Wat is er nieuw

Nieuw aquarium, EI methode, 60 liter, geen CO2

  • Onderwerp starter Onderwerp starter SuzanneM
  • Startdatum Startdatum
S

SuzanneM

Guest
Goedeavond,

Met een beetje mazzel kan ik morgen het aquarium afhalen op het postkantoor.
Nu wil ik gelijk de EI methode hierop toepassen en heb inmiddels de spullen bij Gilles besteld en zullen morgen thuis bezorgd worden (veel pakketjes morgen, whoop whoop 😀 )

Op de site staat een calculator welke onderstaand schema voor mij gemaakt heeft.
Nu is mijn vraag, omdat ik geen CO2 zal gebruiken en ik eigenlijk ook een 50% waterwissel per week niet zo zie zitten, wat kan ik het beste hanteren?

Gilles gaf aan de helft van het schema en dan 1x per 14 dagen een 50% waterwissel.
Maar is het ook een goede optie om de helft van het schema te hanteren en elke week een 25% waterwissel te doen?
Schermafbeelding%202015-04-21%20om%2018.32.49.png


Graag jullie input 🙂

Thanks.
Suzanne
 
Ja hoor je kan ook 1/4 verversen en dan de helft van de aanbevolen dosis toevoegen. In verhouding blijft alles dan gelijk.
Maar de helft is toch maar net 25 liter?? ik ververs in mijn 80 en 100cm bakken ook de helft wekelijks voor de EI 😉

Ik voeg de nitraat en de fosfaat in 1x toe na de verversing en de plantenvoeding de dag erna.
Dat is het makkelijkste en zo vergeet je het niet.
 
Het kan, maar dan heb je enkele voordeldelen van de EI niet.
De 50% waterwissels zorgen ervoor dat de concentraties niet gaan oplopen, met 25% wel. Dus dan ga je met meetsetjes werken, wat niet de bedoeling is, en dan ben je nog verder van huis.
Kalium zou ik er al uithalen, is normaal niet nodig.
 
Maar als je 25% ververst en de helft van de normale EI dosering gaat toevoegen dan kom je toch nooit boven bv de 20/2??
Stel normaal doseer je 20/2 bij een 50% wissel.
Nu ververs je 25%, maar je voegt ook maar 10/1 wekelijks toe.
In dat geval blijft het toch hetzelfde??
 
jessicapilon zei:
Maar als je 25% ververst en de helft van de normale EI dosering gaat toevoegen dan kom je toch nooit boven bv de 20/2??
Stel normaal doseer je 20/2 bij een 50% wissel.
Nu ververs je 25%, maar je voegt ook maar 10/1 wekelijks toe.
In dat geval blijft het toch hetzelfde??

Hoeveel je toevoegd (samen met hoeveel er verbruikt word), gaat er alleen maar voor zorgen dat het trager of sneller kan oplopen bij 25%.

Als je bv 10ppm van iets wekelijks toevoegt met 25%, krijg je dit:
112751backplay_0_84_10ppm_25.jpg


Bij 50% dit:
172277backplay_0_84_10ppm_50.jpg
 
Je moet inderdaad die 50% verversen wil je met je verversingen "voorkomen" (*) dat alles toch gaat stijgen.

(*) voorkomen tussen haakjes, want zelfs dat is nog niet waterdicht, aangezien EI geen rekening houdt met de productie van nitraat en fosfaat in de bak zelf. Dat ververs je niet helemaal weg (maar voor 50%) dus oplopen blijft mogelijk.

~ Ivo
 
Ja dat klopt wel hoor. maar nu ga je uit in beide gevallen van een toevoeging van 10ppm.
Wat ik bedoel is dat je bij een verversing van 25% geen 10ppm meer toevoegen moet maar 5ppm. ook de helft daarvan dus.
Je ververst de helft van normaal (van 50%) zeg maar, maar dan moet je ook de helft (van 10ppm) toevoegen natuurlijk.
In beide gevallen kun je dan volgens mij niet boven de 20ppm komen toch?
Tja, of ik maak een rekenfoutje hoor 😉.
 
Het wekelijks 25% verversen is meer ivm mijn nek waar ik momenteel nog wat pijn aan heb, dus leek het me minder belastend om elke week 15 liter/kilo eruit te halen dan 30 liter/kilo.
Maar anders gewoon wat rustiger aan en 50% verversen, kan natuurlijk ook in wat etappes 😉. Ik wil het natuurlijk wel op de goede manier doen en vooral voor een mooie balans in het aquarium.

🙂
 
Tja ik weet dat er meer 25% verversen en dan ook de helft van de dosering toepassen.
In het voorbeeld wordt uitgegaan van in beide gevallen een dosering van 10ppm terwijl ik 5ppm bedoel in het geval van 25% verversen.
Maar ik wacht even op de reactie van Backplay want ik kan ook mis zitten natuurlijk met de berekening 😉
 
jessicapilon zei:
In beide gevallen kun je dan volgens mij niet boven de 20ppm komen toch?

Toch wel. :sorry:

5ppm met 25% wissels:
475931backplay_0_84_5ppm_25.jpg


5ppm met 50% wissels:
172675backplay_0_84_5ppm_50.jpg
 
Haha, ja ik zal het denk ik met een voorbeeld uitleggen wat ik bedoel. Stel ik wil niet hoger kunnen komen dan 40ppm .
Dan zou je normaal bij een wissel van 50% dus 20ppm toevoegen.
Zonder verbruik is dan de max zeg maar 40ppm.
Nu wil ik diezelfde 40ppm als max aanhouden in de bak maar wil maar 25% verversen. Als ik dan geen 20 maar 10pp, toevoeg wekelijks kom je ook niet boven de 40ppm uit.
Dus in zoverre klopt de grafiek en je uitleg wel, maar als je een uitgangswaarde van bv 40ppm neemt als max en je wilt maar 25% verversen dan kun je de toe te voegen hoeveelheid zo aanpassen dat je toch niet boven die 40ppm uit gaat komen.
En dat kan door dan 10ppm toe te voegen bij een wissel van 25%.

Bij verversingen van 50% is de max 2x de toegevoegde hoeveelheid dus.
En bij verversingen van 25% is de max 4x de toegevoegde hoeveelheid.
Dat houd in dat je even moet rekenen hoeveel je moet toevoegen als geen 50% maar 25% wil verversen.

Ik zelf voeg wekelijks dus 20ppm toe zodat ik niet boven de 40ppm nitraat uit zal komen. Ik ververs namelijk gewoon 50%. Stel dat ik nu 25% wil verversen dan halveer ik de toe te voegen dosis naar 10ppm.
Als ik 25% zou verversen dan halveer ik de 20ppm naar 10ppm en dan krijg ik dit:
Week 1 10ppm
week 2 rest 7,5ppm+10=17,5ppm
week 3 rest 13,12+10=23,12
week 4 rest 17,35 +10=27,35
week 5 rest 20,5+10=30.5
week 6 rest 22.88+10=32.88
week 7 rest 24.66+10=34.66
week 8 rest 25.99+10=35.99
week 9 rest 26.99+10=36.99
week 10 rest 27,74+10=37,74
week 11 rest 28,31+10=38,31
week 12 rest 28,73+10=38,73
week 13 rest 29,04+10=39,04
week 14 rest 29,28+10=39,28
week 15 rest 29,46+10=39,46
week 16 rest 29,59+10=39,59
week 17 rest 29,69+10=39,69
week 18 rest 29,77+10=39,77
week 19 rest 29,83+10=39,83
week 20 rest 29,87+10=39,87
week 21 rest 29,90+10=39,90
week 22 rest 29,92+10=39,92
week 23 rest29,94...........

Op deze manier voeg ik dus ipv 20ppm 10ppm toe omdat ik geen 50 maar 25% ververs en toch kun je niet boven de 40ppm komen zoals je ziet.
 
Nu begrijp ik wat je bedoeld, en je hebt 100% gelijk!
 
backplay zei:
Nu begrijp ik wat je bedoeld, en je hebt 100% gelijk!

😳 gelukkig maar want ik begon me al bijna zorgen te maken aangezien ik al wel eens iemand het had geadviseerd, en had verteld dat dit prima zou werken.
Heb ik weer onnodig vannacht wakker gelegen dus 😀 😀 😉.
 
Ik vind die calculatie van hun ook niet precies transparant, en als je die lijn volgt, ga je steeds terug voor de dosis van 100 liter toevoegen.heb daar ook moeite mee.Gelijk John het uitlegt helft verversen dus helft doseren is het duidelijker.

beste groet
Christa
 
Sorry, ik kan het niet helemaal volgen (kwartje valt niet zeg maar....) Hoewel ik begrijp dat de 25% manier zoals John aangeeft wel werkt, ga ik in ieder geval eerst proberen of ik het niet gewoon op de juiste manier kan doen dus met een 50% wekelijkse wissel.

Kalium niet nodig? Wat zou de reden zijn dat deze dan wel op de lijst/het schema staat?
Het kan geen kwaad dat ik hem op gebruik?
Ik zal dus als die fles leeg is deze niet meer terug vervangen en gewoon weglaten, dat scheelt dan weer.

Ik zag gisteren trouwens dat de dosering als je geen CO2 gebruikt ook gewoon achterop de flessen staat, hihi.
 
Op zich moet 30 liter prima kunnen hoor. ik doe het ook bij de bak van 190 liter.
En anders zou je altijd nog de door mij genoemde manier kunnen volgen.
Je kan de kalium prima gebruiken hoor. Als je poeders had besteld dan voeg je dat daarmee ook toe namelijk.
Als je de aanbevolen doseringen opvolgt zit dat wel goed.

Als je helemaal het gemak van de EI wil dan voeg je alles na de wissel tegelijk toe in 1x, behalve de plantenvoeding. Die doe je 1 dag later.
Zo vergeet je het ook minder snel namelijk.
 
Kan het kwaad als ik de dagen omwissel? Dus op zondag tijdens de wissel de Plant en op maandag de andere etc?

Morgen komen de plantjes en gaat het echt beginnen. Hoe zit het eigenlijk dan met de verlichting? Ik had ergens gelezen dat je dit het beste op kunt bouwen.....klopt dit?

Dank je! 🙂
 
SuzanneM zei:
Morgen komen de plantjes en gaat het echt beginnen. Hoe zit het eigenlijk dan met de verlichting? Ik had ergens gelezen dat je dit het beste op kunt bouwen.....klopt dit?
Zou ik doen. Ik ben begonnen met 6 uur per dag, met daartussen een oderbreking van twee uur, en heb er iedere week een half uurtje bij gedaan. Ze zijn nu in totaal 8 1/2 uur aan: van 11.00 - 15.00 en van 17.00 - 21.30. Reden is dat in het begin de plantjes nog niet hard zullen groeien, en te veel of te lang licht zorgt dan voor extra risico op algen.

Als het leegmaken en vullen van de bak met emmers te zwaar is zou je ook met een slang naar de tuin, douchebak of wc kunnen leeghozen, en met een slang van de kraan naar je bak kunnen vullen. Ik moet iedere zaterdag 220 liter verversen, en ik doe het ook zo.
 
Het gaat er vooral om dat je niet de plant toevoegd tegelijk met de fosfaat. Dit kan elkaar be�nvloeden.
Dit is een chemisch proces dat nogal ingewikkeld is volgens mij.
Ik zou zelf toch eerst de nitraat en foafaat doen en de dag erna de plant.
Dan weet je zeker dat je safe zit.

Ik heb zelf nog nooit het licht opgebouwd en ben direct begonnen met 8 a 9 uur licht. Maar kwaad kan het niet hoor.
Als je later een paar nieuwe planten koopt dan wordt ook de verlichting niet opgebouwd en die gaan ook goed normaal gesproken.En ik heb bij de nieuwe planten nog nooit zo problemen ondervonden.
 
Bedankt, ik denk toch ook met 6 uurtjes licht te beginnen en dit op te bouwen.
In mijn kleine BiOrb staat die aan van 1300-2200 uur.

Plantjes zitten erin, water is toegevoegd, zondag ga ik beginnen met de EI. Dan doe ik dus een 50% wissel en zal ik netjes het schema volgen.

Gisteren toen de plantjes erin stonden nog wat (eigengedraaide) kleibolletjes toegevoegd en bij het water wat Easylife Filtermedium en Easystart.
 
De eerste week heb ik de EI toegediend zoals het schema, daarna de helft van wat aangegeven is in het schema, dit omdat ik geen CO2 gebruik en er op de flesjes staat dan de helft toe te dienen. (alles met een wekelijkse 50% waterwissel)

Nu zie ik bij bijv. de uitlopers van mijn javavaren dat deze iets wit zijn. Dit houd in ijzertekort?
Kan ik dan het beste een bestanddeel iets meer toevoegen en zo ja welke?
Ik heb afgelopen zondag na de waterwissel nog een watertest gedaan (JBL teststrip) en hierin waren alle waardes netjes binnen het groene/veilige gedeelte.

Schermafbeelding%202015-04-21%20om%2018.32.49.png
 
De "uitlopers" van Javavaren zijn wat doorzichtig hoor. dat is geen tekort en dat trekt bij als de bladeren groter worden. Nieuwe bladeren lijken eerst wat doorzichtig namelijk.
Succes met de EI.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: redelijk, we zijn allebei doodmoe van het gedoe van de verhuizing, de schapen, verdriet over...
      Terug
      Bovenaan