Wat is er nieuw

Nieuw aquarium ca. 190*70*70

B

BJ1234

Guest
Na 7-8 jaar geen aquarium ben ik er min of meer uit, het moet een op maat gemaakte bak worden van ca. 190*70*70 MA. Een van de voorwaarden van vrouwlief was geen geklooi met slangen, dus automatische waterverversing.

Maargoed, als ik er helemaal uit ben moet de bak natuurlijk ergens besteld worden. ABZ wordt door veel mensen aangeraden, Frager en ACC ben ik ook een aantal keer tegengekomen maar ik ben benieuwd wie jullie momenteel aanraden.

Dan een van de lastigste keuzes voor mij, intern bioloog of potfilter. Wie overtuigt me, als het een intern filter wordt dan wil ik dat aan de achterkant van het aquarium en dan het aquarium misschien iets dieper dan 70cm.

En ik vraag me af hoe het aquarium goed geplaatst kan worden, plavuizen van 60*120 die niet kaarsrecht waren dus er zit waarschijnlijk wel een paar mm in de vloer.

Ik zal proberen om alle vorderingen hier te plaatsen totdat het aquarium gevuld is.

Buitenfilter, zonder twijfel. Ten eerste is het niet lelijk, anders kijk je de hele tijd tegen zo'n groot geval aan. Ten tweede filtert een extern filter beter.

855145bj1234_0_82_bj1234aqua.jpg

Bijgaand het ontwerp van het aquarium, kreeg het alleen voor elkaar door een foto van het beeldscherm te maken vandaar de wat mindere kwaliteit. Maten zijn iets groter geworden dan oorspronkelijk de bedoeling was. Ik heb nog wat vragen waar jullie misschien iets over kunnen zeggen:

De trekstangen, is zo'n trekstang die op het binnenfilter eindigt net zo sterk als degene die over de hele breedte van de bak gaat? M.a.w. is dit zo sterk genoeg?

Is het volume van het binnenfilter voldoende?

Droogkamer is er op initiatief van de bouwer in getekend, dit wordt gebruikt voor kabels en leidingen voor waterverversing naar het pompvak. Voordeel hiervan dat alle leidingen in het aquarium kunnen blijven. De kleine kamer daarvoor komt de overloop van pvc voor waterafvoer tijdens verversen.

De bouwer geeft aan dat 12mm ruimschoots moet voldoen, is optic white nodig in 12mm of is dat overbodig? En 12 mm met gedeelde bodem volstaat ook nog bij deze afmetingen, of misschien toch naar 15 gaan?

In het binnenfilter zitten geen "schotjes" waartussen het filtermateriaal geklemd wordt, iemand hier ervaring mee?

Uiteraard zijn alle andere op- en aanmerkingen ook van harte welkom.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Ik prefereer de binnenfilters/interne biologen .
Makkelijker onderhoud (zogoed als geen mits goed opgebouwd)
Steeds een goed overzicht van vervuiling , jonge vis blijft zo ook in het systeem en kan in de binnenfilters opgroeien .
Alle techniek kan je er in kwijt zoals verwarming , co2 , pH meting .
Maar ik zou hem nooit aan de achterkant maken , maar steeds aan beide zijden van de bak .
En dan gespiegeld tov elkaar . Op de manier heb je geen last van zweefvuil .
Em belangrijk , de aanzuig van de filters over de gehele hoogte van de bak .
Ik heb deze opzet ooit mede door een medelid van het AF uitgeprobeerd en het bevalt me ontzettend goed .
Mocht je zoiets maken , zorg dan dat er geen lampen boven je binnenfilters zitten .
Bij een volglas bak is dit misschien niet de mooiste manier , maak je er echter een ombouw rond is dat probleem ook opgelost .

Reden om voor filter langs de achterwand te kiezen is inderdaad omdat ik het niet moooi vind om aan de voorzijde een strook van 20-25 cm te hebben. En aangezien ik er van de zijkant ook goed bij kan ging hier de voorkeur naar uit. Verder wil ik vanwege de MA cichliden zoveel mogelijk de lengte benutten.

Maar duidelijk verhaal, hartelijk dank voor toch weer een andere invalshoek die nog niet bij me opgekomen was.

Ik zie dat je bak 70cm diep wordt (naar achter neem ik aan) , dan hoef je in principe de voorruit niet te gebruiken .
Op de foto is het geheel 50cm , in mijn nieuwe bak beneden (die is ook 70cm diep) ben ik 20-25cm van de voorruit gebleven .
Zolang je zelf zeker bent dat je er makkelijk in kan werken (dat is voor iedereen verschillend) maakt het overigens weinig uit waar die komt . Als je 1 aanzuigzijde hebt is het wel moeilijker om het zeefvuil er goed uit te krijgen .
Dat merk ik nu ook zelf (beneden slechts 1 intern bioloog) .

Bak wordt zelfs 85 diep (weet niet of en hoe ik het onderwerp kan aanpassen). Van de voorruit blijven neemt het esthetische probleem weg. Resterende diepte blijft dan wel een probleem voor de toch wat grotere vissen (tot max 25-30 cm) die erin komen.

Ben benieuwd wat je idee is over de grootte van het filter, trekstangen en wel/geen optic white in 12mm.

Dat je plavuizen niet recht liggen maakt niks uit . Laat een stalen frame maken en na het lassen terug rechtdrukken .
Onder het frame vul je uit met plastic plaatjes of houten spieen/latjes of wat dan ook .
De bak op de foto is een Frager , ik heb er nog eentje gehad maar die is verkocht (niks mis mee hoor)
Mocht ik ooit weer een volglasbak kopen zou ik hem daar weer bestellen , maar ik denk dat ze ook wel eens met pensioen zullen gaan .
Let wel op ; de ingelijmde schotten heb ik zelf gedaan , dus dat is maar wat prullen he !

Wat de binnenfilter betreft denk ik dat je filtervak te groot is en het water slecht zal circuleren . ik zou er een vak extra in maken (dubbel schot , omdat anders het laatste vak niet uitkomt als pompvak).
Ik zie ook een een geperforeerde plaat , let hierbij op dat het debiet ook aangevoerd kan worden , per 1000l/h heb je toch wel 5cm nodig over de hele hoogte . Mijn laatste bioloog trekt dit aan over 5 a 6cm , maar dat stroomt vrij hard en turbulent binnen .
Het is beter dan het iets trager binnenloopt en deels kan bezinken in je eerste vak .
Ook rekening mee houden dat je waterstand flink kan zakken zodat je redelijk kunt verversen zonder de pompem uit te moeten zetten . Hierop dus de hoogtes van je schotten op berekenen .

Hartelijk dank voor je reactie, zeker stof om nog eens goed over na te denken aangezien ik niet geheel bekend ben met de materie.

Het deel over debiet snap ik wel, filtervak wordt nu volledig gevuld met sponzen zonder schotjes ertussen, bouwer geeft aan dat ze dit doen om het debiet in het filtervak niet te hoog te maken, met schotjes en een klein beetje ruimte tussen de sponzen wordt alleen het debiet in het filter verhoogd wat de bouwer dus onwenselijk vindt.

Je opmerking over een extra vak en dubbel schot begrijp ik eerlijk gezegd niet....misschien dat je dat in dummietaal kunt vertalen :thumbs:

verversen gaat automatisch, kraan aan en overtollig water gaat via een overloop zo het riool in dus dat gaat wel goed.

Pomp voor in het filter wordt geadviseerd een eheim2000+ maar of dit volstaat twijfel ik nog aan, er komt geen ander filter op alleen een powerhead links in de bak voor stroming.

Ik begrijp de redenering van de bouwer .
Het water heeft tijd nodig om er door te gaan .
Ik had een externe bioloog met vakken van 40x15cm , en daar pompte ik 400 a 500 l/h over .
Dat werkte ontzettend goed . Water stroomt dan rustig over de matten .
Nu zijn mijn interne biologen vakken van 17x12cm en daar gaat ook 400 tot 600 l/h over (dus snellere waterdoorstroming)
Werkt iets minder goed maar nog zeker toelaatbaar .
Ik denk wel dat 2000 l/h te fors is , wat zijn de maten van je filtervak ?

Mijn opmerking van de tussenschotten maar negeren , ik had niet gedacht dat je er 2000 liter door gaat sturen .
Om het dubbel schot toch even uit te leggen : hiermee bekom je telkens een zelfde doorstroomrichting , bv van onder naar boven of van boven naar onder . Dus tussen je filtervakken heb je 5cm vrije ruimte waar het water terug naar boven of onder wordt geleid naar het volgende filtervak . Op zich is dit handig om bv verwarming en electrodes in te hangen .

Totale Binnenfilter is 70*25cm. Filtervak is een groot vak van 44*25 cm. En de dubbele schotten begrijp ik nu, thx.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan