Wat is er nieuw

Nieuw aquarium: advies voor plantgroei

• Onderwerp starter Onderwerp starter vinyy
  • Startdatum Startdatum
V

vinyy

Guest
Dag allemaal

Ik heb een nieuw aquarium opgestart: een nano cube 60l van dennerle. deze werd opgestart verleden dinsdag (14/04/2020).

Volgende planten zitten erin:
- HYGROPHILA DIFFORMIS
- LIMNOPHILA HETEROPHYLLA
- CRYPTOCORYNE BULLOSA
- CRYPTOCORYNE WENDTII
- Hygrophila Siamensis "53B" - In Vitro
- CRYPTOCORYNE NEVELLI
- ANUBIAS BONSAI

Zoals jullie zien zijn dit makkelijke en snelgroeiende planten voor de start van dit aquarium.

Voor het aquarium heb ik volgende doseringen toegevoegd:
- EasyCarbo => 1ml per dag
- Bacto Elixier FB7 250 ml => dinsdag 10ml ingedaan. De volgende dosering van deze is volgende dinsdag (21/04/2020).

Tot nu toe groeien de planten goed. Alleen merk ik dat er bij de cryptocoryne-soorten af en toe kleine gaatjes in hun bladeren zijn. (zie foto's).

Verder merk ik dat de LIMNOPHILA HETEROPHYLLA meer en meer wit wordt met de bovenste bladeren ipv mooi felgroen. (zie foto's).

Ik heb de waterwaarden gemeten met de teststrips van pro JBL aquatest. Hieruit valt niet veel op te merken behalve dat het nitraat zich tussen de 25 en 50 bevindt.

De led-verlichting staat aan van 9u 's morgens tot 9u 's avonds.

Enig advies wat ik kan doen? Moet ik ook alvast een complete plantenvoeding-bemesting aanschaffen? Of is easy-carbo voldoende?

Groetjes

Bijlagen

• IMG_20200417_165226.jpg
    IMG_20200417_165226.jpg
    43 KB · Weergaven: 110
  • IMG_20200417_165238.jpg
    IMG_20200417_165238.jpg
    107 KB · Weergaven: 108
  • IMG_20200417_165243.jpg
    IMG_20200417_165243.jpg
    120.5 KB · Weergaven: 113
  • IMG_20200417_165247.jpg
    IMG_20200417_165247.jpg
    109.2 KB · Weergaven: 114
  • IMG_20200417_164551.jpg
    IMG_20200417_164551.jpg
    124.1 KB · Weergaven: 110
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat heb je op de bodem liggen ? Lijkt wel vogelzand. Ik vraag me of dat geschikt ik en wel om meerdere redenen: miscchien te fijn, chemische samenstelling misschie niet geschikt (kalk?) en reflecteert veel licht wat onnatuurlijk oogt, en waarschijnlijk zeer binnenkort wordt bedekt met een bruine of groene alglaag.
Verder zijn de meeste planten juist langzaam groeiend. De anubius en de cripto's groeien iig langzaam.
Het is jouw smaak, maar ik zou serieus overwegen de bodem te veranderen. Ik hoop het niet, maar ik vrees dat je van de witte bodem spijt gaat krijgen.
De gaatjes in de bladeren ziek ik vooral in de oudere bladeren. Dus dat is op zich nog niet zo'n probleem. De planten moeten zich zowieso nog aanpassen aan het leven onderwater.

Ronald

Wat heb je op de bodem liggen ? Lijkt wel vogelzand. Ik vraag me of dat geschikt ik en wel om meerdere redenen: miscchien te fijn, chemische samenstelling misschie niet geschikt (kalk?) en reflecteert veel licht wat onnatuurlijk oogt, en waarschijnlijk zeer binnenkort wordt bedekt met een bruine of groene alglaag.
Verder zijn de meeste planten juist langzaam groeiend. De anubius en de cripto's groeien iig langzaam.
Het is jouw smaak, maar ik zou serieus overwegen de bodem te veranderen. Ik hoop het niet, maar ik vrees dat je van de witte bodem spijt gaat krijgen.
De gaatjes in de bladeren ziek ik vooral in de oudere bladeren. Dus dat is op zich nog niet zo'n probleem. De planten moeten zich zowieso nog aanpassen aan het leven onderwater.

Ronald

Dag Ronald

Ik heb de zandbodem gekocht bij een aquariumzaak. Het heet als volgt:
Gravier naturel Plantahunter Beach 0,1-0,6mm

Volgens mij is de bodem geschikt aangezien het zelf ook een dennerle product is...?

Ik zou als eerste de niet nauwkeurige test strips vervangen voor een druppeltest.
Dan weet je in ieder geval hoe de samenstelling van je aquariumwater is.
Als je de samenstelling weet, dan kan je stap voor stap wijzigingen gaan doorvoeren om je aquarium beter te laten functioneren.
Easy carbo voegt alleen koolstof toe maar geen voeding. Je moet je planten ook gaan bemesten.

Je hebt je licht vrij lang branden, ik zou idd je strips vervangen door druppels en je easylife door echte co2 en dan ook gaan bemesten.

Ik heb ondertussen easyprofito complete plantenvoeding gekocht gisteren met een mooi stuk hout en twee stenen. In mijn lfs waren er geen druppeltests meer ter beschikking. Ik zal een tijdje moeten wachten tot ze een nieuwe voorraad aangeslagen hebben.

Ivm de verlichting, ik heb deze teruggeschroefd tot 8 uur per dag. Volgens mij is dit nu ok?

Ik heb ondertussen easyprofito complete plantenvoeding gekocht gisteren met een mooi stuk hout en twee stenen. In mijn lfs waren er geen druppeltests meer ter beschikking. Ik zal een tijdje moeten wachten tot ze een nieuwe voorraad aangeslagen hebben.

Ivm de verlichting, ik heb deze teruggeschroefd tot 8 uur per dag. Volgens mij is dit nu ok?
Sorry, Easylife Profito is geen all in one/complete plantenvoeding. Zie etiket, je mist enkele macrovoedingsstoffen.

Sorry, Easylife Profito is geen all in one/complete plantenvoeding. Zie etiket, je mist enkele macrovoedingsstoffen.

Ik zie het... Zal weer een eindje rijden zijn naar een open aquariumwinkel...

Heb je toevallig een goede suggestie voor een complete plantenvoeding?

Je hoeft de deur niet uit!
Kijk eens online bijvoorbeeld eens bij: Planted Box, De Houtense Aquariaan of bij aquariumbemesting.nl
Ga eerst maar eens goed inlezen en bepaal daarna of je kant en klare voeding wil gebruiken, of dat je zelf je planten bemesting gaat samenstellen die is afgestemd op jouw aquarium.

Zelf plantenvoeding samenstellen is heel eenvoudig en kost veel minder!
En bovendien leer je je eigen aquarium beter te begrijpen.

Heb je toevallig een goede suggestie voor een complete plantenvoeding?
Wat RobertDJ zegt zijn mogelijkheden. Ikzelf gebruik ook Profito van Easylife, maar aangevuld met Seachem Phosphorus en Nitrogen (de in Profito missende macro's). Binnenkort stap ik echter over op de all in one van Tropica, uit gebruiksgemak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan