Wat is er nieuw

Net jonge panda corydoras gaan dood

Tosca

Member
Lid geworden
1 april 2022
Berichten
14
Leeftijd
46
Goedemorgen,

Ik ben pas geleden begonnen met een klein aquarium van 70 liter. Nadat de bak is ingedraaid en de waardes goed waren heb ik 6 jonge corydoras panda gekocht bij de Hornbach. Bij thuiskomst had ik mijn twijfels over 2, ze leken erg zwak. Diezelfde dag vond ik er 1 dood en de andere was verdwenen. Een dag erna weer een dood en nog 1 verdwenen. Van de 6 zie ik er in ieder geval nog maar 2. Ik heb in een andere winkel 3 nieuwe corydoras panda bijgekocht en die zijn al wat ouder en erg actief.

Ik ben nog even naar de Hornbach geweest om te bespreken of zij weten wat er aan de hand kan zijn. De medewerkster gaf aan dat de corydoras wel erg jong waren toen ze binnenkwamen (volgens haar ongeveer 1 maand oud) en dat zij het er niet mee eens was dat ze verkocht werden.

Nu is mijn vraag: kan ik hier bij de Hornbach een klacht over indienen of is het onoplettendheid van mijn kant?

Vriendelijke groet,
Tosca
 
moggel
je kan beter hier advies vragen en zelf proberen te leren om gezond vissen te herkennen,
in de winkel heeft personeel vaak niet genoeg kennis omdat het geen echt hobbyisten zijn en niet de eigenaar van het bedrijf
 
Tja je wist hoe groot ze waren toen je ze kocht dus ik denk niet dat je er veel mee kan nu.
 
Het is bij dit soort zaken altijd lastig vast te stellen wie de 'schuldige' is. Corydoras soorten zijn best lastig met vervoer, ze kunnen namelijk bij stres zelf een soort gif vrij laten komen en dat is in een gesloten systeem zoals een aquarium ook dodelijk voor hunzelf. Het is dan ook altijd aan te raden de vis tijdens transport zo min mogelijk stres te bezorgen (dat is eigenlijk altijd) en bij het overwennen ook goed zorgen dat er geen transport water in het aquarium terecht komt.

Je kunt natuurlijk altijd een klacht indienen maar of de winkel hierin mee gaat en een vergoeding zal geven.. Meestal niet. Bij een speciaalzaak kun je vaak wel garanties krijgen, mits ze je water mogen testen etc. Zoals reeds genoemd vind ik ook dat de verantwoording altijd bij jezelf ligt. Ziet de vis er niet gezond uit of vind je ze te jong? Niet kopen. Al is het maar om de winkel niet te stimuleren dit soort praktijken vol te houden.
 
Hoe groot waren die jonge Cory s eigenlijk want hier verkopen ze ook vaak 2 maten. De maat S van zo n 1,5 cm en de wat grotere die vaak onder de noemer M worden verkocht
 
ook dodelijk voor hunzelf
Zover ik weet hebben ze er geen last van zelf en dat lees ik ook hier volgens mij:

 
Zover ik weet hebben ze er geen last van zelf en dat lees ik ook hier volgens mij:

Foutieve info is dat, corydoras gaan weldegelijk dood aan hun eigen gif
 
Ben ik met je eens Nicolientje, corydoras moeten eigenlijk ook apart verpakt worden en niet bij elkaar in een zakje.
Door de stress komt waarschijnlijk het gif vrij.
Overwennen ( elk zakje apart) en het restwater weggooien lijkt mij ook een goede afweging ofwel benadering.
 
Foutieve info is dat, corydoras gaan weldegelijk dood aan hun eigen gif
Ok weer wat geleerd maar toch wel raar dat ze bij stress gif afscheiden en er dan zelf het loodje door kunnen leggen. Je zou denken dat ze dan iets zouden afscheiden waar ze zelf bestand tegen zijn.
 
Ok weer wat geleerd maar toch wel raar dat ze bij stress gif afscheiden en er dan zelf het loodje door kunnen leggen. Je zou denken dat ze dan iets zouden afscheiden waar ze zelf bestand tegen zijn.
Haha evolutie is geen slim proces wat dit soort beslissingen kan nemen 😉 Ooit is dit in die specifieke soort ontstaan en in het wild hebben ze er waarschijnlijk zelf weinig last van omdat het snel verdund wordt en hierdoor heeft de evolutie er nooit een oplossing voor 'gevonden'. In gevangenschap en een gesloten systeem wordt het pas een probleem. Bij veel slangen is dat bijvoorbeeld anders omdat zij ook regelmatig gebeten worden door soortgenoten (bij paren of territorium gevechten) en daar zie je dat ze veelal immuum zijn voor hun eigen gif.

Ik kan mij best voorstellen dat ze er zelf wat beter tegen kunnen hoor, ik heb ook wel verhalen gehoord dat juist de andere bewoners van het aquarium dood zijn gegaan maar ook dat de corydoras zelf er aan dood is gegaan.
 
Dit is voor mij een aanname jessicapilon en niet wetenschappelijk onderbouwd, het gif zit in de stekels als afweer mechanisme ' door het opzetten van de stekels' op de rug.
Het uitvangen gaat in de aquariumwinkel vaak met een netje, en hoe vaak gebeurt het dat de corydoras zich vastzet in het netje en dan moet deze losgemaakt / losgetrokken worden, daar begint de ellende al.

Niet vergeten dat een nieuwe liefhebber zich ook kan verwonden met een stekel van de corydoras, dit kan infectie's teweeg brengen.

Al een behoorlijke tijd op dit forum berichten gelezen dat voornamelijk de panda het loodje legt, wordt misschien tijd om deze vissen de juiste overgewenning te geven, en daar wat tijd aan te besteden.En laat deze vissen apart verpakken, en goed overwennen.
 
Hoe groot waren die jonge Cory s eigenlijk want hier verkopen ze ook vaak 2 maten. De maat S van zo n 1,5 cm en de wat grotere die vaak onder de noemer M worden
Hier zie je het verschil. Er stond inderdaad een 'm' erbij

20220331_192711.jpg
 
Het is opgelost. Ik ben zondag even terug gegaan en het bespreekbaar gemaakt. Er zijn nog 3 kleintjes over van de 6. Ze hebben de kosten van de andere 3 terugbetaald. Toch netjes. De 3 kleintjes lijken sterker en wat drukker te worden dus denk dat ze het gaan redden!
 
En iedereen bedankt voor de reacties! Zo leer ik weer wat bij.
 
Zover ik weet hebben ze er geen last van zelf en dat lees ik ook hier volgens mij:

Bij een degelijke aquariumwinkel (en hobby-kwekers) wordt er altijd een beetje actieve kool bij de corydoras in de zak gestopt. Dat gebeurt niet voor niets.
9 van de 10 (of 99 van de 100) keer gaat het zonder kool ook prima, maar als je visjes heb die nog jong en/of wat zwakker zijn dan zal het eerder verkeerd aflopen.
Uit voorzorg doe ik hier ook altijd wat kool bij de corydoras als mensen ze komen afhalen.

Dat de Panda's een maand oud zijn geweest geloof ik ook niet, eerder 2,5-3 maanden.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      jessicapilon: zo even lekker gewandeld
      Terug
      Bovenaan