Niet bij de les zijn topic

Ice78

Well-known member
Lid geworden
6 januari 2013
Berichten
1,377
Locatie
Apeldoorn
Ze zeggen altijd niemand is perfect dus ook ik niet. Hebben jullie ook wel eens domme fouten gemaakt ?
Mijn domme fouten……

1 # onder het aquarium bezig zijn om een T stukje te monteren in een osmose slang . Met de schaar in de rechterhand. De stroomkabel doorknippen Ipv osmoseslang.
Gevolg … geknipt met rechts wondje van uitgaande stroom op linkerhand.
Eerste paar seconde niet snappen wat er gebeurd is 🤷‍♂️

2 # osmoseapparaat vergeten uit te zetten.
Gevolg ….. verdieping lager kwam het water uit de plafondlamp🤷‍♂️

Wat zijn jullie domste fouten??
 
Osmoseapparaat vergeten is mij al enkele malen overkomen of niet opletten als je afzuigt met een emmer. Dan hoor je opeens iets naast je en dan loopt de emmer over.
 
Niet-bij-de-les-fouten zat in de afgelopen jaren:
- rommelen aan het filter waarbij de slang loskomt terwijl t filter nog draait. Eheim 4, dus dat was een waterballet.
- water vervangen zonder het verwarmingselement uit te zetten. Element doorgebrand.
- water vervangen met tuinslang en vergeten mn timer te zetten. Toen liep mn aquarium over.

Het ergste wat ooit is gebeurd… t was echt zielig en ik schaam mij daar nog steeds een beetje voor, hoewel ik al vaak sorry tegen mn vissen heb gezegd:
Ik was een grote schoonmaak aan t doen. Vissen in diverse emmers, planten, hout. En op een gegeven moment kiep ik een emmer met ( wat ik toen dacht) afvalwater in de tuin. Vervolgens ben ik verder bezig en doe mn hout, planten en vissen weer terug. Na een kwartier kwam ik erachter dat ik mn hele school corydorus kwijt was. Niet meer te vinden in geen een emmer. Toen begon er een alarmbelletje te rinkelen en moest ik de cory’s uit de tuin bij elkaar verzamelen. Ze zaten onder de modder en aarde en het duurde even voor ze weer functioneerden, maar na een tijdje deden ze het allemaal weer en ze leefden nog lang en gelukkig verder.
 
Niet-bij-de-les-fouten zat in de afgelopen jaren:
- rommelen aan het filter waarbij de slang loskomt terwijl t filter nog draait. Eheim 4, dus dat was een waterballet.
- water vervangen zonder het verwarmingselement uit te zetten. Element doorgebrand.
- water vervangen met tuinslang en vergeten mn timer te zetten. Toen liep mn aquarium over.

Het ergste wat ooit is gebeurd… t was echt zielig en ik schaam mij daar nog steeds een beetje voor, hoewel ik al vaak sorry tegen mn vissen heb gezegd:
Ik was een grote schoonmaak aan t doen. Vissen in diverse emmers, planten, hout. En op een gegeven moment kiep ik een emmer met ( wat ik toen dacht) afvalwater in de tuin. Vervolgens ben ik verder bezig en doe mn hout, planten en vissen weer terug. Na een kwartier kwam ik erachter dat ik mn hele school corydorus kwijt was. Niet meer te vinden in geen een emmer. Toen begon er een alarmbelletje te rinkelen en moest ik de cory’s uit de tuin bij elkaar verzamelen. Ze zaten onder de modder en aarde en het duurde even voor ze weer functioneerden, maar na een tijdje deden ze het allemaal weer en ze leefden nog lang en gelukkig verder.
Gelukkig goed afgelopen dus.
 
Verwarmingselement is aardig herkenbaar, ja....
Verder heb ik mijn stommiteiten geloof ik verdrongen.
 
Kan je van die houders die je op de rand van een emmer zet waar je dan je slang aan vast kan klemmen?
Ja, die zat dus verkeerd op de emmer waardoor de slang niet in de emmer uitkwam, maar aan de buitenkant.
Richard leuk afval afhevelen tot die ineens natte voeten kreeg....

Heb ook een keer een garnaal doormidden geknipt tijdens een snoeibeurt....
 
1 # onder het aquarium bezig zijn om een T stukje te monteren in een osmose slang . Met de schaar in de rechterhand. De stroomkabel doorknippen Ipv osmoseslang.
Gevolg … geknipt met rechts wondje van uitgaande stroom op linkerhand.
Eerste paar seconde niet snappen wat er gebeurd is 🤷‍♂️

2 # osmoseapparaat vergeten uit te zetten.
Gevolg ….. verdieping lager kwam het water uit de plafondlamp🤷‍♂️
:ROFLMAO: Haha, dan ben je echt even niet bij de les. Je hart bleef wel doorkloppen en zo? ... yikes. En ik hoop (maar het is nog steeds niet fijn) dat de onderverdieping van jou was en niet van de buren. :deal:

niet opletten als je afzuigt met een emmer. Dan hoor je opeens iets naast je en dan loopt de emmer over.
Dit heb ik ook een aantal keer gehad. Uiteraard met een brede slang, waarbij elke seconde dat je niet oplet best wel veel extra zwemplezier geeft...

Na een kwartier kwam ik erachter dat ik mn hele school corydorus kwijt was. Niet meer te vinden in geen een emmer. Toen begon er een alarmbelletje te rinkelen en moest ik de cory’s uit de tuin bij elkaar verzamelen. Ze zaten onder de modder en aarde en het duurde even voor ze weer functioneerden, maar na een tijdje deden ze het allemaal weer en ze leefden nog lang en gelukkig verder.
Oh mennnnnn. :DD Kan de beste overkomen, maar je schrikt je het lazarus denk ik. Whooooops.

Ik draai zelf nog niet voldoende lang mee om echt veel meegemaakt te hebben. Denk dat het domste tot nu toe was, dat ik de filtersok van een bioloog over de rand had hangen. Hij was een beetje lang. Op een gegeven moment raakte dat ding verstopt en begon er via die sok water over de rand te gaan, langs de muur en de bedrading omlaag. Tegen de tijd dat ik het ontdekte, lag er een plas water door de kamer en was een nog ingeplugd stekkerblok helemaal doorweekt. Een soort waterrammelaar was dat geworden. Op de een of andere manier ben ik niet onder stroom komen te staan toen ik het ging fixen....

Ander foutje is dat ik bakken met kreeften (ik had een heel nest) niet goed afgesloten had. Het bleken meesterontsnappers te zijn. Eentje was een meter of 7/8 over de grond gekropen, vanuit de vissenkamer de huiskamer door (hij zat onder het stof van onder de bank) tot aan de voordeur. Hij leefde nog, maar was niet meer te redden. Andere kwam ik weken/maanden later tegen achter aquariummeubels. Ben mooie exemplaartjes kwijtgeraakt zo.
 
In alle jaren 2 of 3 keer filter vergeten aan te zetten na het voeren en daar de volgende dag achter komen. Geen slachtoffers maar vooral de garnalen waren niet blij.

Ik hevel altijd af met een stuk tuinslang. Blijf er eigenlijk altijd bij omdat de vissen en garnalen soms te dicht bij de slang komen. Recent moest ik even een handdoek pakken uit de keuken, is niet meer dan 2 meter van het aquarium, kom gelijk terug en een espei is door de slang opgezogen. Om door de slang te passen moest ie wel eerst dwars doormidden worden gescheurd.......:(
 
Kan je van die houders die je op de rand van een emmer zet waar je dan je slang aan vast kan klemmen?
Ja, die zat dus verkeerd op de emmer waardoor de slang niet in de emmer uitkwam, maar aan de buitenkant.
Richard leuk afval afhevelen tot die ineens natte voeten kreeg....

Heb ook een keer een garnaal doormidden geknipt tijdens een snoeibeurt....

Dat is ook schrikken zeg!
 
In alle jaren 2 of 3 keer filter vergeten aan te zetten na het voeren en daar de volgende dag achter komen. Geen slachtoffers maar vooral de garnalen waren niet blij.

Ik hevel altijd af met een stuk tuinslang. Blijf er eigenlijk altijd bij omdat de vissen en garnalen soms te dicht bij de slang komen. Recent moest ik even een handdoek pakken uit de keuken, is niet meer dan 2 meter van het aquarium, kom gelijk terug en een espei is door de slang opgezogen. Om door de slang te passen moest ie wel eerst dwars doormidden worden gescheurd.......:(

Dat heb ik ook weleens gehad, visjes door de tuinslang. Gelukkig niet doormidden.
 
Oh mennnnnn. :DD Kan de beste overkomen, maar je schrikt je het lazarus denk ik. Whooooops

Dat is inderdaad echt schrikken. Ik dacht dat alles dood zou zijn, maar de een na de ander begon weer te bewegen en na een tijdje waren ze allemaal bijgekomen. Cory’s zijn blijkbaar prehistorisch sterke vissen.

Op de een of andere manier ben ik niet onder stroom komen te staan toen ik het ging fixen....

Dat is echt geluk hebben!
 
Al die bloopers zijn wel van de afgelopen 40 jaar, anders zou het zielig zijn om als vis bij mij te wonen.

Overigens heb ik ook al een keer vergeten het verwarmingselement van mn discussen aan te sluiten na een verversing. Van rood worden ze dan vaal oranje en dan kijken ze me heel suffig aan. Ik wist meteen dat er iets mis was. Maar ook dat hebben ze me vergeven, nadat ze weer op temperatuur waren.
 
Een beetje geluk heb je wel nodig met dit soort fouten. De intentie is altijd goed. 😀
 
Dat is inderdaad echt schrikken. Ik dacht dat alles dood zou zijn, maar de een na de ander begon weer te bewegen en na een tijdje waren ze allemaal bijgekomen. Cory’s zijn blijkbaar prehistorisch sterke vissen.



Dat is echt geluk hebben!
Dat is gewoon dat er modder in de kieuwen zit , als ze dat eruit "geblazen" hebben is alles weer normaal .
Alle vissen die ik mee uit de vijver schep als ik aan 't baggeren ben doen ook zo , effe in proper water en ze zijn zo weer vertrokken . best wel binnen halfuur doen 😊
 
Ik ging laatst mijn binnenfilter helemaal schoonmaken omdat ik het idee had dat er vuil in het motortje zat. Toen ik hem overzette naar de emmer zag ik ineens een pangio kuhlii op de grond liggen, gelijk van de grond gehaald en terug in het aquarium gezet, vervolgens gelijk goed in de filter gekeken of er niet nog ergens een zat. Vervolgens ging ik de slang en behuizing van de filter onder heet water uitspoelen en lag er ineens toch een andere pangio kuhlii in de wasbak. Wonder boven wonder hebben ze het allebei overleefd. 🙈
 
In alle jaren 2 of 3 keer filter vergeten aan te zetten na het voeren en daar de volgende dag achter komen. Geen slachtoffers maar vooral de garnalen waren niet blij.

Ik hevel altijd af met een stuk tuinslang. Blijf er eigenlijk altijd bij omdat de vissen en garnalen soms te dicht bij de slang komen. Recent moest ik even een handdoek pakken uit de keuken, is niet meer dan 2 meter van het aquarium, kom gelijk terug en een espei is door de slang opgezogen. Om door de slang te passen moest ie wel eerst dwars doormidden worden gescheurd.......:(
Over filters vergeten aanzetten gesproken .. oeps. Ff... Aanzetten dan maar 😆
 
Over filters vergeten aanzetten gesproken .. oeps. Ff... Aanzetten dan maar 😆
Ook bekend mee ja. Afgelopen jaar stond er na een waterverversing een keer eentje meerdere dagen uit. Volgens mij heb ik 'm gewoon weer aangezet en er gebeurde..... niets.... Maar op die bak draaiden sowieso al meerdere filters.
 
