Wat is er nieuw

Nicktrix - Jewel 180 rio - sluierstaarten / pleco

Nicktrix

Well-known member
Lid geworden
1 december 2022
Berichten
425
Leeftijd
36
Hallo mede mensen,

Hierbij mijn 180 liter jewel rio met sluierstaarten en een pleco.

Hij draait nu 16 dagen. Het nitriet is niet hoger als 0,5 geweest mede door het indraaien met een oud filter.

De planten doen het nog niet goed. Ik ben te laat begonnen met bodemvoeding en door drukte met de post schoot dat niet heel erg op. Inmiddels is de plantenvoeding compleet en sinds vandaag ben ik begonnen met het toevoegen van co2. Deze moet ik nog wel juist afstellen (ben begonnen met richting de 2 bubbels per seconde).

Daarnaast zie je onze vissen op de foto's.
We hebben deze vissen:

- fantail sluierstaart (oranje/wit)
- black moon sluierstaart (zwart)
- komeetstaart (geel/goud)
- zuignapharnasmeerval "pleco"

De planten die we hebben staan bij de foto's met naam.

Ik zou wel willen weten wat je er van vind.
(ik weet dat de bak te klein is als de pleco hard gaat groeien)

Ideeën of suggesties zijn welkom!
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221220_174939_Gmail.jpg
    Screenshot_20221220_174939_Gmail.jpg
    128.3 KB · Weergaven: 95
  • 20221220_173013.jpg
    20221220_173013.jpg
    297.2 KB · Weergaven: 97
  • 20221220_173004.jpg
    20221220_173004.jpg
    354.6 KB · Weergaven: 96
  • 20221209_163953.jpg
    20221209_163953.jpg
    307.9 KB · Weergaven: 100
  • 20221209_163914.jpg
    20221209_163914.jpg
    339.6 KB · Weergaven: 97
  • 20221220_173018.jpg
    20221220_173018.jpg
    383.5 KB · Weergaven: 99
  • 20221220_172743.jpg
    20221220_172743.jpg
    468.3 KB · Weergaven: 95
  • 20221220_180239.jpg
    20221220_180239.jpg
    467.3 KB · Weergaven: 99
Pleco’s houden over het algemeen van snelstromend water. Sluiers juist niet. Ik heb wel eens begrepen (geen persoonlijke ervaring) dat pleco’s zich aan de sluiers plakken met de nodige gevolgen..

Wat voor pleco heb je? Veel houden van (erg) warm water en sluiers… juist niet.
 
heb wel eens begrepen (geen persoonlijke ervaring) dat pleco’s zich aan de sluiers plakken
Ik heb dat goed in de gaten gehouden. Ze zitten al een tijdje bij elkaar en dat gaat goed. Ik heb gelezen dat de pleco dat kan doen als hij voedingstekorten heeft (waarschijnlijk dierlijk). Ook zag ik dat de pleco in het begin territoriaal was en om ze vissen weg te jagen probeerde hij zich vast te zuigen als de rest niet weg wou gaan. Verder nooit iets gemerkt. Dierlijk voer aanbieden kan er voor zorgen dat hij geen voedingstekort heeft ook al is een pleco hoofdzakelijk plantaardig. En afwisselend voer natuurlijk.
 
Pleco’s houden over het algemeen van snelstromend water
De pleco zit eigelijk nooit in de stroom van het filter. De sluierstaarten hebben ook geen last van de stroming. Misschien wel bij overdreven sterke stroming. De sluierstaarten vinden het juist leuk als ik met emmers water kom aanlopen als ik ververs. Dan gaan ze juist zwemmen waar ik aan het bijvullen ben en zwemmen ze in de stroming van het bijvullende water. Verder zitten ze elkaar ook niet in de weg aangezien de pleco meer 's nachts leeft. De pleco is nu ook maar 15 cm o.i.d. (gekregen pleco, waarschijnlijk al 2 jaar oud)
 
Wat voor pleco heb je? Veel houden van (erg) warm water en sluiers… juist niet.
De standaard hypostomus plecostomus. Ik hou de temperatuur nu het winter is op 21-22 graden (minimaal 21 pleco) en in de zomer gaat hij op 2 graden warmer. De sluierstaarten kunnen dit goed aan en zijn actiever bij de hogere temperaturen. Goudvissen kan je in de zomer veel vinden als ze te liggen zonnebaden in de vijver of onder een drijfplant. Dus ze houden niet per definitie van kouder water.
 
Welkom Nick!

Qua temperatuur moet het goed kunnen inderdaad. 🙂 👍 Verder hopen dat meneer of mevrouw pleco niet te territoriaal blijft/wordt, dan is het prima. --> Mijn ervaring (ik hou zelf ook goudvissen in een gezelschapsbak) is dat goudvissen op zulke "assertiviteit" geen goed antwoord hebben.

Jouw komeetstaart is gelijk al mijn favoriet! ^^ Mooi beest. Waar heb je die vandaan als ik vragen mag?
 
Jouw komeetstaart is gelijk al mijn favoriet! ^^ Mooi beest. Waar heb je die vandaan als ik vragen mag?
Boerenbond in geldrop 🫠
 
Nice, ik zou er bijna heen rijden om te kijken of ze er nog meer hebben met dit pakketje genen. 😉 Maar.... oh ja... ik had mezelf beloofd dat ik een tijdje geen vissen meer erbij zou nemen... >_>
 
Je pleco ziet er al een stuk tevredener uit dan op die eerdere foto.
Ik denk wel dat je pleco de planten gaat mishandelen, maar misschien is het een brave en gedraagt ie zich. Mijn pleco geeft niets om stroming, hij gaat juist op de rustigste plaatsen zitten en ik heb echt rustige stroming in de bak. Een pleco wil zich wel graag verstoppen, door je ornamenten (hout) wat te omgeven met planten kun je dat wel voor elkaar krijgen, maar er zijn ook speciale holletjes in de markt waar ze graag in kruipen.
Verder zijn vissen huiverig voor gevaar van boven en kan wat drijfspul (planten of iets tijdelijks) daar wel bij helpen tot je vallisneria groot genoeg is om een dakje te vormen.

Verder is je bak lekker op weg!
 
Verder zijn vissen huiverig voor gevaar van boven
Ik ben inderdaad van plan om een drijfplant aan te schaffen. En ik heb een ornament waar de pleco onder kan. 🫠
 
Je pleco ziet er al een stuk tevredener uit dan op die eerdere foto.
Ja z'n gedrag is totaal omgeslagen. Hij eet nu normaal, dat was m'n grootste zorg. En ik heb ook nog geen territoriaal gedrag gezien. Ik denk dat hij van slag was door de verhuizing vanaf z'n oude eigenaar (ik heb gehoord dat hij ruw met de vissen omging om ze te vangen) en het tijdelijk in een te kleine bak zitten. Nu hebben ze de ruimte, het juiste voer en zijn alle vissen helemaal in hun nopjes. De komeetstaart trekt baantjes en de kleur van de pleco begint ook bij te trekken. Helemaal blij 🫠
 
door je ornamenten (hout) wat te omgeven met planten kun je dat wel voor elkaar krijgen
Goed idee!

