Wat is er nieuw

(Niet)giftige planten

De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Leeftijd
28
Goedemiddag allemaal,

Voor mijn paludarium wil ik epifyte (kamer)planten gebruiken die met hun wortels in het water staan. In mijn rio180 paludarium zitten 2 jonge muskusschildpadden, 8 zebradanios en een 40 tal vuurgarnalen. Op dit moment heb ik een lepelplant/spathiphyllum op deze manier in mijn paludarium, echter las ik dat de bladeren licht giftig kunnen zijn voor mens en huisdier.

Op internet kom je veel kamerplanten tegen waarbij vermeldt staat dat deze niet giftig zijn voor mens en huisdier. Maar ik vraag me af of ze hier alleen op kat, hond, etc. duiden, of ook aquarium/paludarium bewoners hieronder scharen?

En andersom geldt dan ook; zijn giftige planten voor de mens automatisch ook direct giftig voor vissen, reptielen etc?

Ik hoop dat iemand mij hierover kan informeren, en/of misschien een alternatief heeft voor mijn lepelplant!

Alvast bedankt!

Gaat voornamelijk om katten honden en kinderen die het kunnen pakken en opeten.
Als er niets in de buurt komt wat het kan opeten zie ik er geen direct gevaar in.
Zorgen dat de plant zelf niet in het water komt, dus alleen de wortels. Ook blaadjes die eventueel in het water komen verwijderen.

Durf niet te zeggen of deze "giftige" planten ook giftig zijn voor vissen maar ga er gewoon van uit van wel, dan neem je geen onnodig risico.

Ikzelf heb ook de lepelplant en monstera met de wortels in het water, sinds kort nog wat andere planten erbij gezet en kijken hoe dat gaat..😁
Ik had een grote monstera met wortels van een meter lang erop, deze is naar mijn vader zijn aqua gegaan omdat deze niet mooi was gaan groeien, had er geen licht boven dus was helemaal schuin richting het raam gegaan, wil hem nu omhoog laten groeien en ondersteunen..

Als je voor de lepelplant gaat, als je hem plaatst even alle bloemen verwijderen zodat die zich beter kan focussen op het wortelen, de bloemen kosten de plant een hoop energie.
Meeste planten moeten onderwater wortels creeeren, omdat ze uit de aarde komen, dit kost een hoop moeite voor de plant en gaat vaak ten koste van de bladeren, heb sinds een maand een croton erboven, deze heb ik helemaal kaal geplukt en nu na een maand eindelijk wat wortels eraan en een klein groen knopje op de kale tak.
Kost dus een hoop tijd, en lijkt soms wel alsof de plant overleden is😋 dit is dus niet zo, als die eenmaal goed wortelt komt de rest vanzelf.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan