Wat is er nieuw

Nieuw aquarium 25 liter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dayo
  • Startdatum Startdatum
D

Dayo

Guest
Ik heb sinds twee weken een klein aquarium van 25 liter (de Aqua 30 van Ciano, zie http://ciano.pt/website/wp-content/uplo ... staque.png ). Ik wil hier een tropisch aquariumpje van maken. Ik ben helemaal nieuw in deze wereld en heb al zo veel gelezen dat ik een beetje overwhelmed ben door alle info. Hebben jullie misschien advies voor mij over welke visjes ik kan combineren en welke visjes qua formaat in mijn aquarium kunnen?

Ik vind black molly's erg leuk, maar bijvoorbeeld een mannelijke betta ook (of meerde vrouwtjes vind ik ook mooi). Algenetertjes vind ik ook leuk, en deze lijken me ook wel handig voor de algjes, toch? Ook zat ik te denken aan garnaaltjes. Andere opties wil ik ook zeker open houden dus laat me vooral weten als je een leuk idee hebt!

Guppy's, Tetra's en andere dunne kleine visjes vind ik niet zo leuk.

Nu heb ik veel gelezen over dat je rekening moet houden met een hoop dingen als je visjes bij elkaar wilt zetten, zoals of ze elkaar niet opeten, of ze niet heel territoriaal zijn, dat ze in verschillende waterlagen leven, of ze dezelfde temperatuur fijn vinden en of ze dezelfde water waardes nodig hebben. En natuurlijk of ze niet te groot zijn of met te veel in een schooltje moeten waar mijn aquarium te klein voor is. Ik zie door de bomen het bos niet meer met al die info en wil natuurlijk het beste voor de visjes. Vandaar dus mijn vraag of jullie dit beginnertje een beetje op weg willen helpen! :daisy:

Ik heb ook nog een klein vraagje over het aquarium, ik heb hem al meer dan twee weken aan staan met een pompje en filter medium er in, en heb er nu sinds twee dagen ook plantjes in staan en een verwarmer op 24 graden. Hoe lang zal ik het nog zo laten staan voordat ik er visjes in ga doen?

Alvast heel erg bedankt en (nog) een fijne kerst! 🙂

Is duidelijk dat je goed wil beginnen Dayo! :thumbs:
En het beste is om in zo'n bakje geen vissen te doen.
Maar geen ramp want garnalen zijn ook heel leuk!

2 weken indraaien is nog niet voldoende om er iets anders dan planten in te doen, je water is nog niet op peil, je kan na de 3e week je water (laten) testen, de No2 en No3 waarden zijn dan van belang.
Je bak is wat klein voor visjes, maar garnalen, slakjes of een mooie Betta kan prima.

Welkom overigens, en mooi dat je hier eerst komt informeren voordat je er vissen in stopt.

Welkom. Indraaien duurt zo n 4 weken gemiddeld. Zoals hier al is egzged zou ik er mooie garnaaltjes indoen en een tweede optie is 1 Betta.

In zo'n bak kunnen geen visjes, zelfs de kleinste niet. Ookal zal een dierenzaak ws van wel zeggen maar daar weten ze vaak niets tot zeer weinig van vissen.

Ik neen aan dat je geen dierenbeul bent en liever garnalen in dat kleine bakje zet.

Er zou wel 1 betta in een nano van netto 25 liter kunnen. Dat heb ik hier ook.
Kleiner zou ik zelf ook niet doen bij de Betta.

Veel Betta's pakken nog weleens een garnaaltje en sommige jagen er echt op. Daar moet je echt geluk mee hebben en veel verstop plekjes met bv Javamos

Het is inderdaad een kwestie van geluk met een betta, mijn Bob kijkt er niet naar om, heb nadat ik hem had uitgekozen in de winkel er een minijaponica bij gegooid, toen die daar niet op reageerde heb ik hem mee genomen.

Bedankt voor de adviezen allemaal! 🙂 Ik denk dat ik dan inderdaad voor de Betta ga.

Dan misschien een tip voor je. Je kan via Aquadistri hele mooie Betta s bestellen. Niet goedkoop maar uitzonderlijk mooi voor zo n 15 euro. Je kan als je dat zou willen even aan je lfs vragen.

Wat is lfs? Bedankt voor de tip!

als je voor een mooie betta gaat kun je er ook 1 appelslak bij plaatsen maar dan is je bakje ook vol

uit welke regio kom je en wat voor een betta zoek je?

patty776 zei:
als je voor een mooie betta gaat kun je er ook 1 appelslak bij plaatsen maar dan is je bakje ook vol

uit welke regio kom je en wat voor een betta zoek je?

Ik kom uit Arnhem, en weet eigenlijk nog niet zo goed wat voor een Betta ik zoek. Heb je tips? 🙂 Hebben bepaalde soorten bepaalde karakters? Of is dat per Betta weer verschillend?

Wat bedoel je met verschillende soorten Dayo?
Doel je dan op de vormen van vinnen etc., of doel je ook echt op soorten zoals die term in de biologie wordt gehanteerd?

Ik ben niet zeker maar denk dat de TS doelt op de diverse vormen van de Betta Splenses zoals de CT en de Veiltail bijvoorbeeld.
In dat geval is het niet zo dat het karakter afhangt van de soort.Het is meer het algemene karakter van de Betta Splendes die af en toe minder aangenaam is. Echter is dit niet altijd het geval.

jessicapilon zei:
Ik ben niet zeker maar denk dat de TS doelt op de diverse vormen van de Betta Splenses zoals de CT en de Veiltail bijvoorbeeld.
In dat geval is het niet zo dat het karakter afhangt van de soort.Het is meer het algemene karakter van de Betta Splendes die af en toe minder aangenaam is. Echter is dit niet altijd het geval.

Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Bedankt! 🙂

Ligt er maar net aan wat je mooi vind vergeet alleen niet hoe langer de vinnen zijn hitte minder actief je betta is bij lange vinnen zal je betta daar 'last' van hebben ik merk hier dat de pk's en stuk actiever zijn dan de halfmoons

Ik wil je nog meegeven dat vaak de kortvinnige Betta s wat actiever zijn dan die met lange vinnen. Die met lange vinnen worden soms wat sneller moe en rusten dan wat meer. Ik heb dit ook ervaren en koop dus zelf geen Betta meer met erg lange vinnen.

Haha wauw, precies tegelijk allebei! 🙂 Bedankt voor de tips!!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan