Wat is er nieuw

nieuw aquarium aanschaffen

• Onderwerp starter Onderwerp starter melle vola
  • Startdatum Startdatum
M

melle vola

Guest
hallo
na lang weg te zijn geweest van dit forum en al mijn aquariums en vissen heb weggedaan wegens drukte van school.
maar nu begint het weer te kriebelen en ik mis mijn discus vissen wel weer. ik ben aan het twijfelen tussen de bakmaten. ik zou graag een bak van 100 cm lengte bij 100 cm breedte bij 60 cm hoogte ongeveer of 200 cm bij 60 cm bij 60 cm.
nu vraag ik aan jullie wat het beste is en of het verschil maakt qua bakvormen voor discusvissen ?

Ik vindt 200x60x60 wel een mooie maat maar weet niet wat het beste is ik denk wel die van 200x60x60 omdat ze dan in de lengte kunnen zwemmen

qua ruimte maakt het vrij weinig uit. en de prijzen van de aquariums liggen rond de zelfde prijsklasse. het gaat mij meer om de leefomgeving van de discusvissen en wat het beste is voor ze.

Voor discus,zou ik de 2.00 m nemen.
Hebben ze meer zwemruimte in de lengte.

nou bedankt voor de moeite dan zullen we dit ook maar gaan doen.

en voor een 2 meter aquarium hoeveel discusvissen raden jullie aan ? en eventuele mooie bijvissen voor dit formaat aquarium
het wordt wel een doorkijk aquarium. zou dit eventueel stress opleveren bij de discussen ?

ja ik ben al goed ingelezen heb ook al discusvissen gehouden maar dat is al weer 2 jaar geleden. dus ben wat achterop geraakt qua informatie

Doorkijkaquarium voor discussen? Zou ik nooit doen i.v.m. stress en schrikreacties. Voor zover ik weet zijn discussen erg gesteld op hun rust en kunnen ze tevens enorm wegschieten. Maar beter zijn de commentaren van de echte discuskenners (zoals Duncs en Marcje 1968) af te wachten.

Een door kijk bak kan prima ze wennen er aan alleen wel meer onderhoud

Ikzelf heb een aantal bakken van 100 x 100 staan, doorkijk met discus 🙂

Zorg ervoor dat je een grote groep erin plaatst, dan zijn ze ook niet schrikkerig.

734955marcje1968_0_82_20121219_17.jpg

562835marcje1968_0_82_20121219_17.jpg

914962marcje1968_0_82_20121219_17.jpg

Ha Ha ,
Marc 🙂

hele mooie vissen mijn complimenten.
ik ben zelf nog aan het twijfelen over welke bakmaten bij mijn plaatselijke discus zaak hebben ze ook een 100 x 100 bak staan.
vandaar dat het in mij op is gekomen maar wou het aan de echte kenners vragen of dit wel goed is voor de vissen.
en ze zullen niet veel schrikken want ik zit overdag op school en avonds moet ik werken dus die spaarzame uurtjes dat ik thuis ben zal ik lekker en rustig op de bank naar mijn vissen zitten te kijken.

100x100 is moeilijker te onderhouden dan een 200x60x60 of je moet godsgruwelijke lange armen hebben 😛
Ik zou je aanraden om een discus of 20/25 erin te zetten ivm pispaaltje en eetgedrag zorg wel dat je een flinke filtervolume achter de hand moet hebben of een goede bioloog (bioloog heeft natuurlijk de voorkeur)

@Rienke waarom heeft een doorkijkbak meer onderhoud nodig????lijkt me juist minder doordat je geen achterwand hebt waar troep aan kan hechten.

dat klopt het onderhoud wordt moeilijker met een 100x100 en zoveel discusvissen in een 200x60x60 ? mijn plan is ook om er bijvissen bij te hebben.
bij een doorkijkbak heb moet je meerdere ruiten schoonhouden ik denk dat dat het meer onderhoud inhoud wat @Rienke bedoelt

Dat ene raampje schoonhouden is de moeite niet 😉

~ Ivo

nee dat klopt heb je helemaal gelijk in. een bioloog gaat helaas niet lukken ben ik bang met zo,n grote watermassa die deze bak dan heeft en dan ook nog een bioloog eronder ? dat houdt mijn vloer helaas niet. dus 2 goede filters aanschaffen dan maar.

Ik zou dan kiezen voor het de meeste liters.
100x100x60 = bruto 600 liter
200x60x60= bruto 720 liter

Ik kan me voorstellen dat wildvang discus het moeilijker heeft om zich aan te passen dan nakweek discus.

duncs zei:
100x100 is moeilijker te onderhouden dan een 200x60x60 of je moet godsgruwelijke lange armen hebben 😛

Nee hor, denk maar eens goed na 😉

@Marc,

Mooi man!

melle vola zei:
nee dat klopt heb je helemaal gelijk in. een bioloog gaat helaas niet lukken ben ik bang met zo,n grote watermassa die deze bak dan heeft en dan ook nog een bioloog eronder ? dat houdt mijn vloer helaas niet. dus 2 goede filters aanschaffen dan maar.

Een bioloogje hoeft maar 80 kilo of minder te wegen en de dieren hebben er een hoop plezier van.

Rob Nederlof zei:
Een bioloogje hoeft maar 80 kilo of minder te wegen en de dieren hebben er een hoop plezier van.
Dan kom je uit op iets van een krappe 70 liter bak. Een Juwel Rekord 600 bijvoorbeeld gaat zo'n 63 liter (=kilo) water in en weegt zelf al een kilo'tje of 12, tesamen ca. 75 kilo. Is dat al afdoende als bioloog?

~ Ivo

ik denk zelf voor een 700 literbak dat dit een te kleine inhoud heeft dan moet je al groter gaan. maar wel bedankt voor het meedenken ! 2 grote filters en iets vaker water verversen zou toch moeten werken `?

Ik heb geen flauw idee vandaar de bijzonder ge�nteresseerde vraag dus 😉

Want wat is te weinig inhoud? Temeer als je je bedenkt dat een enorm filter als de Eheim classic 1500XL een filtermediumvolume heeft van 18 liter. Zelfs twee stuks daarvan komen qua volume niet in de buurt van zo'n bioloogje als Rob benoemt.

~ Ivo

Ik zou een bioloog nemen en een zware potfilter, deze laatste om het zweefvuil te verwijderen en als je een kleine bioloog neemt (+-80 liter water) kan je gemakkelijk er een portfilter naast zetten.

Moest deze filters van hierboven problemen geven met het gewicht op de vloer, dan zou ik er nooit aan denken aan een bak met ongeveer 700 Liter inhoud, want dan is de veiligheidsmarge wel heel klein.

Een bioloog is nooit helemaal vol water, dit loopt trapsgewijs af.
Daarnaast heb je veel vulling, welke je eraf kunt trekken, een filtermat weegt flink minder als water.
Als het goed door rekent, zul je merken dat het gewicht van een bioloog veel minder is als een gewoon aquarium.
En een flink potfilter weegt ook het nodige. Op dit soort bakken doe je het ook niet met een eheim classis, maar zul je er ook een flinke pot onder moeten gooien.

Mascha&Ivo zei:
Dan kom je uit op iets van een krappe 70 liter bak. Een Juwel Rekord 600 bijvoorbeeld gaat zo'n 63 liter (=kilo) water in en weegt zelf al een kilo'tje of 12, tesamen ca. 75 kilo. Is dat al afdoende als bioloog?

~ Ivo

Ik heb inderdaad zo`n bakje omgebouwd tot 3-vaks bioloog.
Dat is vrij makkelijk zelf te doen en ik heb qua werking er positieve ervaringen mee.

Onderhoud is makkelijk, er kan bij juiste inrichting relatief veel filtermedium in, je water heeft een hoog O2 gehalte (zuurstof) voordat het je bak in stroomt, je kan er eventueel makkelijk harsen inleggen, je verwarming kan erin....

Voor mij meer pluspunten dan potfilters, maar ieder z`n ding natuurlijk 🙂

ja het heeft zeker pluspunten dan gaan we ook maar een bioloog maken hebben we ook weer wat te doen als de kamer wordt verbouwd waar het aquarium komt te staan.
bedankt voor de informatie en hulp allemaal!!!

heeft iemand van jullie ook ervaring met de aquarium bouwer aquariaWolferen ? ik wil daar namelijk mijn bak laten maken maar wou ik wou vragen of het kwaliteit bakken zijn ?

nette bakken

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan