Wat is er nieuw

Net gestart met de hobby

Alfadude

New member
Lid geworden
3 augustus 2023
Leeftijd
48
Goeiedag,
Ik ben Pieter en na wat te hebben gespeeld met een 50L aquarium heb ik sinds vorige week een Eheim 120cm 240L bak staan.
De originele verlichting heb ik behouden. De meegeleverde Eheim Ecco pro 300 heb ik niet gebruikt en blijft staan als noodfilter.
Als filter heb ik een JBL e1502 geïnstalleerd.
Omdat ik van planten nog niet veel ken heb ik bij aquariumplants een set besteld.
Het aquarium staat nu een week in te draaien met elke dag wat visvoer en gisteren zijn de plantjes erin gegaan. Ik geef meststoffen van Easy-life Profito.
Als visbestand dacht ik aan 8x corydoras, 3x gouramis en een school van een 20tal kardinaaltjes.
Bemerkingen hierbij zijn altijd welkom. Na de aankoop van de vissen zal het budget echter wel even op zijn. 😎
Foto hieronder.
20230804_083855_HDR.jpg

Mooi begin en welkom alleen zou ik zelf de spraybar verlengen tot het einde van de bak.
wellicht is het leuk om een topic aan te maken in de sectie fotoalbum maar deze zou ik ook kunnen verplaatsen voor je en als je dat wil moet je dat even aangeven.

Dit topic zie ik als een voostelling van mezelf op dit forum.
Als ik verder ingedraaid ben en er wat leven in het aquarium zit ga ik een fotoalbum aanmaken.

Welkom, leuk begin! Met Jessica/john eens dat ik de spraybar ook anders zou doen, of over de hele lengte, of hem verschuiven naar over de breedte. Je zou kunnen overwegen om beide filters erop te zetten zodat je noodfilter meteen ingedraaid is. Heel veel plezier met de hobby 🙂

Welkom en goede beslissing om hier te komen luisteren naar advies. Ook met ons advies zijn er nog meer dan genoeg fouten te maken....:oopss:

Ik zou inderdaad de spraybar over de breedte doen en dan het liefst aan de andere kant dan je inlaat is.
Het voordeel daarvan is dat je dan over je hele bak stroming hebt, maar ook dat je vissen zich beter laten zien. Ze hebben de neiging om tegen de stroming in te zwemmen, en dan zie je ze dus van de zijkant in plaats van dat je tegen hun bekkies of hun staartvin aan zit te kijken.

Goede tip voor de spraybar. De reden dat die momenteel zo hangt is dat ik nogal heb moeten vechten met de slangen en aansluiting om één en ander passend te krijgen.
Mijn aquarium staat eigenlijk net niet ver genoeg van de muur waardoor ik heel weinig speling heb en de stugge slangen werken niet echt mee.
Voorlopig kijk ik het even aan en zie ik hoe de vissen zich gaan gedragen. Daarna kan ik nog altijd aanpassen.

Welkom.

de tip van Flip…. De slangen voor installeren een tijdje in een bak heet water leggen. Worden ze aanmerkelijk soepele…

Je zou tijdelijk ook wat extra zuignapjes kunnen inzetten om de boel op de plek te houden totdat de slangen zich wat meer gevormd hebben

Goeiedag,
Ik ben Pieter en na wat te hebben gespeeld met een 50L aquarium heb ik sinds vorige week een Eheim 120cm 240L bak staan.
De originele verlichting heb ik behouden. De meegeleverde Eheim Ecco pro 300 heb ik niet gebruikt en blijft staan als noodfilter.
Als filter heb ik een JBL e1502 geïnstalleerd.
Omdat ik van planten nog niet veel ken heb ik bij aquariumplants een set besteld.
Het aquarium staat nu een week in te draaien met elke dag wat visvoer en gisteren zijn de plantjes erin gegaan. Ik geef meststoffen van Easy-life Profito.
Als visbestand dacht ik aan 8x corydoras, 3x gouramis en een school van een 20tal kardinaaltjes.
Bemerkingen hierbij zijn altijd welkom. Na de aankoop van de vissen zal het budget echter wel even op zijn. 😎
Foto hieronder.Bekijk bijlage 363719
Met wat inspanning zou je de bak nog eens kunnen leeghalen, de achterzijde zwart schilderen of anders een poster bevestigen.
En meer vd de muur plaatsen, het is zoveel hobbyvriendelijker als je slangen lekker los kunnen hangen.

Welkom hier, je nickname , autoliefhebber specifiek Alfa ?

Leuk begin zo je bak , nu alles laten groeien.😉

Met wat inspanning zou je de bak nog eens kunnen leeghalen, de achterzijde zwart schilderen of anders een poster bevestigen.
En meer vd de muur plaatsen, het is zoveel hobbyvriendelijker als je slangen lekker los kunnen hangen.
Als ik dat hier thuis vertel heb ik ruzie, maar ik snap je punt. :oopss:

Welkom hier, je nickname , autoliefhebber specifiek Alfa ?
Ik heb inderdaad jarenlang met Alfa Romeo gereden maar de laatste tijd is het een Polestar.
Nu is het een auto van de zaak en dan heeft de werkgever meer te vertellen dan ikzelf.

Als ik dat hier thuis vertel heb ik ruzie, maar ik snap je punt. :oopss:
Je moet ze waarschijnlijk precies op het juiste moment kunnen overtuigen, maar zo heel veel werk is het nu ook weer niet😀
Vooral als je de achterkant zou kunnen zwart maken, zou het er nog mooier uitzien.
Laat er maar eens 2 gewone grijze vuilniszakken achter hangen dan zie je het vanzelf.

Laatst bewerkt:
Ik dacht om eventueel een plastic sheet van een redelijke dikte op maat te laten versnijden en erachter te bevestigen.
Of dit een goed idee is weet ik niet maar het lijkt me het gemakkelijkste.

Welkom Pieter! Leuke bak heb je al, flinke upgrade van 50L naar 240, veel plezier ermee:thumbs:

Ik vermoed dat het nadeel van een stuk plastic erachter te plakken, is dat er luchtbellen tussen het plastic en de glaswand kunnen komen en die zijn dan niet zo makkelijk weg te krijgen.

Ik heb inderdaad jarenlang met Alfa Romeo gereden maar de laatste tijd is het een Polestar.
Nu is het een auto van de zaak en dan heeft de werkgever meer te vertellen dan ikzel

Nu is het een auto van de zaak en dan heeft de werkgever meer te vertellen dan ikzelf.
Hier ook een liefhebber van auto's, niet specifiek Alfa maar een 4C vindt ik wel weer leuk of de oudere types.🙂

Welkom Alfa, mooi formaat bak. Ben benieuwd wat je er van gaat maken!

Na de aankoop van de vissen zal het budget echter wel even op zijn
Beste om niet alle vissen tegelijk te kopen.
En goeramies waarderen wat drijfplanten of planten aan het wateropervlak.

Nu wat lezen over de gourami's had ik idd ook al het plan om wat drijfplanten te kopen. (welke best?)
Het aquarium staat nu anderhalve week in te draaien. Sommige plantjes groeien goed. Andere nog iets minder. Afwachten hoe dat evolueert.
Er zit nu wel een school van 20 black neon tetra's in. Eigenlijk veel te vroeg maar een leeg aquarium is ook maar leeg.
Heeft in elk geval mijn filter al een beetje te doen.
Van nitriet en nitraat is in elk geval nog niets te zien.

Ik ben erg lovend over de pistia stratiotes. Groet als kool, ziet er mooi en natuurlijk uit en is perfect voor vissen om beschutting in te zoeken. Daarnaast is deze plant ook goed in grote aantallen aan te schaffen, aangezien de prijs niet al te hoog is😉

Maar daar zou ik ook lovend over kunnen worden groeit het soms als kroost bij je?
Laat het even zien uit je bak om te begrijpen waarover je het hebt.

Laatst bewerkt:
Maar daar zou ik ook lovend over kunnen worden groeit het soms als kroost bij je?
Niks van aantrekken Alfadude. Haha! Sommige mensen hebben nu eenmaal niet veel te doen in hun vrije tijd. Laat maar weten als je eruit bent over welke plant het wordt, ben benieuwd!

Komt goed!

Laat het even zien uit je bak om te begrijpen waarover je het hebt.
Denk dat de meeste mensen het wel begrijpen Edwin.

Welkom op het AF.

Kleine tip: Links midden, tussen 2 stenen heb je een Echinodorus staan. Deze staat te diep in je substraat. Ik zou hem daarom omhoog trekken totdat de kern van deze plant boven het substraat staat 😉.

Verder een mooie start 👍.

Moeten Echinodorussen net als Anubia's met hun wortelstelsel bovengronds staan? Dan weet ik meteen waarom ze het bij mij altijd zo moeizaam doen...

Moeten Echinodorussen net als Anubia's met hun wortelstelsel bovengronds staan? Dan weet ik meteen waarom ze het bij mij altijd zo moeizaam doen...
Nee, ze moeten wel in de bodem, maar niet zo diep als hier op de foto 🙂 ongeveer in de richtin van Valisneria qua diepte.

Ondertussen heb ik het plantje een beetje gelift. Dus dat zou nu in orde moeten zijn.
De pistia stratiotes ben ik gaan bekijken bij een aquariumzaak maar voor mij was die te groot wat een probleem zou geven met mij verlichting.
In plaats heb ik salvinia minima meegenomen. We zullen zien of dat een beetje wil groeien en of dat de gouramis het goed genoeg gaan vinden. 😉

mooie bak! en leuk ingericht. Mag ik vragen waar je die witte stenen vandaan hebt en van wat voor materiaal ze zijn? Ik ben al een tijdje op zoek naar mooie witte stenen, maar ik kom alleen stenen tegen waar kalk in zit :/

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan