Wat is er nieuw

Nieuw aquarium, filter 'water' toevoegen

• Onderwerp starter Onderwerp starter JanitaH
  • Startdatum Startdatum
J

JanitaH

Guest
Ik ben op dit moment een nieuw aquarium aan het indraaien. Maar ik wil dit een handje gaan helpen, de bacteriecultuur helpen opstarten.

Ik kwam hier ergens op het forum tegen, maar kan het niet terugvinden, dat iemand het 'vuile' water wat van het afspoelen van sponzen van een ingedraaid filter komt, in het nieuwe filter giet.

Heeft dit inderdaad zin? Zet je op die manier bacterieen uit een ingedraaide bak eventueel over naar de nieuwe bak?

Graag hoor ik ervaringen of tips

Dat is zo, en word ook vaak het filter enten genoemd, dus beschikbare bacterien aan het nieuwe filter toevoegen, wat ook kan en vaak nog net beter is, is om een spons of materialen uit een draaiend filter over te zetten in het nieuwe.

Dat is zo, en word ook vaak het filter enten genoemd, dus beschikbare bacterien aan het nieuwe filter toevoegen, wat ook kan en vaak nog net beter is, is om een spons of materialen uit een draaiend filter over te zetten in het nieuwe.

Overleven deze bacterien dan? Ik denkndan aan het feit dat mij verteld is sponzen altijd in aquariumwater te spoelen, omdat je ze anders kwijtraakt/ze niet overleven.

Maar als ik ze in een nieuw aquarium giet of evt een spons overzet, komen ze toch ook in compleet andere waardes/kraanwater?

Niet om ertegenin te gaan, maar puur uit nieuwschierigheid!

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je een filter uit een vorige bak dan? Je kunt ook het filter gewoon een tijd extra mee laten draaien inde nieuwe bak. Heeft zelfde effect.

Heb je een filter uit een vorige bak dan? Je kunt ook het filter gewoon een tijd extra mee laten draaien inde nieuwe bak. Heeft zelfde effect.

Dit is een tweede bak, dus dat filter wordt nog gebruikt. Wel ga ik een van de sponzen overzetten dan

Overleven deze bacterien dan? Ik denkndan aan het feit dat mij verteld is sponzen altijd in aquariumwater te spoelen, omdat je ze anders kwijtraakt/ze niet overleven.

Maar als ik ze in een nieuw aquarium giet of evt een spons overzet, komen ze toch ook in compleet andere waardes/kraanwater?

Niet om ertegenin te gaan, maar puur uit nieuwschierigheid!
Je spoelt uit in aqua water om ze zoveel mogelijk te behouden, maar als je een spons in zijn geheel overzet zullen de meeste in de spons blijven en heb je ondanks het schonere water een mooie start.

Vergeet niet om af en toe wat voer te verkruimelen want de bacterien willen ook eten en anders heeft het nog niet zo heel veel nut denk ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan