Neon Tetras met vinrot


P

Pratics

Guest
Momenteel heb ik een groep van 35 neon Tetras waarvan meer dan de helft last heeft van vinrot en dus witte aangevreten randen om de vinnen. Variërend van alleen achter vin tot alle vinnen. Geen van de neons vertoont echt ziek gedrag ze zwemmen en eten allemaal goed. Mijn overige vissen hebben helemaal nergens last van.

Hoe nu verder? De neons eruit vissen als groep en in een 60l bak gaan behandelen apart of toch de hele bak behandelen omdat de kans groot is dat de rest ook last krijgt?

En waarom hebben alleen mijn Tetras er last van?
 

Bijlagen

  • IMG_20200327_152346_1.jpg
    IMG_20200327_152346_1.jpg
    186.2 KB · Weergaven: 396
  • IMG_20200327_152337.jpg
    IMG_20200327_152337.jpg
    214.9 KB · Weergaven: 192
  • IMG_20200327_152332.jpg
    IMG_20200327_152332.jpg
    219.4 KB · Weergaven: 154
  • IMG_20200327_152331.jpg
    IMG_20200327_152331.jpg
    223 KB · Weergaven: 197
  • IMG_20200327_152309_1.jpg
    IMG_20200327_152309_1.jpg
    182.5 KB · Weergaven: 208
  • IMG_20200327_151933.jpg
    IMG_20200327_151933.jpg
    67.8 KB · Weergaven: 382
  • 15853314141614049258276031577432.jpg
    15853314141614049258276031577432.jpg
    161.4 KB · Weergaven: 164
Tetra's zijn vrij gevoelige visjes dus dat verklaart waarom hun al aangetast zijn en de rest nog niet, maar die rest komt ook als je niks doet, uitvangen geeft meer stress en dat is funest voor ze en de kans dat ze daardoor overlijden is vrij groot, beter de complete bak kuren.
Zou geen esha2000 gebruiken practisch alles is daar resistent voor
 
Tetra's zijn vrij gevoelige visjes dus dat verklaart waarom hun al aangetast zijn en de rest nog niet, maar die rest komt ook als je niks doet, uitvangen geeft meer stress en dat is funest voor ze en de kans dat ze daardoor overlijden is vrij groot, beter de complete bak kuren.
Zou geen esha2000 gebruiken practisch alles is daar resistent voor
Het beste morgen dus even mijn water laten testen en een kuur halen. Dankje voor je antwoord

Ik heb ook purgen in mijn filter deze dien ik dan te verwijderen toch?
 
Hi Patric,

Neon Tetra's zijn vrij gevoelige visjes en daarom worden ze meestal niet aan beginners verkocht (geen idee hoe het in dit geval is overigens).

Je vraagt waarom je Neons en de andere niet.. als Neons de meeste gevoelige in je aquarium zijn, dan is daar je antwoord al.
Mogelijk is er iets niet in orde in je aquarium, waardoor ze vinrot hebben. Het zou ook kunnen komen omdat je ze misschien recentelijk aangeschaft hebt en ze daardoor (transport etc.) een verzwakt immuunsysteem hebben. Dan is er nog altijd de mogelijkheid dat er iets met je waterwaarden niet in orde is. Controleer die punten, want het brengt niet zoveel als je gaat behandelen maar het probleem nog steeds aanwezig is.

Een bijna eeuwenoud XD middel, Esha2000 kan hiertegen ingezet worden.. ik kan me vaag iets herinneren dat bacteriën mogelijk al resistentie hebben opgebouwd tegen dit middel.. IK weet het niet zeker, dus ik zou dat even nazoeken. Dan is er nog Sera Baktopur of Omnipur.. er zijn tal van merken, JBL vind ik zelf altijd er goed.

De hele bak behandelen of apart behandelen, dat hangt af van de grond van de vinrot. Komt het door een verlaagde weerstand van de neons, dan betekent het overplaatsen naar een quarantaine bak extra stress voor de zieken. Als de veroorzaker van de vinrot zich nog in je aquarium bevind en je de vissen terug zet, is de kans groot dat die het daarna weer krijgen.

Aldus...
zoek de oorzaak:
-heb je de vissen pas gekocht of al langer in het aquarium?
-check je waterwaarden, zijn deze in orde?
-heb je andere nieuwe dieren/planten in het aquarium geplaatst?

heb je de oorzaak dan weet je hoe te behandelen.




https://tropischevissengids.jouwweb.nl/visziekten
 
Hi Patric,

Neon Tetra's zijn vrij gevoelige visjes en daarom worden ze meestal niet aan beginners verkocht (geen idee hoe het in dit geval is overigens).

Je vraagt waarom je Neons en de andere niet.. als Neons de meeste gevoelige in je aquarium zijn, dan is daar je antwoord al.
Mogelijk is er iets niet in orde in je aquarium, waardoor ze vinrot hebben. Het zou ook kunnen komen omdat je ze misschien recentelijk aangeschaft hebt en ze daardoor (transport etc.) een verzwakt immuunsysteem hebben. Dan is er nog altijd de mogelijkheid dat er iets met je waterwaarden niet in orde is. Controleer die punten, want het brengt niet zoveel als je gaat behandelen maar het probleem nog steeds aanwezig is.

Een bijna eeuwenoud XD middel, Esha2000 kan hiertegen ingezet worden.. ik kan me vaag iets herinneren dat bacteriën mogelijk al resistentie hebben opgebouwd tegen dit middel.. IK weet het niet zeker, dus ik zou dat even nazoeken. Dan is er nog Sera Baktopur of Omnipur.. er zijn tal van merken, JBL vind ik zelf altijd er goed.

De hele bak behandelen of apart behandelen, dat hangt af van de grond van de vinrot. Komt het door een verlaagde weerstand van de neons, dan betekent het overplaatsen naar een quarantaine bak extra stress voor de zieken. Als de veroorzaker van de vinrot zich nog in je aquarium bevind en je de vissen terug zet, is de kans groot dat die het daarna weer krijgen.

Aldus...
zoek de oorzaak:
-heb je de vissen pas gekocht of al langer in het aquarium?
-check je waterwaarden, zijn deze in orde?
-heb je andere nieuwe dieren/planten in het aquarium geplaatst?

heb je de oorzaak dan weet je hoe te behandelen.




https://tropischevissengids.jouwweb.nl/visziekten

De vissen zitten er nu ook ongeveer een 3 maand in
Recent kleine 2 weken terug stel nieuwe planten erin gezet (wat moeilijkere co2 behoevende planten. Dit dus ook pas gedaan na dikke 2 maand toen ik zeker wist dat het stabiel was)
Waterwaardes waren altijd goed maar ik laat ze morgen gelijk controleren. Verder ook nooit geen ellende op een heel klein beetje baard alg na, na het over schakelen op led verlichting. Planten doen het extreem goed.
 
Bij meditatiekuren voor de zekerheid altijd alle chemische filtratie uitzetten / verwijderen.
dus purigen zou ik eruit halen inderdaad.
 
Zou het mogelijk zijn dat de planten die je onlangs gekocht hebt de oorzaak zijn? Denk bijvoorbeeld eraan dat die bacteriën in het aquarium geplant hebben..

Heb je zelf geen testsets? waterwaardes zijn altijd goed is nl. niet echt een antwoord...
Laat je water testen op NH3 (ik neem aan dat je pH zo rond de 7 ligt?), No2, PO4, No3 (is niet slecht in mindere mate).
Hoe zit het met je kh en gh?

In ieder geval, zijn het de planten... dan zou ik het hele aquarium behandelen.
 
Zou het mogelijk zijn dat de planten die je onlangs gekocht hebt de oorzaak zijn? Denk bijvoorbeeld eraan dat die bacteriën in het aquarium geplant hebben..

Heb je zelf geen testsets? waterwaardes zijn altijd goed is nl. niet echt een antwoord...
Laat je water testen op NH3 (ik neem aan dat je pH zo rond de 7 ligt?), No2, PO4, No3 (is niet slecht in mindere mate).
Hoe zit het met je kh en gh?

In ieder geval, zijn het de planten... dan zou ik het hele aquarium behandelen.
Toch nog een update
IK test met test strips en deze vind ik niet betrouwbaar genoeg maar hou ik wel oogje mee in het zeil.

Ik heb de vissen behandeld en het werd niet beter, hierop een visje onder de microscoop laten leggen. Hieruit bleek dat ze last hadden van tbc en zijn terug genomen door de handelaar. Heb er nu een groep koperzalmpjes voor terug geplaatst.

Toch bedankt voor het mee denken.
 

Terug
Bovenaan