Wat is er nieuw

Niet trots op mijn bakje

ONiel

Well-known member
Lid geworden
22 september 2020
Leeftijd
25
Ik vind het een beetje een gênant onderwerp om te plaatsen maar ik ben momenteel totaal niet tevreden van hoe ik mijn bakje heb aangepakt. Het is mijn eerste bakje en ik vind het nog steeds een heel leuke hobby, ook heb ik al veel bijgeleerd en ik zou zoveel dingen anders doen moest ik opnieuw kunnen beginnen. Uiteraard is helemaal opnieuw beginnen onmogelijk, wel kan ik bepaalde dingen aanpassen in de hoop dat ik binnenkort weer met trots naar mijn aquarium kan kijken.

Eerst ga ik de huidige stand tonen om daarna puntje per puntje overlopen wat er fout is en hoe ik dat wil aanpassen. Graag had ik dan jullie advies gehad over hoe ik die aanpassingen het beste kan doorvoeren.

IMG_7929.jpg

IMG_7932.jpg

Het algemeen probleem is dat het er gewoon niet zo heel mooi en kleurrijk uitziet.

1) Algen
Probleem:
In het begin heb ik mijn bakje teveel licht gegeven waardoor ik nu veel verschillende soorten algen heb. Ze zitten echt verweven in mijn planten en de pluis-algen op mijn hout krijg ik er zelfs met hard schrapen niet vanaf. Na het verwijderen van de algen zijn ze er gewoon weer na 2 dagen. Het is een oorlog die ik niet kan winnen.

Oplossing:
Sowieso moet ik vanaf nu meer aandacht gaan besteden aan die algen. Maar om het nu weer in orde te krijgen was ik aan het denken om zo'n product te kopen wat je in je water doet en wat dan de algen verdelgt. Heeft iemand hier goede suggesties voor?

2) Bodem
Probleem:

Mijn eerste probleem was dat ik een pure kleibodem nam. Dit was op aanraden van de winkel waar ik het kocht maar had ik direct spijt van. Ik wou eigenlijk een donkergrijze bodem. Het probleem met deze kleibodem is ten eerste dat het is verkleurd naar lichtbruin en m'n aquarium nu een op een modderpoel lijkt. Ook is het onmogelijk de bodem te verschuiven bij het plaatsen van ornamenten of planten omdat dit dan heel je water verkleurd en troebel maakt waardoor je letterlijk niet kan zien wat je aan het doen bent.

Ook geeft deze bodem veel zeer zwerfvuil .

Oplossing:
Ik zou toch graag een donkergrijze kiezelbodem leggen. Hoe zou ik dit aanpakken? Ten eerste zou ik een kom vullen met het water van mijn aquarium om daar voor een tijdje mijn visjes in te zetten (Betta apart in eigen kom). Dan zou ik ál mijn aquariumwater in een grote kom laten vloeien. Waarom? Omdat anders heel mijn water weer troebel wordt als ik de klei verschuif.

Dan haal ik mijn groot stuk hout eruit en wil ik een groot deel van de kleibodem wegscheppen zodat er enkel een dun laagje van blijft als voedingsstof voor mijn planten. Dan strooi ik gewoon een paar cm donkergrijze kiezels over de klei zodat ik nu een mooie donkere kiezelbodem heb.

Als laatste kan ik dan het water van mijn kom terug in het aquarium gieten.

3) Achterwand
Probleem:
Ik heb geen achterwand geplaatst waardoor de kleuren van mijn aquarium nu ook niet goed uitkomen.

Oplossing:
Ik ben van plan om een zwarte achterwand in mijn aquarium te plaatsen.

4) De kleine plantjes aan de voorkant
Probleem:
Aan de voorkant heb ik van die kleine plantjes gezet met de bedoeling dat dit een tapijtje zou worden. Dat is even mooi mislukt en lijkt zeer slordig.

Oplossing:
Volgens mij staan deze wel mooi aan de onderkant van mijn boompje links achter. Ik ga ze dan ook verplanten naar daar en aan de voorkant een klein bloempje zetten in de plaats.

5) Meer planten en kleur
Probleem:
Ik wil meer kleur in mijn bak. Het groen komt momenteel echt niet mooi uit alhoewel dat wel zal verbeteren met een nieuwe bodem en achterwand. Ook door het zweefvuil van mijn kleibodem en de algen lijkt het groen niet echt groen.

Oplossing:
Ik moet meer planten zetten maar ik heb een slecht beeld over wat esthetisch het beste zou zijn en niet slordig lijkt. Tips hierover zijn welkom.

Ik denk dat als ik deze vijf punten kan oplossen mijn bakje er al heel anders uit zou zien. Graag zou ik jullie advies willen hebben om mijn bakje te redden. Alvast bedankt!

6) Stuk hout in midden
Ik twijfel ook over het stuk hout in het midden. Het is een mooi stuk maar misschien te groot voor mijn aquarium? Misschien is het mooier als ik mijn boompje in het midden zet en daar wat stenen/planten rond zet? Wat denken jullie?

Ik denk dat als ik deze vijf punten kan oplossen mijn bakje er al heel anders uit zou zien. Graag zou ik jullie advies willen hebben om mijn bakje te redden. Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Kiezelbodems zijn helemaal niet zo handig want dat beperkt je enorm in je keuze qua aquariumbewoners (vrijwel alle bodemvissen hebben een zandbodem nodig) dus beter kun je filterzand als bodem nemen
Algbestrijdingsmiddelen zijn uitermate schadelijk voor je bewoners en is symptoombestrijding, beter eens in de oplossing van plantenvoeding denken

Kiezelbodems zijn helemaal niet zo handig want dat beperkt je enorm in je keuze qua aquariumbewoners (vrijwel alle bodemvissen hebben een zandbodem nodig) dus beter kun je filterzand als bodem nemen
Algbestrijdingsmiddelen zijn uitermate schadelijk voor je bewoners en is symptoombestrijding, beter eens in de oplossing van plantenvoeding denken

Inderdaad. Zoiets zou ook mooi zijn: https://www.aquastorexl.nl/jbl-sans...UIkbagTgS_HnGsTPBzvNY7-Bl6N0qLxRoCIY8QAvD_BwE

Kan je wat meer uitleggen over hoe ik algen kan aanpakken door middel van plantenvoeding?

Ik ben toch benieuwd naar:
- je bodem: naam/merk?
- je filter
- watertemp

Mijn bodem is Amazonia Light.
Filter is de standaard filter die ik kreeg bij mijn Juwel Primo 60.

Watertemperatuur is 24 - 25grad.

Inderdaad. Zoiets zou ook mooi zijn: https://www.aquastorexl.nl/jbl-sans...UIkbagTgS_HnGsTPBzvNY7-Bl6N0qLxRoCIY8QAvD_BwE

Kan je wat meer uitleggen over hoe ik algen kan aanpakken door middel van plantenvoeding?
Voor algbestrijding kun je beter even een apart topic starten in het algenforumonderdeel want ik heb er te weinig verstand van om goed advies te geven daarover en in dat forumonderdeel zitten de experst op dat gebied

Nog even over je achterwand, met schoolbordverf kun je de buitenkant aan de achterkant zwart verven dat geeft eenzelfde effect maar je houdt in je aquarium effectief meer ruimte over. Overigens vind ikzelf (maar dat is persoonlijk) een zwarte achtergrond spuuglelijk en enorm onnatuurlijk, wijzelf hebben met latexverf op een piepschuimplaat die aan d ebuitenkant van het aquarium staat, de achtergrond groen gemaakt

Ik zou die hele bodem er uit halen, dat kan je zeker doen al hevelend nadat je al de rest er uit hebt, en dan het juiste gekleurd zand kopen en er in doen. Dat er een restje klei over blijft is niet direct een probleem, maar een laag van bv 1 cm vind ik te veel. Klei is echt een ondoordringbare laag.

1 Je moet nooit algen bestrijden, je moet planten laten groeien. zorg dat je voldoende snelgroeiende planten hebt, en geef ze de voeding die ze nodig hebben, zorg dat je je bak schoon houdt en voldoende ververst, dan verdwijnt elk algenprobleem vanzelf. Als je toch iets extra wilt doen tegen de alg voeg dan easycarbo toe.

2 met Amazonia light is ansich echt niks mis. ik zou het niet uit je bak halen, maar naar achterschuiven, en in de voorgrond (voor je stenen en hout zegmaar) zand of fijn grind of een combi gebruiken. soil is niet heel fraai om te zien maar wel heel goed om plantjes in te groeien.

Dat je bak troebel wordt als je er in loopt te spitten komt omdat het een aquarium is en geen moestuin. Het is niet de bedoeling dat je constant de bodem omroert.
flauw, maar wel waar. Constant in je bak bezig zijn met verplaatsen en verschuiven helpt niet om een stabiele bak te krijgen met stabiele plantengroei waarbij algen een minimale kans krijgen.

3 Een achterwand zou ik niet doen, waarom zou je een muur in je aquarium zetten? zeker met grijs grind ervoor... tenzij je de uitstraling van een parkeergarage wilt nabootsen natuurlijk. de achterwand beplakken met zwarte of semitransparante folie geeft een veel mooier effect. is gemakkelijker uit te voeren bij een draaiend aquarium en gemakkelijk weer ongedaan te maken als je toch wat anders wilt.

4 de marsilea in de voorgrond vormt niet snel een dicht tapijtje, maar zonder co2 en wat sterkere verlichting is een tapijtje groeien sowieso lastig.

5 Limnophila sessiliflora, hygrophila polysperma, ludwigia repens zijn bijvoorbeeld drie gemakkelijk stengelplanten die je bak kunnen verfraaien. en meer snelgroeiende planten gaat ook helpen je algen onder controle te brengen.

6 het hout is niks mis mee, lekker groot, kan wel een poetsbeurtje gebruiken.

Als het om plantengroei en algenproblemen gaat wordt vaak in meer meer meer gedacht, terwijl minder juist vaak een efficiëntere oplossing is. En met minder bedoel ik minder licht. Als planten veel licht krijgen willen ze veel groeien, maar daarvoor hebben ze ook veel voedingsstoffen nodig. Algen kunnen met veel minder toe, dus als de planten het laten afweten nemen de algen de overhand.

Kan je mij vertellen wat voor verlichting je precies hebt? TL of led? Hoeveel lampen? Hoeveel watt en hoeveel Kelvin? Merk? Type?

Ok dus voor de algen ga ik sowieso een apart topic starten in het algenforum. Maar ook ga ik dus eerst mijn licht moeten verminderen en meer snelgroeiende planten moeten zorgen.

Kan je mij vertellen wat voor verlichting je precies hebt? TL of led? Hoeveel lampen? Hoeveel watt en hoeveel Kelvin? Merk? Type?

Ik heb exact deze lamp: https://www.juwel-aquarium.de/nl/Producten/Verlichting/LED/NovoLux-LED/NovoLux-LED-White/
Maar was aan het denken om deze ook bij te kopen: https://www.bol.com/nl/p/juwel-novo...kTsDtFU5-bTJsC54qHoYvQcohedyulXxoCYjEQAvD_BwE

De blauwe lamp zou ik echter niet te veel laten branden, slechts een paar uurtjes instellen met de schakelklok.

3 Een achterwand zou ik niet doen, waarom zou je een muur in je aquarium zetten? zeker met grijs grind ervoor... tenzij je de uitstraling van een parkeergarage wilt nabootsen natuurlijk. de achterwand beplakken met zwarte of semitransparante folie geeft een veel mooier effect. is gemakkelijker uit te voeren bij een draaiend aquarium en gemakkelijk weer ongedaan te maken als je toch wat anders wilt.

Denk je echt dan een van zo'n achtergrond niet mooi is?
https://www.bol.com/nl/p/juwel-aqua...t-55-5-x-60-5-cm/9200000023684165/?country=BEhttps://www.bol.com/nl/p/juwel-aqua...=tcruQAX5dEa1lfBLdU5DFQ.1_8_9.13.ProductImagehttps://www.bol.com/nl/p/juwel-aqua...=tcruQAX5dEa1lfBLdU5DFQ.1_8_9.10.ProductImage
Want nu is de achtergrond mijn beige muur... Het doen met een speciale soort verf zoals @Nicolientje-W zei is zeker ook een optie en lijkt misschien wel mooier en eleganter doordat het effen is. Maar gaat zo graniet niet natuurlijker lijken?

Plaats eerst je filter eens omhoog
De bovenzijde moet net gelijk zitten met de waterstand dan werkt hij het beste en zuigt ook het oppervlak een beetje af

Mijn zoon heeft vrijwel de zelfde bak op zijn kamer bij het filter zit een stukje slang en een afsluitertje zodat je ook een beetje lucht er in kunt brengen met het filter wij hebben die er wel op
voor de planten is het wat minder maar de vissen zijn er wat blij mee

zo beroerd vind ik hem er overigens niet uitzien
met een achtergrond of gewoon een zwarte achterkant en je filter iets meer gecamoufleerd kan hij er best mee door voor een eerste bak

Laatst bewerkt:
Ik zou even wachten met de blauwe lamp tot je het algenprobleem onder controle hebt. De lamp die je al hebt zou prima moeten zijn, maar probeer het licht wat te dempen met drijfplanten. Dat vindt je Betta ook heel prettig. Je zou eventueel ook een reflector ondersteboven op je lamp kunnen monteren en ervoor zorgen dat deze nog ongeveer 75 tot 50% licht doorlaat. Probeer wat snelgroeiers als waterpest en/of hoornblad te vinden. Deze concurreren met de alg om voedingsstoffen.

Oh je hebt enkele foutje gemaakt , dit hoort bij het leerproces .
Net als hierboven reeds vermeld een soil is perfect materiaal om planten te laten in groeien, maar beetje werken/rommelen geeft onmiddellijk veel vuil .
Werken in je bak zoveel mogelijk vermijden en indien je dit toch doet zorgt stofzuigen van je bodem en een grote waterwissel dat dit vuil ferm gereduceerd word.
Om dit rommelen in je bak te vermijden teken goed plannetje uit hoe en waar je hardscape en planten wenst te plaatsen.
Snij een stuk karton die even groot is als je grondvlak en probeer allerhande combinaties uit met je hout en stenen die je ter beschikking hebt , neem tussentijdse foto's ervan en denk je planten erbij.

Je overwegingen zien er goed doordacht uit en siert je dat je er serieus mee aan de slag wilt gaan. Het is een overzichtelijk aquarium met een paar mooie stukken hout. Ik zou je bodem er uit halen, nieuw filterzand er in, makkelijk in gebruik en schoon. Je stukken hout schoon maken met heet water en goed schrobben. De plantjes uitzoeken die nog te redden zijn, blad met veel alg verwijderen. Plantjes aanvullen, makkelijke groeiers, wat drijfplantjes om het licht wat te verminderen. Leuke uitdaging !

Om planten te laten groeien hebben ze voeding nodig .
Zowel co2 , sporenelementen , NPK net als licht dienen voldoende aanwezig te zijn
Goeie plantengroei zorgt dat alg minder kans krijgt

Plaats eerst je filter eens omhoog
De bovenzijde moet net gelijk zitten met de waterstand dan werkt hij het beste en zuigt ook het oppervlak een beetje af

Mijn zoon heeft vrijwel de zelfde bak op zijn kamer bij het filter zit een stukje slang en een afsluitertje zodat je ook een beetje lucht er in kunt brengen met het filter wij hebben die er wel op
voor de planten is het wat minder maar de vissen zijn er wat blij mee

Ok bedankt! Dat van die filter ga ik direct doen. En ik heb inderdaad ook zo'n mondstukje met een kleine doorzichtig buisje wat je op de uitgang van de filter kan plaatsen. In het begin had ik dit maar had toen het gevoel dat m'n bak amper filterde.

Van de andere antwoorden heb ik nu o.a ook opgenomen:
  • Paar drijfplantjes om wat minder licht te hebben
  • Snelgroeiende planten om algen minder kans te geven

Ik denk dat geen achterwand ga nemen. Ik ga zoals hier aangeraden gewoon gaan voor een effe zwarte achtergrond. Hiervoor denk ik gewoon een zwarte poster te kopen: https://www.bol.com/nl/p/juwel-post...nVenU40w4qmXzHqFJIaVcoajHf6vc2DBoCI-kQAvD_BwE

Bestaat er ook een soort van 'onderwaterposter' om een deel van mijn filter ook te verstoppen onder het zwart.

Ik denk het met een donkere bodem nog wel mooi is en niet té donker, zoals hier:
38610840_screenshot-20191125-114113_459x430.jpg

Mits ik er een beetje contrast in kan brengen door genoeg groen aan te brengen. Wat denken jullie? En is deze bodem goed en fijn genoeg voor mijn bodemvissen:
https://www.aquastorexl.nl/jbl-mana...1J389QXAHvzGKB5eLdiQCU2uEoe6QbtRoCTgEQAvD_BwE

Onderwaterposters bestaan niet zover ik weet, wel heeft juwel achterwandelementen in zijn assortiment om een filter te verstoppen

Ik heb er werk van gemaakt. Zal volgende week een foto posten. 🙂
In de winkel heb ik net een zoetwater papegaaivis gezien, deze vond ik supermooi maar omdat ik al een betta heb gingen
deze twee niet samen.

Weet iemand een mooi kleurrijk alternatief wat wel met een betta samen past?

Leuk bakje op zich, daar kun je wel wat leuks van maken. Allereerst drijfplantjes zoals Limnobium laevigatum, deze heeft mooie lange geveerde wortels, waar je Betta graag tussen zal zwemmen. Salvinia natans, ook een leuk plantje. en Hygroyza aristata, drijfbamboe. Deze drie zorgen voor wat minder licht, zodat de algen minder kans hebben. Daarnaast kun je op het Plantenforum veel informatie over leuke plantjes vinden.

Als je de bodem vervangen hebt door filterzand kun je een groep dwerg Corydoras in je bak houden, dit zijn echte opruimers. Of een leuke slakkensoort. Ook die ruimen veel algjes en afval op.

Ik zocht even op " Papegaaivis" maar kwam erachter dat het hier om een Ramirezi gaat. Deze visjes zijn erg gevoelig voor slechte waterwaarden, en bovendien is het een Ciclidesoort, inderdaad niet zo'n goede combi met een Betta.

Vuurgarnalen gaan soms samen met een betta, wel zorgen voor veel mos voor de garnalen

Allereerst drijfplanten in deze bak, de Betta vind het echt niet fijn zo.
Van de algen ga je het niet winnen met alleen mos, Anubias en een Crypto, ik weet niet welk voorgrondplantje dat is maar die hebben meestal veel licht etc. nodig

Stuk hout kan je weer algvrij krijgen met Easy Carbo, hout uit de bak halen even laten drogen en besprenkelen met easy carbo, lekker laten intrekken en dan een paar uur later goed schoonborstellen.
Maar No1 is drijfplanten, drijfbamboe is een erg makkelijke, en de meeste mossen hebben voldoende aan schaars licht, evenals de Crypto en de Anubias.

Licht 6 a 7 uur laten branden per dag is voldoende, voor in de avond kan je een zwak led stripje gebruiken bvb

Laatst bewerkt:
Ok. Ik ga nog wat drijfplanten toevoegen dan. En als ik easycarbo google vindt ik enkel Co2-toevoegende vloeistof. Moet ik daar mijn hout mee insmeren dan?

Easycarbo is geen plantenvoeding maar een anti-algenmiddel en de co2 die erin zit is verwaarloosbaar klein

Ik heb begrepen dat EasyCarbo eigenlijk niet echt wat doet om CO2 te verhogen, maar wel een algicide is. Het doodt algen. Veel vissen worden niet blij van dit spul, vandaar dat Patrix aanraadt om het direct op je hout en buiten je bak te gebruiken.

Ik heb begrepen dat EasyCarbo eigenlijk niet echt wat doet om CO2 te verhogen, maar wel een algicide is. Het doodt algen. Veel vissen worden niet blij van dit spul, vandaar dat Patrix aanraadt om het direct op je hout en buiten je bak te gebruiken.

Top. Dat ga ik doen dan.

Je kunt het wel in je aquarium toevoegen, maar heel spaarzaam en dat gaat die hoeveelheid algen niet verwijderen.
Het is idd een soort Co2 vervanger, plantjes groeien er wel beter van, maar nooit de dosering overschrijden, soms wordt een paar dagen een 2 of 3 dubbele dosis toegevoegd als algenbestrijding, dat werkt wel aardig maar geen idee of de vissen dat waarderen, ik heb het weleens gedaan maar de hele bak stinkt dan naar die zooi, dus ik doe het niet meer.
Moet ik daar mijn hout mee insmeren dan?
Ik deed het altijd met een spuitje, hout in een bakje zetten zodat je het overtollige weer kan opzuigen en hergebruiken.
In een klein verstuivertje werkt ook prima (parfumflesje oid)

Ps. doe het nooit puur op een Anubias (buiten de bak), die kan daar absoluut niet tegen.

Om algen van hout te verwijderen, en zeker als je het buiten je bak doet, kan je beter peroxide of zuurstofwater 3% gebruiken.
Veel goedkoper, en laat niks giftig achter. Het breekt af tot water en zuurstof.

Als je het op de algen doet verkleuren die vrij snel, en dan gaan die kapot.

kan je beter peroxide of zuurstofwater 3% gebruiken.
Heb ik ook weleens gedaan ja, werkt wel aardig maar Carbo toch wat beter (vind ik tenminste)
Maar ik deed het dan in de bak, buiten de bak kan je dan 6 (of meer) % nemen

Heb ik ook weleens gedaan ja, werkt wel aardig maar Carbo toch wat beter (vind ik tenminste)
Maar ik deed het dan in de bak, buiten de bak kan je dan 6 (of meer) % nemen

Hoe werkt het dan met waterstofperoxide in de bak? Doe je dit dan op een sponsje en wrijf je dit dan op je hout? Lost dat niet direct op in water? Als dit niet gevaarlijk is voor de vissen kan ik misschien beter dit doen. Dan hoef ik niet heel mijn hout uit de bak te nemen.

3% Waterstofperoxide haal ik bij de apotheek als ik een vis met een wondje/zweertje heb(gelukkig momenteel niet:)) ). Daarmee kun je veilig wondjes schoonmaken. Ik wist niet dat je het ook kunt gebruiken om algen te verwijderen in de bak. En dus 6% Waterstofperoxide buiten de bak, op het droge. Goede tip!

Hoe werkt het dan met waterstofperoxide in de bak?
In een spuitje doen, pomp uitzetten en dan op de bewuste plek spuiten en zorgen dat er geen vis in de buurt is
Je mag iets van 25 ml gebruiken op 50 liter water per dag, maar ik zou het hout er lekker uitpakken, zoveel moeite is dat niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan