagt....??:S
Een Diamant neon tetra is idd. een kweek vorm maar niet noodzakelijkwijs met sluiervinnen.
http://www.aquariumvissenwinkel.nl/zoetwater-vissen/tetra-s/diamant-neon-tetra
De visjes zijn beslist zwakker als bijvoorbeeld kardinalen of neons maar het hoeft niet zo te zijn dat ze na een kortere periode al dood zijn. Hetzelfde geldt voor kardinalen, ik heb ze er nu al een jaar of drie inzitten, ze zijn groter geworden maar nog in uitstekende conditie. Er blijkt ook herstellend vermogen aanwezig, ik had er een met een behoorlijke witte "wrat" op z'n neus. De wrat is weg en de vis leeft nog. ( Niet dat ik ze allemaal persoonlijk ken, maar het aantal is gelijk gebleven. ;-))
 
Ga dus gerust voor de gewenste neons. Maar, wil je toch een "sterker" visje? Dan is een roodkopzalmpje misschien iets voor je?
 
roodkop zalm is zeker geen gemakelijke vis,heb ze zelf. als de waterwaardes wat veel schommelen heb je prijs,ze zijn daar heel gevoelig voor. neons zijn heel gemakelijke vissen,heb die al lang en nog geen uitval van gehad,neons kun je houden op een ph van 8-9. moet je met roodkoppen niet proberen.
 
te veel vissen ineens geplaatst. is ook niet goed hebben ze mij altijd gezegd. per week 5 vissen plaatsen werd mij gezegd
 

Terug
Bovenaan