Nieuw aquarium: draadalg

N

NLAnaconda

Guest
Hey mensen,

Ik ben begonnen met een aquarium, 240 liter.
Heb er nu een week of twee water, bodem (zand), stenen en hout in. Nog géén planten en géén vissen.

Verder draait het filter, heb een externe thermostaat en een uv filter.

Ik heb ook CO2 gekocht maar nog niet aangesloten want ik heb nog geen planten.

Tenminste, nu wel. Overal verschijnen kleine beetjes naar wat ik vermoed draadalg.
Het hecht zich aan de bodem maar ook aan de stenen en iets aan het hout.

De lampen heb ik 7,5 uur per dag aan en er is geen direct zonlicht.

Ik heb gelijk 40% van het water ververst en de beginnende algenpluimpjes weggezogen. maar het lijkt alleen maar of de algen nog sneller terug komen.

Wat kan ik er aan doen?
 
Heb je een foto? Als je bij de opstart nh3/4 on de bak krijgt dan is dat een boost voor algen en je hebt geen planten die stoffen opnemen.
Ik zou er ook vel snelgroeiers indoen dus omdat die veel opnemen.
 
Thnx, Vanavond maar even een testertje halen en wat snelgroeiers :)
Ik heb geen foto, heb net alles weggezogen. Maar het zijn hele kleine groene vlekjes die op het zand beginnen en dan in draadjes van een halve cm uitgroeien die in de stroming 'wapperen'.

Edit, heb nog een foto gevonden van toen het nog heel minuscuul was.

Zu7ZpKM5Fu0qWaOtNCYdMc20R44m_0W_.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Draadalg zijn geen vlekjes dacht ik maar dunne draden en vandaar de naam.
 
Zover is het gelukkig nog niet. Haha. Maar het zijn wel een soort "haren". Heb nog een piepklein stukje gevonden.

Ik zal vanavond mijn CO2 aansluiten, zoals in dat artikel staat.

IMG_9909.JPG
 
Ik zie op die foto weinig en het lijkt meer een Noordpoollandschap:D:sorry:
Misschien kun je als er wat meer nieuwe alg is een betere foto proberen te posten.
 
Hahaha ja sorry. Het is dat sliertje naar boven. Ik heb net snelgroeiers gekocht en een CO2 indicator balletje en dan slinger ik de CO2 aan.
 
lijkt wel zout wat je op de bodem hebt wat voor zand is dat.
als ik naar de tweede foto kijk zie ik een reactie tussen steen en zand of ligt dat aan de foto.
met draad alg wel oppassen dat er in de alg geen vuil blijft hangen is anders een prima recept voor de opbouw van blauwbacterie.
zoveel mogelijk verwijderen dus.

groet
jaap
 
Nieuwe dag, nieuwe plantjes in de vorm van algjes. Hier een duidelijkere foto. Dit is toch draad alg?
Zuig elke dag de beginnende algjes die ik kan vinden weg.

x4hO4yvcT3PEumgd0Eon71g6lSRxA0_E.jpeg


Het zand is spierwit zand.
Heb gister CO2 aangesloten en zon CO2 indicator bel gekocht die in het aquarium hangt en verkleurd adhv de hoeveelheid CO2. Deze is nog donkerblauw en moet groen worden, dus er is sowieso een te kort aan CO2.

Ook heb ik wat snelgroeiers erin gezet.

x4hO4yvcT3PEumgd0Eon71g6lSRxA0_E.jpeg
 
is inderdaad draad alg zo te zien komt vaak voor bij net opgestarte bakken
water is simpel weg te schoon en een lichte nh3/nh4 overschot
zand lijkt me wel heel fijn van korrel grote goed in de peiling houden dat je geen bodem rot op den duur krijgt

groet

jaap
 
Ik ben het eens met de post van Jaap en dit zie je vaker in het begin en al helemaal zonder planten die stoffen kunnen opnemen. Geen reden voor paniek dus zou ik zeggen;)
 
Goed bezig! Ben benieuwd of die snelgroeiers helpen!
 
De CO2 indicator heeft even een paar uur nodig om van blauw naar groen te gaan. Hoe lang heb je hem erin zitten?

Groeten Leopard
 
Ik heb m nu een uur of 10 aan en hij is langzaam aan het verkleuren.

Waar ik een beetje mee zit, wat is het start aantal bellen per minuut?? Ik lees van alles van 20 tot 120. Ik snap dat je langzaam elke dag de boel wat bijstelt om een optimale bpm te krijgen. Maar waar mee start je?
 
Ik heb m nu een uur of 10 aan en hij is langzaam aan het verkleuren.

Waar ik een beetje mee zit, wat is het start aantal bellen per minuut?? Ik lees van alles van 20 tot 120. Ik snap dat je langzaam elke dag de boel wat bijstelt om een optimale bpm te krijgen. Maar waar mee start je?
Je hebt, behalve je planten, nog geen levende have in je bak dus zou je wat over doseren is er nog geen man overboord. dus dat startpunt is gewoon een kwestie van uit proberen!
 
Ik gebruik zelf bio CO2 met het omgekeerde bakje, dus ik weet niet waar je mee moet beginnen.
Ik zou gewoon beginnen met 30 bpm. Als dan na twee uur je indicator nog blauw is, ophogen naar 40. Net zolang tot je de gewenste waarde hebt bereikt.
Zoals hierboven ook aangegeven, er zitten nog geen vissen in dus je hoeft niet bang te zijn dat je de vissen vergast.

Groeten Leopard
 
Ik heb de CO2 nu op ongeveer 80 bpm en zit eindelijk na vijf uur met de continue meter in het groen. Ik denk dat deze nu door gaat schieten naar geel maar dan weet ik in ieder geval dat alles werkt :p.
Het licht gaat zo uit, dus ik ga de CO2 terug draaien naar 40 bpm en dan kijk ik morgen wel wat de status van het magische bolletje is.
 
Ik heb de CO2 indicator nu continue in het groen en het licht 7.5 uur per dag aan. Er komen elke dag nog steeds wat draadalgjes tevoorschijn maar ik heb niet het idee dat het meer wordt. Elke dag zuig ik de beginnende stukjes weer weg en volgens mij is het nu goed in de hand te houden. Nu maar wachten tot de bak een beetje ingedraaid is.
 
Ik geef in de bak met 190 liter zo n 150 bellen maar ja het hangt af van de waarden van je leidingwater en wat je wil bereiken. Dus ik zou ook het gewoon uitproberen en anders dagelijks opvoeren met bv 20 bellen.
 
Ik heb de CO2 nu op ongeveer 80 bpm en zit eindelijk na vijf uur met de continue meter in het groen. Ik denk dat deze nu door gaat schieten naar geel maar dan weet ik in ieder geval dat alles werkt :p.
Het licht gaat zo uit, dus ik ga de CO2 terug draaien naar 40 bpm en dan kijk ik morgen wel wat de status van het magische bolletje is.


Waarom terugdraaien? Ik zou hem uitdoen als het licht uitgaat. Hier start de co2 een uur voordat het licht aangaat en gaat weer een uur voordat het licht uitspringt uit. Ik gebruik dan ook een tijdklok.
 
Ja ik ben een beetje aan het aftasten. Ik heb nog niet veel planten erin.
Ik heb het nu op 70 bellen per minuut en dat lijkt stabiel groen te blijven in de indicator. Ik heb een magneetventiel besteld om de nachten af te sluiten. Dan zal ik overdag waarschijnlijk weer meer bpm nodig hebben.
 
Ik heb hetzelfde probleem gehad toen ik wat minder tijd aan het aquarium besteedde. De draden werden aanzienelijk langer, maar lichturen iets teruggeschroefd, water ververst 2x en veel plantenvoeding en vloeibare CO2 erbij deed wonderen. Het is niet weg, maar gaat binnen een week heel stuk beter!
 
Nog geen 24 uur. Dus dan zal het idd wel eiwitafzetting zijn. Dankjewel voor je snelle reactie! :)
 
Ja dat zie je heel vaak en dat trekt op den duur wel weg. Kan geen kwaad hoor.
 
Ik ben nu 5 dagen geleden begonnen met de EI methode. Heb de spullen bij aquariumbemesting gekocht, afgemeten en voeg het nu elke dag toe.
Maar de algen groei die nog steeds aanwezig was lijkt nu heel hard te gaan. Vooral op het zand.

De gegevens:
Aquarium: 120x40x50
Opgestart: 3 weken geleden, met alleen wat snelgroeiers
Planten toegevoegd: 5 dagen geleden
Lampen: 2x TL lampen (vrij oud,) 1x zelfgemaakte led balk (3000 lumen)
Lampen aan: 7,5 uur per dag
Co2: vloeibare fles, indicator groen
Planten voeding: kleitabletten en Ei methode (5 dagen geleden begonnen)
Wildlife: 17 vuurgarnalen + paar meegelifte slakken

Moet ik langer wachten tot de ei methode aanslaat? Of doe ik iets verkeerd?


Foto algen:
igsHQIkz15xWS5Qc3vWGv35tqceUyg0n.jpeg


Foto aquarium:
igsHQIkz15xWS5Qc3vWGv35tqceUyg0n.jpeg
 
Terug
Bovenaan