De bak zit nog een soort van in de opstart fase (16 dagen)(wel met een oud filter voor de nitriet ect) dus de plantengroei moet nog even op gang komen. Ben sinds gister begonnen met echte co2 toe te voegen maar dat moet ik nog goed afstellen. Dus ik hoop dat de plantjes nu beter gaan groeien. Vooral de waterpest heeft het zwaar tot nu. De bruinalg van de opstart komt namelijk opzetten. Maar als het goed loopt ga ik wel een beetje "aquascapen" met planten om de achterkant of zijkanten van het ornament dicht te bouwen, zodat hij een soort van huisje heeft. Ook wil ik later een beetje gaan expirimenteren met javamos bovenop het ornament, dat zorgt voor meer schaduw denk ik + het ziet er mooi uit 🫠
 
Laatst bewerkt:
Als je van plan bent te gaan scapen (ook al is dat tussen aanhalingstekens) moet ik je waarschuwen dat pleco's iig graag graven en op en in planten gaan hangen. Hoe het precies met sluierstaarten zit weet ik niet, maar goudvissen gaan ook niet bepaald zachtzinnig met planten om.
Zet je doelen dus niet te hoog....
 
Als je van plan bent te gaan scapen (ook al is dat tussen aanhalingstekens) moet ik je waarschuwen dat pleco's iig graag graven en op en in planten gaan hangen. Hoe het precies met sluierstaarten zit weet ik niet, maar goudvissen gaan ook niet bepaald zachtzinnig met planten om.
Zet je doelen dus niet te hoog....
Dat scapen was eigelijk een half grapje. Ik bedoelde als de bak op gang gekomen is dan ga ik een paar plantjes achter het ornament groeien zodat ik die een beetje kan omheinen aan de achterkant. Verder dan een beetje met javamos expirimenteren zal ik niet komen met aquascapen

🫠
 
Bijzondere foto vind ik zelf met dat spiegelbeeld
 

Bijlagen

  • 20230123_173409.jpg
    20230123_173409.jpg
    375.8 KB · Weergaven: 74
Update:

Zo ziet de bak er nu uit.

- De waterpest heb ik verwijderd. Daar bleef veel rotzooi tussen zitten. Dat heb ik vervangen met stekken van de andere bestaande planten.
- Aantal weken geleden had ik last van baardalg omdat ik vergeten was om kolomvoeding toe te voegen. De pleco en sluiers hebben bijna alles al opgegeten (sluiers eten baardalg, wist ik ook niet) en het groeit niet verder meer na het toevoegen van voeding. Dus dat gaat ook goed.
- Verder zijn de vissen een beetje groter geworden, vooral de zwarte sluier maar die was dan ook nieuw. Niet raar trouwens met hun grotere huisje en ze krijgen dan ook goed te eten al hebben ze eigelijk altijd honger 😉
- Ik doe al 4/5 maanden met een 800gr co2 fles?? Blijkbaar gaan die flessen toch niet zo snel leeg als wat ik op internet lees..
- De pleco's die zich aan sluiers vastzuigen hebben waarschijnlijk niet voldoende algen om te eten en dan wordt de pleco territoriaal.. verder geen problemen. Dus heb je een pleco die zich vastzuigt aan je andere vissen kijk dan even of er genoeg eten voor hem is en dus niet alleen normaal voer (tip: maak de bak niet overdreven schoon)

Fijne dag verder allemaal!
 

Bijlagen

  • 20230512_192547.jpg
    20230512_192547.jpg
    56.6 KB · Weergaven: 62
Leuke bak zo en leuke sluiers mijn oranda goudvissen eten alleen de ambulia op en de rest laten ze staan
 
Leuke bak zo en leuke sluiers mijn oranda goudvissen eten alleen de ambulia op en de rest laten ze staan
Dank je! Ik geef m'n sluiers fijn (kleine stukjes) voer wat naar de bodem zakt en dat in combinatie met fijn grind als bodem. Dan gaan ze lekker woelen in de bodem heel de dag. Vroeger aten mijn sluiers namelijk de waterpest op en sinds ik dat type voer heb veranderd aten ze niet meer van de waterpest. Scheelt wel wat planten afval in de bak.. Zwz heb ik heel de waterpest weggehaald want die plant groeide te snel en het zag er niet netjes meer uit. Daarnaast bleef er allemaal rotzooi tussen de stengels hangen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan