Ik durf niet te zeggen of ze exact hetzelfde hebben gehad, en waarom de andere er beter aan toe is dan deze. Dat is gissen. 🙂
Wat ik in elk geval zie is een kardinaaltetra die zich heel abnormaal gedraagt, door het niet eten, de afzondering van de groep en het zo hoog in de bak hangen. Dat alleen al zijn slechte tekenen, die duidelijk maken dat de vis zich niet best voelt. Een vis laat dat pas zien als het goed mis is. En als je dan naar het uiterlijk kijkt, dan kan het niet anders dan dat er hier infecties gaande zijn. Ofwel zijn die zo uitgebreid in de buik dat de vis daardoor vervormd is, ofwel zijn er interne organen aangetast/bezweken en is de vochthuishouding daardoor niet goed meer.
Bij alleen een beetje verstopping zou je het niet zo uit de hand zien lopen. Bovendien was hij dan al eerder gestopt met eten. De kans dat er bacterieel iets speelt van binnen is groter. En als je dan naar de witte uitslag kijkt bovenop de vis: heel vaak kan zoiets een vis pas pakken als hij al verzwakt is. Dat kan dus een parasiet zijn óf een bacterie (niet 100% goed te zien zo), die als secundaire ziekteverwekker aan de slag is. Óf je hebt zowel intern als extern met dezelfde ziekteverwekker te maken, dat is ook niet onmogelijk, maar in dat geval is het wel heel ernstig, wil het op beide plekken zulke zichtbare effecten geven.
Die vis is niet zomaar ziek geworden, en het is niet zomaar dat zijn toestand achteruit gegaan is. Ook als je de juiste medicatie zou weten te vinden én zou weten te doseren (moet ook binnenin komen; succes bij een vis die niet eet), zou het waarschijnlijk al niks meer uithalen.
Ik zou hier dus niks meer van verwachten, hoe lullig het ook klinkt. Gezien het gedrag kunnen we er denk ik van uitgaan dat de vis lijdt. Daarom, en ook vanwege een mogelijk extra risico dat deze vis vormt voor de rest, zou ik dit niet meer aankijken....