Ook bekend mee ja. Afgelopen jaar stond er na een waterverversing een keer eentje meerdere dagen uit. Volgens mij heb ik 'm gewoon weer aangezet en er gebeurde..... niets.... Maar op die bak draaiden sowieso al meerdere filters.
Mja me nitriet zat op 1mg had het filter gister middag uit gezet :x heb maar ff 60% gewisseld 🤪
 
Och domme fouten of iets vergeten overkomt ons allemaal wel eens toch
osmose aanmaken daarbij kan je het verwachten
bij controle hoe ver de voorraad al was je voornemen om later op de nog eens naar boven te lopen om de boel uit te zetten
televisie gaan kijken en tijdens de reclame een gespetter uit de slaapkamer horen en eerst het geluid niet thuis kunnen brengen om dan ineens ohh boy de osmose staat nog aan:eek::stom:
jawel dweilen maar.
of planten niet goed uitspoelen voor weg doen en ineens een een katten beest bij de kliko zien zitten. (vis heeft het overleeft)
 
Tijdens indraaien zakte de nitriet maar niet en ik denk wanneer is dat filter toch eens ingedraaid? Bleek dat ik nog geen filter had gekocht.
Joking April Fools GIF by Katelyn Tarver
 
Ik heb regelmatig een waterballet met hevelen, vullen met net iets te koud water, waardoor de simulansjes bleek op hun rug rollen door het aquarium, sorry visjes! En heb een keer een babyvisje in een emmer filterzand geheveld, vervolgens de emmer leeggegooid in de tuin, het filterzand gespoeld met koud water en toen zag ik ineens dat visje in de emmer zwemmen. Die heeft dus alles overleefd, inclusief het mee opgeheveld worden met het filterzand! :oops: Filter vergeten aan te zetten, check. Ook een keer een clownbotia door de wc gespoeld als kind, omdat hij keihard tegen het glas was gezwommen met een waterwissel en ik dacht dat hij dood was. Toen ik doortrok kwam hij ineens bij, maar toen was het te laat, dat vind ik wel het allerergste wat ik ooit gedaan heb.
 
Zojuist één van mijn lampen het water ingestoten, ging koppie onder😬. Er zit water in dus dat kan wel eens einde verhaal zijn. Gelukkig is het degene die ik toch al wou vervangen omdat ik de lichtkleur niet mooi vind... Oh ja, en gelukkig was het net tijdens de lichtpauze halverwege de dag en stond er dus geen stroom op...
 
spannend.....
 
Zojuist één van mijn lampen het water ingestoten, ging koppie onder😬. Er zit water in dus dat kan wel eens einde verhaal zijn. Gelukkig is het degene die ik toch al wou vervangen omdat ik de lichtkleur niet mooi vind... Oh ja, en gelukkig was het net tijdens de lichtpauze halverwege de dag en stond er dus geen stroom op...
Als je hm goed droog laat worden voor je hm aan probeert te doen is er een grote kans dat hij gewoon weer werkt. Water is opzich niet zo schadelijk. Kortsluiting wel 😛
 
Heb inderdaad maar even de stekker eruit getrokken en hij ligt nu in de vensterbank in de zon.
 
Ja dat is balen en ik heb het ook wel gehad dat het net goed ging dus ja je moet altijd voorzichtig zijn.
 
Hij doet het nog!! 😀 Niet slecht voor zo'n goedkope lamp. Hij blijft wel op de nominatie om vervangen te worden...😄
 
Hij doet het nog!! 😀 Niet slecht voor zo'n goedkope lamp. Hij blijft wel op de nominatie om vervangen te worden...😄
Hoe duurder hoe groter de kans dat het kapot gaat 😜 als je een gloeilamp een vulkaan in gooit komt ie er brandend uit! Doe dat zelfde met een led lampje die zie je nooit meer terug...
 
Vandaag een heel nieuwe ervaring:

In het nieuws: Muggenplaag op komst
In de woonkamer: Paar muggen en een indraaiend, rimless aquarium zonder vissen
Afgelopen half uur: Met een 50ml spuit zo veel mogelijk muggenlarven vangen om een muggenplaag in huis te voorkomen...

Al een stuk of 80 uitgevangen... Komende dagen nog een paar rondes want zie nog steeds veel minuscule dingetjes bewegen in de bak:oopss:
 
Paar goudvissen lenen?
Hoewel de mijne zitten sinds gisteren in de vijver, die hebben de komende dagen niet zoveel honger meer.....
 
Terug
Bovenaan