Wat is er nieuw

Net opgestarte aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dennis 070
  • Startdatum Startdatum
D

Dennis 070

Guest
Goedeavond
Zal me zelf even voorstellen aangezien ik hier nieuw ben

Dennis ben 41 jaar kom uit denhaag

Na 12 jaar weer een aquarium

Aquarium is 100x40x40
Verwarming 200 watt 24 graden
Jbl cristalprof 702e 700liter
In en uit stroom aan 1 kant
Uitstroombuis langs de zijkant

Bodem filterzand 25 kg uitgespoeld

5 stukken wortelhout 1 bonsaiboom 3 weken laten weken om de 3 dagen schoon water

Aantal ardenne breuksteen uitgekookt en 3 weken laten weken

Verlichting 2 rgb led Lampen moeten deze op volle sterkte of beetje gedimt ?

Rode lotus
Hoornblad snelgroeiend
2 x Anubias nana 1x Anubias bertheri vast op wortel hout
1 x javaran plant ook op wortel hout
Javamos vast op bonsaiboom
Crypto wenti
Valisneris spirallis
Naaldgras
Soort zwaardplant naam weet ik niet

Voeg elke week plantenvoeding toe all in one
Om de 3 dagen easycarbo

Filter opbouw van onder na boven

1 Witteballen uitgespoeld
2 siporax uitgespoeld
En in de amdere 2 bakken heb ik wit filter matje met blauwe uitgespoeld
Andere watte en blauwe uitgespoeld

Is deze opstelling goed ?

Nu lees ik hier en daar dat je 4 weken moet in draaien snap ik maar moet je nou verversen in de eerste 4 weken zo ja hoevaak en hoeveel of moet je bak 3 weken met rust laten en in de 4 de week 25 %verversen en dan watertesten dan de 1ste vissen erin ?

Nu krijg ik soort witte schimmel op hout heb gelezen dat het vanzelf weggaat ?

Ook wordt de bak niet echt helder en zie je witte waas niet veel en zit op de ramen kom dit door bacterie opstart
Kan ik het van de ramen en hout afhalen of layen zitten ?

Ook heb ik een witte laag aan de oppervlakte
De uitstroom beweeg de oppervlakte maar aan einde aan de oppervlakte drijft er meer van het witte laag zie me planten wel heen en weer dansen maar twijfel toch of alles goed zit nu ?

Vandaag zag ik slakken die met de planten mee zijn gekomen paar van deze slakken drijven aan de oppervlakte op hun kom in de witte laag wat betekend dit is dat normaal of niet ?

Hoop dat ik dit onder de goede onderwerp heb geplaatst

Visbestand wat ik aan zit te denken

10 x tetra kardinale
1x betta of maanvis
1x antenne baars rasbora
10x corrydoras juli
1x platte
1x molly
1x ancitrus

Hoor graag jullie tips

Mvg Dennis

[SUB]aquarium draait 9 dagen [/SUB]

Welkom op het AF, (meestal stellen we ons voor in het voorsteltopic...) maar voor het opstarten zit je hier goed.

Leuk dat je weer een aquarium hebt. Je hebt heel veel vragen, en er zijn heel veel subforums waar je met je verschillende vragen terecht kunt. Inderdaad is 4 weken indraaien verstandig, en er zijn hier veel mensen die je alles kunnen vertellen over de methoden die je kunt gebruiken.

Ik ververs niet tijdens het indraaien en de schimmel zie je vaak bij de opstart en dat kan geen kwaad verder.

Een antwoord op enkele vragen...
Die witte laag op je water is een kaamkaag, biologische afvalstoffen die op het water drijven. De oorzaak daarvan kan je wss zoeken bij je planten, waarvan er mss eentje het niet zo goed doet of bij je hout.
Dat slakjes daar van eten is vrij normaal.

Wat je visbestand betreft
Een antennebaars rasbora ken ik niet maar een antennebaars zou ik in jouw bakje niet combineren met corydoras (en er ook zeker al meer dan 1 van houden)
Ook de betta, de molly en de platy zou ik achterwege laten.
De betta omdat je bak niet geschikt is voor een betta (je hebr oa teveel stroming) en omdat platy's en molly's vissen zijn die een zouttoevoeging nodig hebben.
War de kardinalen betreft, die zou ik verdubbelen.
1 ancistrus is prima.

Maanvis is een groepsvis dus niet solitair te houden en hebben een waterkolomhoogte van minimaal 50 cm nodig, dus een bak van 55 cm hoog

Die witte laag op je water is een kaamkaag, biologische afvalstoffen die op het water drijven. De oorzaak daarvan kan je wss zoeken bij je planten, waarvan er mss eentje het niet zo goed doet of bij je hout.

Een antennebaars rasbora ken ik niet maar een antennebaars zou ik in jouw bakje niet combineren met corydoras (en er ook zeker al meer dan 1 van houden)
De betta omdat je bak niet geschikt is voor een betta (je hebr oa teveel stroming) en omdat platy's en molly's vissen zijn die een zouttoevoeging nodig hebben.
1 ancistrus is prima.

Bedankt voor je reactie dus het is normaal dat de slakke aan de oppervlakte drijven en ervan snoepen

Maanvis is een groepsvis dus niet solitair te houden en hebben een waterkolomhoogte van minimaal 50 cm nodig, dus een bak van 55 cm hoog

Klopt had is gelezen nadat ik bericht plaatste

1 ancistrus is prima.

Heb dode bladeren weg vgehaald valisanera staat daar in de hoek beweeg goed mee met het water maar zie dat ze het moeilijk hebben sterven hier en daar wat af maar zie hier en daar ook nieuwe uitlopers op slierten komen zitte kleibollen in de grond

Hout heeft op sommige plekken schimmel niet super veel tot nu toe

Gaat de kaamlaag vanzelf weg of moet ik voor meer oppervlak beweging gaam zorgen

Welkom op het AF, (meestal stellen we ons voor in het voorsteltopic...) maar voor het opstarten zit je hier goed.

Leuk dat je weer een aquarium hebt. Je hebt heel veel vragen, en er zijn heel veel subforums waar je met je verschillende vragen terecht kunt. Inderdaad is 4 weken indraaien verstandig, en er zijn hier veel mensen die je alles kunnen vertellen over de methoden die je kunt gebruiken.
Bedankt voor de tips

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb dode bladeren weg vgehaald valisanera staat daar in de hoek beweeg goed mee met het water maar zie dat ze het moeilijk hebben sterven hier en daar wat af maar zie hier en daar ook nieuwe uitlopers op slierten komen zitte kleibollen in de grond

Hout heeft op sommige plekken schimmel niet super veel tot nu toe

Gaat de kaamlaag vanzelf weg of moet ik voor meer oppervlak beweging gaam zorgen
Oppervlaktebeweging gaat inderdaad een kaamlaag tegen. Meer oppervlaktebeweging zorgt ook voor een betere gaswisseling. Je kan ook een skimmer gebruiken.
Als je al een kaamlaag hebt, keukenpapier op het wateroppervlak leggen en papiertje weggooien. Herhalen tot alles weg is.

Oppervlaktebeweging gaat inderdaad een kaamlaag tegen. Meer oppervlaktebeweging zorgt ook voor een betere gaswisseling. Je kan ook een skimmer gebruiken.
Als je al een kaamlaag hebt, keukenpapier op het wateroppervlak leggen en papiertje weggooien. Herhalen tot alles weg is.

Ok bedankt voor de tips als ik de oppervlakte verdeel in 4 stukken dan beweegt 3/4 van de oppervlakte is het de bedoeling dat alles beetje beweeg weet dat het niet te veel moet bewegen anders verdrijf je teveel co2 als ik goed gelezen heb lees zoveel verschillende dingen vandaar beter vragen

Ok bedankt voor de tips als ik de oppervlakte verdeel in 4 stukken dan beweegt 3/4 van de oppervlakte is het de bedoeling dat alles beetje beweeg weet dat het niet te veel moet bewegen anders verdrijf je teveel co2 als ik goed gelezen heb lees zoveel verschillende dingen vandaar beter vragen
Je gebruikt easycarbo las ik; dat is niet écht co2. Co2 is een gas dat inderdaad verdreven wordt aan het wateroppervlak, die vervanger weet ik zo net niet. 100% wateroppervlaktebeweging lijkt me wat dapper, maar ik heb je bak niet gezien dus het is wat lastig oordelen.

Je gebruikt easycarbo las ik; dat is niet écht co2. Co2 is een gas dat inderdaad verdreven wordt aan het wateroppervlak, die vervanger weet ik zo net niet. 100% wateroppervlaktebeweging lijkt me wat dapper, maar ik heb je bak niet gezien dus het is wat lastig oordelen.

Zal later op de dag paar foto's plaatsen

Welkom
Heel verhaal.
Foto zegt meer dan 100 woorden.
Dussss... :foto: :foto: :foto:

Heb net bij thuis komt de kaamlaag verwijderen met keuken papier en dode bladeren enzo verwijderd

Dit is me bak
20200303_181202.jpg
20200303_181227.jpg
20200303_181216.jpg
20200303_181153.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan