Nieuw aquarium, alle planten een soort van alg

E

elco1989

Guest
Beste lezers,

Sinds twee maandne nu een 260liter bak, alles is nieuw.

Ik ververs elke week 20% van het water en geef de planten elke week co2. Daarnaast druppen ik de juiste hoeveelheid plantenvoeding elke dag.

Helaas tot mijn schrik hebben alle planten nu een soort van alg en lijken sommigen hier zwaar onder de lijden..

Is dit de draadalg?

IMG_0153.JPG


IMG_0154.JPG


IMG_0155.JPG


IMG_0158.JPG
 
Je geeft elke week Co2? hoe moet ik dat zien? of voeg je EasyCarbo toe?
 
Lijkt me eerder Staghorn toe. Wat zijn de waterwaarden en welke bodem gebruik je daar? Hoe bedoel je dat je wekelijks co2 toedient? Is dat misschien carbo?
Heb je iets gedaan in de bodem of met je filter de laatste tijd?
 
Heb je buiten de informatie welke je hebt gegeven ook nog aanvullende informatie over je waterwaardes (ph, kh, gh, no2, no3) en over de hoeveelheid en duur van de verlichting, dan is het makkelijker om te kijken wat er inhoudelijk gezegt kan worden.

De alg lijkt op baardalg die zich ontwikkelt, en niet op draadalg, wat mij betreft.
 
Ik doe wekelijks een dosis C02 met easycarbo..

Ik zal vanavond de waardes sturen :)

bedankt voor jullie snelle reacties!
 
Easycarbo heeft een actieve tijd van ongeveer 24 uur. Het wordt afgebroken in het aquarium en verliest dus zijn werking. Carbo moet je dagelijks toevoegen om het effect hiervan te hebben, 1 x per week is niet echt effectief. Dit zover ik kennis heb van easycarbo
 
carbo is geen co2. Lijkt inderdaad staghornalg, dat kan komen doordat er veel ammonium in het water zit. Maar de foto is niet erg scherp om met zekerheid te zeggen dat het om staghorn gaat.
 
carbo is geen co2. Lijkt inderdaad staghornalg, dat kan komen doordat er veel ammonium in het water zit. Maar de foto is niet erg scherp om met zekerheid te zeggen dat het om staghorn gaat.


Ik ben het met Ruben eens en carbo is inderdaad geen echte co2.
Easycarbo heeft een actieve tijd van ongeveer 24 uur. Het wordt afgebroken in het aquarium en verliest dus zijn werking. Carbo moet je dagelijks toevoegen om het effect hiervan te hebben, 1 x per week is niet echt effectief. Dit zover ik kennis heb van easycarbo


Dit is ook wat mij bekend is.

Maar de vraag aan Elco is nog steeds of hij met de bodem of het filter iets heeft gedaan of dat er andere dingen zijn gebeurt rondom de bak. Het kan ook goed te maken hebben als er een tijdelijke nh3/4 aanwezig is geweest want dan zie je ook de Staghorn opduiken.
En aangezien de bak net 2 maanden draait zou dit best eens kunnen. Hoelang zit de alg er nu?
 
Hierbij de fotos

IMG_0167.JPG


IMG_0165.JPG


IMG_0166.JPG
 
Hallo Lezers,

Ik heb mij vergist ik heb de onderstaande CO2 en plantenvoeding gebruikt. Verder heb ik niets gedaan met de bodem etc. Bij bovenstaande fotos kan je de waardes zien van het water.

Ik krijg helaas geen betere foto van de algensoort.. De algen zijn er nu circa 3 weken en breiden zich steeds verder uit. Op dit moment hebben alle planten er last van. Daarnaast gebruik ik van easy-life de filter medium om mijn water te verversen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast een fijne avond.

IMG_0172.JPG


IMG_0173.JPG
 
Ik heb me bak nu 4 weken, ik heb er ook last van... er zit Alleen een l nummer in me bak tot nu toe....

IMG_3245.JPG
 
Zover ik kan zien zit er ook geen no3 in je bak en dat is echt wel nodig net als de po4. Misschien eens bij een winkel vragen of die met druppels kunnen meten omdat strips niet zo goed werken.
 
Ik heb me bak nu 4 weken, ik heb er ook last van... er zit Alleen een l nummer in me bak tot nu toe....

Bekijk bijlage 4339

Wat ik hier zie lijkt me eerder bruinalg toe in de opstartfasen en dat gaat vaak vanzelf weer weg. Je post nu in het topic van een ander dus misschien kun je beter zelf een topic aanmaken als je dat zou willen;)
 
Oke super erg bedankt !!! Hier kan ik wat
Mee
 
Hallo Lezers,

Ik heb mij vergist ik heb de onderstaande CO2 en plantenvoeding gebruikt. Verder heb ik niets gedaan met de bodem etc. Bij bovenstaande fotos kan je de waardes zien van het water.

Ik krijg helaas geen betere foto van de algensoort.. De algen zijn er nu circa 3 weken en breiden zich steeds verder uit. Op dit moment hebben alle planten er last van. Daarnaast gebruik ik van easy-life de filter medium om mijn water te verversen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast een fijne avond.

Bekijk bijlage 4283

Bekijk bijlage 4284
Filter Medium is geen vervanger voor water verversen! Het is een conditioner, in beperkte mate bind het bv (zware) metalen en kan het water ook wat verhelderen. Zelf geeft men aan, "glashelder", neem dat met een flinke korrel zout. Easy Life geeft er, ik meen, wel zo'n 30 positieve werkingen aan. Kijk maar eens op hun eigen site.

https://easylife.nl/nl/zeewater/waterbehandeling/easylife-vloeibaar-filtermedium
 
Terug
Bovenaan