Wat is er nieuw

Nieuw aquarium 350L

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Firedragon
  • Startdatum Startdatum
F

Firedragon

Guest
Ik zit nu al twee weken te dobben over mijn keuze van vissen,

Ik wil zowiezo chichliden hebben,en liefste ook de felle kleurtjes (knalblauw ,oranje,regenboog kleurtjes eigenlijk etc)
(Zowiezo geen kersenbuiken,heb al genoeg wilde konijnen in mijn tuin)

Ik moet uit de keuze een biotoop gaan maken,
Maar na twee weken op internet zoeken en z� veel opties gezien te hebben,zie ik door de bomen het bos niet meer,

Aangezien hier echte kenners zitten,

Enige ide�n of tips?

De bak is 130-50-50 ,groter kon ik helaas dit keer niet gaan,nog helemaal kaal,
Ik ga wel een achterwand maken,in de kleuren groen zwart bruin(natuurgetrouw)
Dus er gaat nog wel ong 5-7 cm af...

Het enige wat appart is aan de bak is een bodemafzuig systeem,er uit halen of laten zitten?

Bedankt alvast!
 
knalblauw ,oranje,regenboog kleurtjes eigenlijk

Malawi!

Dat is een mooie maat voor een malawi Mbuna bak, of voor een "haps"-bak (victoria Haplochromis of malawi Utaka)
 
Had toevallig dit gezien met het zoeken naar mbuna,

Chichlides malAwi

Dus ,het word dan vrijwel zeker een malawi mbuna bak...

Deze vallen wel op met de verschillende bonte kleurtjes...net wat ik zocht

Alleen is te hopen dat in de achterhoek deze vissen te krijgen zijn :S

Dus nou op zoek naar... Het biotoop...en dan kan het project van start gaan...word iig rots .. ^^
 
Even wat stukjes copy-paste van mezelf:

Je moet een Malawi mbuna bak flink vol doen met vissen. Ze hebben ook de meest fantastische kleuren (knalgeel, blauw, oranje, zwart), dus bonte drukke boel in je bak.

Inrichting: zand, geen hout (!), grote stapel stenen (liever geen lavasteen, verder maakt het niet zoveel uit) met daartussen veel holen. Planten worden toch gesloopt waarschijnlijk (of opgegeten, kroos is bv goed voer).

Stappenplan inrichting:
1) plaat piepschuim op de bodem
2) rotswand opbouwen
3) zand toevoegen

Voer: alleen groenvoer (!), af en toe een kreeft-achtige (dus geen standaard vlokvoer maar Malawi/spirulina vlokvoer, komkommer, artemia, mysis etc).

Ik weet niet wat voor filter je hebt, maar als je nog de interne hebt dan zou ik er een potfilter bij zetten, bij mbuna's.

Je houdt mbuna's in harempjes, dus 1m/2v of 1m/3v per soort.

Wil je oranje, kijk dan eens naar Metriaclima estherae.
Rood-ig: Iodotropheus sprengerae "superior red" (ken ik alleen van google).
Blauw/oranje: Labidochromis hongi of Iodotropheus sprengerea, sommige varianten van Pseudotropheus zebra, Labeotropheus trewavasae, Labeotropheus fuelleborni.
Wit: Pseudotropheus socolofi snow white of Pseudotropheus socolofi albino.
Mooi blauw: Pseudotropheus socolofi.
Zwart/blauw zijn er genoeg, bv Pseudotropheus zebra, Pseudotropheus saulosi (mannetjes), Metriaclima lombardoi (vrouwtjes), etc.

Je doet ook best alle mbuna's tegelijk in de bak, dus niet steeds 1 soort toevoegen. Later toevoegen kan alleen als je dan ook direct de hele bak opnieuw inricht, zodat het voor alle vissen 'nieuw' is en de territoria weer verdeeld kunnen worden.

Een dergelijke hoge bezetting en ook nog tegelijk maakt goed water meten wel belangrijk, omdat je direct aan een hoge bezetting zit en je filter niet de tijd geeft rustig op te bouwen. Het is wellicht slimmer om je bak nog niet 'af' in te richten en dan de vissen stapsgewijs toe te voegen, zodra je je visbestand dan compleet hebt kun je je stenen stapelen zoals je ze uiteindelijk wilt.
 
Firedragon zei:
Had toevallig dit gezien met het zoeken naar mbuna,


Alleen is te hopen dat in de achterhoek deze vissen te krijgen zijn :S

Al eens bij Nasuta in Doetinchem geweest? Misschien hebben ze die daar wel... (en ook erg mooi om daar eens te kijken, zoveel vissen) Of marktplaats...

Succes!
 
In Almere zit Aquaferry tale die ook veel soorten verkoopt en deze ook verstuurd. Staan goede reviews over op het AF.
 
Wat een geweldige info,super bedankt,

Ben nu aan het rondkijken voor zand en lampen,

Ik wil geen licht zand eigenlijk,dus hoop ergens donkerder zand tegen te komen (bruinig/zwart) en dat ev mengen met licht zand,

-piepschuim, heb wel tempex aangeschaft? Kan dat ev nog terug brengen... Maar is piepschuim niet slecht dan?

Qua rotsen zat ik zelf te denken aan zwart met wit ge-emeleerd,en verder eat rood achtige stenen en ev nog een paar 'boomstronken' en daar mos op laten groeien of hangmos

Verder heb ik een grote potfilter

Inhoud : keramische pijpjes kermic active plus,actief kool,wit filtervlies,groen filtervlies,kleine laag nitratex( voor het verlagen van nitriet en nitraat en verwijdering van amonium) en substraat pro (van die kleine bolletjes)

Gebruikte dit eerder altijd en ging super goed,

Verder qua eten heb ik - spirulina,mini kweekset artemia,chichlid stick colour pro,
Watertest set jbl (hele kist) wel erg prijzig...

Easylife,easylife startup,easy life profito,

Verder verlichting weet ik nog niet

Ev commentaar uiteraard welkom... 🙂!
 
Is tempex niet hetzelfde als piepschuim?

Boomstronken horen niet in een afrikaanse meren bak, komen daar niet voor en maken het water wat zuurder en dat wil je niet. Verkleuren ook vaak het water, hoort ook niet in een afr meren bak.
Mosjes enzo kun je echt beter niet doen dat wordt een grote bende met deze vissen die plukken dat helemaal uit elkaar.

Als je planten wilt: vallisneria, hoornblad, anubias, javavaren. Geen garanties dat zelfs deze lang heelblijven met mbuna's!


Filter: actieve kool alleen erin doen zodra je specifiek stoffen uit het water wilt hebben, zoals medicatie of kitresten na montage achterwand (opstarten), dus hooguit enkele weken laten zitten dan eruit.

Nitratex: waar is dat nou weer goed voor?

Keramische pijpjes, substraat pro, witte watten en groene sponzen allemaal goed.

Eten: cichlid sticks colour pro zijn voor vleeseters, niet geschikt voor mbuna. Er zijn wel sticks voor groeneters (ikheb jbl novorift pro, maar de mijne zijn er niet weg van), en verschillende soorten vlokken (jbl spirulina, jbl malawi vlokken worden bij mij gewaardeerd) en flakes (tetra aqua pro algae is een hit hier). Verder is er ook diepvries voor voor malawi groeneters, en je kunt ze vers voer voeren.

Easylife profito: alleen nodig in plantenbak. Easylife de rest: onnodig.

Watertestset: prima.

Verlichting: maakt niet zoveel uit, zolang het maar niet te fel is.
 
Hoi,klopt,dat actieve kool gaat erin,ivm met plaatsen achterwand,gaat er daarna weer uit,net zoals de nitratex,dat is eigenlijk ook puur om een nitriek piek te voorkomen bij de eerste plaatsing van de vissen,vroeger ook altijd erin gedaan en werkte erg goed,ook bij nitriek pieken,samen met verversing van het water natuurlijk,

Daarna word het vervangen door 2de portie keramische pijpjes,

Oh ok,staat op dat potje dat het geschikt is voor planten eters :/ heb idd ook dat potje gehaald met sprirulina van jbl ,dacht laat ik wat afwisselind voer nemen,wij worden elke dag bloemkool ook een keer beu hahaha...
Morgen maar even achter die malawi vlokken aangaan.... Tetra pro algea heb ik hier nog staan,zijn mn guppen zo gek op...

Easylife vind ik zelf geweldig,bij verwondingen,stress,waterversing,filter verversing etc,is een heel veelzijdig product,het geeft de vissen ook vele fellere kleuren en merkte het heel goed toen ik daarop overging.
Kon ook altijd duidelijk bij mensen zien welke dieren van mij afkomstig waren.

Er komen wel wat planten in,dus heb wel wat nodig voor bemesting planten.

Wat de boomstronken betreft....jammer,vond het heel erg mooi... Maar dat laat ik dan maar voor wat het is...

Morgen maar aan de slag gaan met de achterwand,en dus grijs tinten houden,anders lijkt dat ook weer zo raar...



Bedankt!!
 
Kweenie of die achterwand nou altijd grijs moet, ik heb zelf een rooige achterwand icm rooige/geelige stenen. Is weer eens wat anders :daisy:
 
Een bak vol (volwassen) mbuna eet trouwens aardig wat... Ik kan je aanraden om de liter bussen te kopen, en van de tetra pro de 500ml bussen (veeeeel goedkoper bij zooplus.de trouwens, als tip: 8,79 EUR voor 500 ml!).
 
Hah,bestel zelf ook bijna alles bij zooplus... Maar dan .nl.....
Moet daar toch nog het e.a hebben.bestel dan ineens zo'n busje mee,

Aangezien die ancistrus bij mij nou ook ineens eieren hebben,mag ik wel wat inslaan qua plantaardig voer hoor ik zo,

Word een hele happening dit zeg...pffff

Bijna meer voer en spul voor de vissen dan voor mezelf nou thuis staan haha........
Morgen maar eens eerst achter de wand aangaan,zand en verlichting.....


Word vervolgd......
 
Ik heb het bestand aardig(denk ik) bij elkaar en vroeg me af of dit miss niet te veel was :
En on niet vinden of ze nu per twee drie of meer bij elkaar horen?? :S

Waaronder eerst eenvraag : de aulonocara peacock :smitten: (kleurtype : fire/cirtoen/cyeen kan naar het schijnt reuze goed bij mnumba's en is volgens na te lezen en opgezocht ook 'vredelievender' dan mnumba's,ook qua waterwaarden.



* labidochromis : zebroides
* cynotilapia afra
* labidochromis caeruleus
* pseudotropheus acei
* pseudotropheus saulosi ( zalm kleur vond ik zo mooi)
* labeotropheus suelleborni hybride / metriaclima zebra ( opkomende nieuwe soort???)

Qua bodem besloten kwarts zand erin te doen , geen achterwand.
(Bedankt bertus voor info) 😀

Verder holen haal ik maar gladde maanstenen en een paar leistenen een heb ook chichlid rocks besteld...


Even het filter getest(goddank) lek in de slang! Dus even nieuwe slangen halen,thermostaat flikkert ook al de hele tijd...
Daarvoor haal ik een : Hagen fluval thermostaat E met display 350 W

Bodemtoevoer en afvoer gecheckt,lekvrij,nu de 'pijpen' nog regelen voor stroming(zijn nu alleen maar twee korte 'u' buisjes die net boven de bodem uit steken.

Zo heb ik alles wel aardig in de nopjes ......
 
zie mijn post in je andere draad je over het mixen van mbuna's en utaka's...
 
Dit topic kan gesloten worden,de bak is kapot :stom: ;(
 
Nee met n bak bier tegen de zijkant,

We kunnen de zijkan er uit laten halen en een nieuwe in laten zetten zei mn vriend,daar gaan we nu even achter,

En zo word n goedkope bak,ineens n dure bak haha..
 
Jammer.Bier maakt meer kapot dan je lief is ofzo..
 
als vissen moet je een groep discusvissen hebben die zitten vol kleuren
 
Firedragon zei:
Nee met n bak bier tegen de zijkant,

We kunnen de zijkan er uit laten halen en een nieuwe in laten zetten zei mn vriend,daar gaan we nu even achter,

En zo word n goedkope bak,ineens n dure bak haha..

KIjk op Marktplaats voor goedkope bak.
Ruit is duur,hoor.
En,is hij gescheurd,of echt gebroken?
 
Cichliden...tjaaa als je opzoek ben naar een ruime keuze..en zeker mbuna...ik zou een keer in de auto stappen en naar Verduijn in Rotterdam rijden... http://verduijncichlids.com/ Deze mensen weten bijna alles van cichliden..en ook over de planten die je eventueel kunt gebruiken...want mbuna's zijn gek op plantjes 🙂 mits ze heel stevig zijn natuurlijk.

Groet en suc6 Manfred
 
Volgens mij lezen de meeste mensen hier het topic niet door voor ze even posten.. haha Proost 😀
 
Ik heb hier een bak met M.buna,s , geef ik gekookte spruiten, En malawi mix.diepvries.
Heb alleen hoornblad in drijven.
Wordt hard als bikkel.
 
visje@water zei:
Volgens mij lezen de meeste mensen hier het topic niet door voor ze even posten.. haha Proost 😀

Jawel ,bak kapot.
Kijken voor nieuwe ruit.
 
visstisck zei:
Jammer.Bier maakt meer kapot dan je lief is ofzo..

Haha idd...

We kunnen van n andere bak de ruit er weer in laten plaatsen,
Hoeveel dat gaat kosten weten we echter nog niet,

Als het te duur word gaan we idd op zoek naar een andere..

Ga iig bezig met n scapings bakje voor garnalen ondertussen 🙂
 
Hoi,
@ klaas
Daar is de bak te klein voor hoor.... Voor een groep discussen,en wil mnumba's chichliden...discussen zijn mooi... Maar dan moet je echt voor een leuk groepje 50L per vis rekenen,en dan ong 8 vissen ofzo... En n lengte van minimaal 160/180 (dacht ik zo)
 
Bertus zei:
Firedragon zei:
Nee met n bak bier tegen de zijkant,

We kunnen de zijkan er uit laten halen en een nieuwe in laten zetten zei mn vriend,daar gaan we nu even achter,

En zo word n goedkope bak,ineens n dure bak haha..

KIjk op Marktplaats voor goedkope bak.
Ruit is duur,hoor.
En,is hij gescheurd,of echt gebroken?

Er zit een gat(je)in(inslag vd bak) en hij is tot aan de kitrand doorgescheurd,de rest vd kanten zijn nog heel,anders hadden m net zo goed fijn kunnen laten slaan... Of n terrarium bak ervan kunnen maken.. Haha

Baardagamen zijn erg leuk,maar word dan wel een ERG grote afwijking van het soort dier in de bak hihi 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan