Nieuw aquarium beginner??


F

fizziefiz

Guest
Hallo allemaal, ik ben 16 jaar.
Ik heb voorheen al een keer (3 jaar geleden)
vissen gekocht in een spontane bui zoals dat gaat bij de meeste jongeren/kinderen. Bakkie van 30 cm water erin, en vissen erin.
Klaar is kees.

Maar na verloop van tijd toen mijn vissen doodgingen en ik me ging verdiepen in het houden van vissen kwam ik erachter dat ik het helemaal fout had gedaan en dat mijn arme vissen echt een rottig leven gehad moeten hebben. Het laatste jaar heb ik heel veel op dit forum zitten lezen en heel veel youtube filmpjes gekeken over vissen en aquaria

Nu vind ik vissen echt prachtig om naar te kijken en zou ik graag weer vissen willen maar dit keer goed. Ik heb nu een bak van 60 cm aangeschaft en grind. Ik moet nog een pompje filter en verwarming alleen bij de dierenwinkel zijn deze echt heel duur weet iemand toevallig nog een goedkoper merk dan tetra wat ook redelijk goed is? Ik wou mijn bak inrichten met grind en tropische planten en heb me ingelezen over het inrichten en indraaien van de bak.

Ik las ook dat in een bak van 60 cm alleen guppen en platy's mogen klopt dat?
En heeft iemand nog tips voor het inrichting? of voorkeuren van wat zij mooi vinden? Of veelgemaakte beginnersfouten waar ik me op kan voorbereiden?
 
Hoi,

Heb je alleen een bak gekocht of een hele set? Vaak is het goedkoper om de hele set tegelijk te kopen, of 2e hands op marktplaats staan genoeg complete 60cm bakjes.

Guppen en platy's zou ik niet doen. In dit draadje:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post898816
komen de volgende mogelijkheden aan bod. Let op,voor corydoras en voor lamprologus heb je een zandbodem nodig geen grind, en voor bijlzalmpjes en dergelijke een goed sluitende lichtkap (ik weet niet of je die erbij hebt?)

Visbestanden 60 cm (vanaf 60 liter):

Zuid-Amerika:
10x Nannostomus marginatus
2x Apistogramma borelli

of

10x Hyphessobrycon amandae
6x Corydoras panda

of

10x Carnegiella myersi
8x Otocinclus vittatus

of

10x Paracheirodon simulans
8x Corydoras habrosus

of

Azi�:
3x Trichopsis pumila
10x Trigonostigma espei
5x Anatome helena
10x Caridina multidentata

of

2x Colisa chuna
10x Puntius titteya
3x Dario dario
5x Neritina zebra

Afrika:
6x Lamprologus multifasciatus

of

12x Aplocheilichthys normani
3x Pseudepiplatys annulatus

Australi�:
10x Pseudomugil furcata
3x Tateurndina occelicauda


O ja, met 'pompje', bedoel je daarmee een luchtpomp? Die heb je niet nodig. Wel nodig: een thermometer en een schepnetje.
 
ja ik heb wel een goed sluitende lichtkap :) en bedankt voor alle mogelijkheden! ik ga ze eens even googelen en wat informatie opzoeken.
En kan een kempvis mannetje in zn eentje ook in een 60 cm bak gehouden worden? met wat tetra's? of is dat te weinig ruimte?
 
Dat kan prima hoor, maar ligt er wel aan wat voor tetra's je wil.
 

Terug
Bovenaan