Wat is er nieuw

NH4 zakt niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter peterb77
  • Startdatum Startdatum
P

peterb77

Guest
hallo,

ik heb een irritant probleempje met mijn garnalenbak (zonder garnalen) die al ruim 2 maanden aan het opstarten is. de NH4 zakt niet...

Bij het opstarten heb ik de bak eerst helemaal schoon gemaakt, zonder chemische meuk. Er ligt een nieuwe verse bodem in van GlasGarten met daarbij een nieuw AquaEl filtertje, een nieuw verwarmingselement, 4 (oude) stukjes uitgekookte lavasteen, 4 verschillende in vitro mossen en vers osmose-water, aangevuld met Bee Shrimp Mineral GH+.

De eerste weken ben ik opgestart met EasyStart van EasyLife, volgens de voorschriften. Toen ik na 2 weken van alleen NH4 testen, bezig was ben ik gaan meten met de JBL ProScam strips, omdat die NH4 waarde wel omhoog is gegaan naar niet meer naar beneden. Volgens de ProScan strips is mijn water best wel stabiel... met soms een enkel stapje naar boven of beneden)

Ik heb een pH van <6 en TDS op 140-142. Eerst ververste ik 50% per week, maar de laatste weken ben ik verminderd naar 25%.

Vanaf week 1 heb ik NH4/ammonium teveel en door de lage pH is mijn NH3/ammoniak dus 0.

Ik weet niet wat ik verder nog kan doen. heeelp?

Peter

Ik zou testen met druppeltests. Deze zijn veel nauwkeuriger. Zorg dat je nh4 en no2 hebt 🙂.

Die JBL proscan is leuk bedacht maar enorm onbetrouwbaar omdat je ook met lichtinval in d elens van je telefoon te maken heeft waardoor de uitkomst al enorm kan afwijken.

Ik zou inderdaad een druppeltestset kopen

oja dat had ik er niet bij gezet... de NH4 test die ik gebruik, is een druppeltest.

maar zo lang er nog steeds tussen de 1 en 5 mg/l aan NH4 in de bak zit, kan de bak toch nog niet volledig ingedraaid zijn?

voor shits and giggles de ProScam grafiek 🙂

peterb.png

Zolang je NH3/4 en/of NO2 meet is een bak nog niet "ingedraaid" zoals ze dat noemen, dat klopt :))
maar vind het wel bijster lang duren dan..... heb je tijdens het indraaien af en toe nog is wat voer in de bak verkruimeld oid?

ja, sinds vrijdag 4 sept elke dag een klein beetje stofvoer

Zou daar is even mee stoppen, en dan over een weekje nog eens kijken.
elke dag voer erin is een beetje teveel van het goede, denk dat je verhoogde NH4 daar vandaan komt.

de bak draait nu 9 weken, en dat voeren is pas 2 weken. dus het lijkt me niet van voeren komt, al sluit ik niks meer uit
met een klein beetje bedoel ik 0,1 gram 🙂

het valt me overigens wel op dat er bijna geen alg in de bak zit.

Lijkt erop dat er niet genoeg bacterien zijn om je nitrificatie cyclus te onderhouden. Er rot meer dan er kan omgezet worden naar nitriet.

Wat voor aquael filter heb je alleen een spons met lucht ?

Ik zou ook eerst een druppeltest gaan halen en niet dagelijks meer voeren maar hooguit 1x in de week. Dat voer stapelt zich nu op en de bacterien moeten zich aanpassen.

Is dit een bodem waarbij in het begin een grote hoeveelheid waterwissels gedaan moet worden?
En als een bak na 8 weken nog niet klaar is voor dagelijks voer is er een probleem lijkt me, tenzij het er met theelepels tegelijk in gaat.

Is dit een bodem waarbij in het begin een grote hoeveelheid waterwissels gedaan moet worden?
En als een bak na 8 weken nog niet klaar is voor dagelijks voer is er een probleem lijkt me, tenzij het er met theelepels tegelijk in gaat.

Nee want ik gebruik deze al jaren en dat is er niet een die veel wissels vraagt bij de opstart.

https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/glasgarten-glasgarten-environment-soil.html

Heb je er al planten in staan? Die zouden ook een deel van de NH4 moeten opnemen. Misschien is een snelgroeier erin gooien en kijken of het dan afneemt? En je kan ook een paar verdunningen met kraanwater proberen om te kijken of de test wel goed werkt.

de bak draait nu 9 weken, en dat voeren is pas 2 weken. dus het lijkt me niet van voeren komt, al sluit ik niks meer uit
met een klein beetje bedoel ik 0,1 gram 🙂

het valt me overigens wel op dat er bijna geen alg in de bak zit.
Als je pas sinds 2 weken zorgt voor afval in het water, ben je pas sinds 2 weken aan het indraaien en niet 9 weken. Water gewoon in een aquarium laten draaien doet vrij weinig, je zal (zoals je nu doet) voor een bron van ammonia moeten zorgen. Dus nog ongeveer 2 weken geduld.

Wel goed dat je aan het meten bent en je zelf dit af vraagt. Menig beginner maakt deze fout en gooit er na 4 weken 'indraaien' zonder afval vis in en komt dan voor vervelende situates te staan.

Een kleine kanttekening. Je zegt dat je vanaf week 1 al te veel aan NH4 meet en dat kan eigenlijk niet. Zo ver ik weet zit er geen ammonia in die EasyStart. Wellicht gewoon een verlopen / ouder / foutief NH3/4 testje? Of wellicht is het substraat hier de schuldige aan? Ik ken die GlasGarten bodem niet maar het ziet er op het eerste gezicht uit als een bodem met voedinsstoffen en die geven natuurlijk ook stoffen af aan het water. Verder is het opstarten van de stikstofkringloop in een laag pH veel lastiger dus zou het best gewoon veel meer tijd nodig hebben.

Laatst bewerkt:
Zoals Daniel al aangeeft, je bent eigenlijk pas sinds twee weken opgestart, en als je PH nu op < 6 staat zou het best al zijn dat je veel nitriet maakt ( nitriet verlaagt de PH)
Is het nitriet gehalte boven een bepaalde waarde gaat dat weer remmend werken op de ontwikkeling van de AOB ...de ammoniumoxiderende bacterieen.

Kijk John, een van de wegen naar Rome.....ik ken een betere !!!

Volgens mij geeft topicstarter aan vanaf week 1 t/m 7 al stabiel verhoogde nh4 te hebben op osmosewater met wat gh+, wat lavastenen en 4 mosplantjes.

Normaalgesproken zou je verwachten dat bij een laag aanbod van nh4 er betrekkelijk snel een cyclus ontstaat die de gemeten hoeveelheid nh4 laat zakken.

De overige waarden worden gemeten met jbl proscan, waarvan ik uit ervaring kan zeggen dat deze onbetrouwbare cijfers geeft.

De laatste 2 weken, dus 8 en 9 is hij/zij een weinig voer toe gaan voegen en het niveau van de nh4 is daardoor niet gewijzigd?

Inmiddels heb ik begrepen dat de gebruikte bodem niet de gemeten nh4 kan veroorzaken.

De aangegeven waarden kan ik niet vertrouwen gezien de gebruikte meetmethode.

Ik neem aan dat de ph vrij laag zal zijn gezien het gebruikte osmosewater zonder toevoeging van kh, wat in elk geval in theorie een erg lage en onstabiele ph kan geven?

Ik weet niet op welke temperatuur het water gehouden wordt. De temperatuur kan invloed hebben op de snelheid van de stofwisseling van de bacteriën.

Het klinkt alsof de bak extreem steriel is opgestart. 100% osmose, alleen gh+ toegevoegd, uitgekookte lavastenen, 4 praktisch steriele stukjes mos, en pas de laatste 2 weken wat voer.

Zou het kunnen zijn dat in de eerste 7 weken voedingstoffen ontbraken voor bacteriën om te groeien? Ik bedoel niet de nh4, no2 etc., maar de bouwstoffen voor de bacteriën, fosfaat en dergelijke.

Er wordt gezegd een aquael filtertje, maar welk filter, welk filtermateriaal en op welke hoeveelheid water?

Ik ben erg benieuwd naar de waterwaarden gemeten met een druppel set. Niet omdat die 100% goed zullen zijn, maar ze zullen waarschijnlijk dichter bij de werkelijke waarde zitten dan de uitkomsten van jbl proscan.

Zou het kunnen zijn dat in de eerste 7 weken voedingstoffen ontbraken voor bacteriën om te groeien? Ik bedoel niet de nh4, no2 etc., maar de bouwstoffen voor de bacteriën, fosfaat en dergelijke.

Er wordt gezegd een aquael filtertje, maar welk filter, welk filtermateriaal en op welke hoeveelheid water?

In pincipe zou dat kunnen, met name orthofosfaten maar ook kalium is benodigd. Toch wordt osmosewater wel vaker gebruikt...zeker in labopstellingen.
Bacterieen groeien op alles, onze algemene regeltjes mbt aqaurium en vijver is dat we denken dat alleen maar op filtermateriaal groeien. Echter doen ze dat ook op de lavastenen, zand en zelfs het glas.
Maar een goede biofilm gaat zich hechten op goed filtermedium, maar dan zit je al in de fase dat je geen ammonium meer meet.
Nu wordt het gokken wat hier aan de hand is...ik zou zeggen doe een nieuwe start op een andere manier

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan