Wat is er nieuw

Nesaea pedicellata "Golden"

• Onderwerp starter Onderwerp starter Johnny Boy
  • Startdatum Startdatum
J

Johnny Boy

Guest
Heeft er iemand ervaring met deze plant Nesaea pedicellata "Golden"
Ik kan er weinig informatie over vinden .
Hij groeit nog niet helemaal zo als het moet.

Groet John

Heeft toevallig iemand deze plant ?

Groet John

Niemand ?
Dan is het echt een zeldzame plant.

Groet John

Dat klopt! In het boek van Kasselmann is ook te lezen dat deze plant weinig in aquaria voorkomt.
Jouw "golden" is ook nog een vrij recente kweekvariant ...dus ben benieuwd of iemand hier op het forum er ervaring mee heeft 😉

Is niet zo een moeilijke plant, doet het wel beter als je een voedingsrijk substraat hebt. Bij het snoeien de onderkant laten staan, zo hoeft die minder energie te steken in nieuwe wortels en gaat het allemaal wat vlotter.
Wat is het probleem dan juist?

Ik heb hem nu een half jaar
Toen ik hem kocht waren de plantjes 3 cm hoog en erg teer , ze zijn nu pas 10 cm hoog
De bladeren onderin ver algen en worden zwart .
De kruin is wel goud geel maar blijft klein en verschrompeld , en groeit traag
De wortels zien er goed uit , maar klein.
Er zit genoeg klei voeding en ijzer bij de wortels
Per week gaat er 40ml profito in , 10ml ijzer en 10ml kalium op bruto 180 liter
En co2 bemesting , Fosfaat en Nitraat naar behoefte
1 Keer per week 50% water verversing

PH 7
KH 5
GH 8
Nitraat 20
Fosfaat 2

Foto's volgen nog

Groet John

Zo op het eerste gezicht denk ik aan een licht tekort. Een Nesaea pedicellata heeft beslist erg veel licht nodig, bij te weinig licht worden de onderste bladeren zwart, de overigen blijven klein. Dit plantje moet je ook niet te dicht op elkaar planten zodat ook onderop veel licht komt. Je schrijft dat de wortels klein zijn, welnu, een groot deel van de voedselopname neemt de Nesaea uit de grond. Ook met wat zuurder water doe je de plant een plezier. Zelf had ik de Nesaea sp. die het ook niet deed, waarschijnlijk om dezelfde redenen. Overigens is de pedicellata wel gemakkelijker als de sp. te houden.

Groet,
Ben.

Hier de foto's om het wat duidelijke te maken
521294johnny_boy_0_85_2016051.jpg

687572johnny_boy_0_85_2016051.jpg

226377johnny_boy_0_85_2016051.jpg

137639johnny_boy_0_85_2016051.jpg

Ben licht heb ik genoeg
En ik heb ook artikelen gelezen op buitenlandse sites waar juist wordt gezegd dat ze maar matig licht nodig hebben , omdat het ook een schaduw plant is .
Ik heb hem ook al eens meer licht gegeven , dan wordt hij groen

Groet John

Die zien er idd niet zo goed uit.
Die verschrompelde nieuwe bladeren kunnen meerdere oorzaken hebben, maar denk dat het bij jou wel eens aan de CO2 kan liggen.
Zou eens een paar stekken op een plaats zetten waar er meer stroming en ruimte is. Je oudere bladeren gaan dan ook meer stroming krijgen waardoor ze er langer goed blijven uitzien en algen arm/vrij zullen blijven.
Je plant die helemaal rechts staat heeft juist dezelfde symptomen bij de oude bladeren, zou niet mogen. In je FA (13-09-2015) zie je dit ook heel goed.
Wil je andere oorzaken zoals een tekort of toxiciteit uitsluiten zou ik deze week eens 3 x 50% verversen.

backplay De plant helemaal rechts heeft onderin geen afstervend blad , of bedoel jij wat anders.
Die plant moet ik ook elke week flink snoeien .
Waarom 3 x 50% verversen ? dan haal ik alle voedingstoffen uit het water , dat zullen de andere planten niet leuk vinden.

Johnny Boy zei:
Ben licht heb ik genoeg
En ik heb ook artikelen gelezen op buitenlandse sites waar juist wordt gezegd dat ze maar matig licht nodig hebben , omdat het ook een schaduw plant is .
Ik heb hem ook al eens meer licht gegeven , dan wordt hij groen

Groet John

Het kan natuurlijk goed zijn dat je genoeg licht hebt, dat de plant van m��r licht groen zou worden lijkt me niet juist. Op het eerste gezicht groene planten krijgen juist door licht hun gevraagde(?) kleur. Ook deze plant, toen Nesaea pedicellata (zonder de toevoeging Golden) genoemd, heb ik zelf gehad, helaas heeft ze het loodje gelegd destijds door gebruik van medicamenten. Omdat zij achter een houtstronk stond, in de schaduw dus, werd ze ook kaal aan de onderkant en had ze de door jou beschreven problemen. Vandaar mijn reactie. Alle Nesaea soorten vragen overigens een sterke lichtintensiteit, hetgeen iets anders is dan lichtduur(!), ten overvloede, misschien. Jouw Nesaea's staan wel met de onderkant in een wat donkerder gebied, mede veroorzaakt door de omringende planten.

Maar hopelijk vind je uit wat het probleem dan daadwerkelijk is. Erg benieuwd dus.

Groet,
Ben.

Ben Alvast bedankt voor het mee denken

Groet John

Johnny Boy zei:
backplay De plant helemaal rechts heeft onderin geen afstervend blad , of bedoel jij wat anders.
Die plant moet ik ook elke week flink snoeien .
Waarom 3 x 50% verversen ? dan haal ik alle voedingstoffen uit het water , dat zullen de andere planten niet leuk vinden.
Op de foto's in je foto album ziet het er aan de bovenkant ok uit, maar aan de onderkant zie je veel minder bladeren. Heel de plant zou er als de bovenkant hoeven uitzien.
Het is net de bedoeling om even alles te resetten, en dus de meeste voeding eruit te halen ALS je wil kijken of het aan toxiciteit ligt. Er zijn nog een paar plantjes uit de Lythraceae familie die wat gevoeliger zijn en deze symptomen krijgen bij teveel voeding.
Zou eerst eens kijken wat betere CO2 aanvoer door meer stroming en/of een hogere concentratie doet.
Die van mij heeft altijd mooi gegroeid met standaard T8 verlichting.

Ik heb de co2 verhoogd , eens kijken hoe hij er op reageert .
De voeding hou ik nog even het zelfde , in verband met de andere planten

Groet John

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan