Wat is er nieuw

Nieuw aquarium gekocht

Gauwz

Active member
Lid geworden
10 juli 2019
Hallo allen,

Ik heb vorige week een nieuw aquarium gekocht van 1,40 m en 400 liter.
In mijn oude aquarium van 1 m en 180 liter heb ik momenteel nog een flink aantal vissen zwemmen. Volgende week wordt mijn nieuwe bak geleverd en tegelijk de oude meegenomen. Hebben jullie tips hoe ik dit moet doen met de vissen? Ik heb een ton van 150 liter klaar staan waar ze in kunnen. Maar hoe lang kunnen ze daar in?

Ik vind het wel een hele uitdaging, dus alle tips en info zijn welkom.

Het mooiste zou zijn dat je oude 4 weken zou kunnen blijven staan, maar die optie heb je niet lees ik.

Wat voor visbestand heb je?
Wat voor ton is het?
Wat voor techniek verhuist er mee naar de beoogde ton?

Je moet er vanuit gaan dat ze ongevver 4 weken hierin moeten overleven en niet elke ton is zonder meer geschikt voor dit doeleinde, sommige kunnen zelfs stoffen afgeven die niet goed zijn voor je vissen. Qua volume zou je zeggen ja, maar er komt veel meer bij kijken.

Gr. Ed

Het gaat om een school van 9 weken oude red back maan vissen van totaal 15 stuks, en nog een paar corydoras sterbai en wat fantoomzalmpjes.
Misschien goed om te vermelden is dat al het aquarium water en de oude en nieuw ingedtaaide pomp meegaan op de ton en het nieuwe aquarium.
Overigens ga ik de red backs na goede groei uit selecteren.

Het gaat om een school van 9 weken oude red back maan vissen van totaal 15 stuks, en nog een paar corydoras sterbai en wat fantoomzalmpjes.
Misschien goed om te vermelden is dat al het aquarium water en de oude en nieuw ingedtaaide pomp meegaan op de ton en het nieuwe aquarium.
Overigens ga ik de red backs na goede groei uit selecteren.
Het water meenemen is op zich ideaal. Hoe diep is deze ton ivm de Cory's? En wat voor ton is het? Regenton, speciekuip of anders...

Gr. Ed

Hallo allen,

Ik heb vorige week een nieuw aquarium gekocht van 1,40 m en 400 liter.
In mijn oude aquarium van 1 m en 180 liter heb ik momenteel nog een flink aantal vissen zwemmen. Volgende week wordt mijn nieuwe bak geleverd en tegelijk de oude meegenomen. Hebben jullie tips hoe ik dit moet doen met de vissen? Ik heb een ton van 150 liter klaar staan waar ze in kunnen. Maar hoe lang kunnen ze daar in?

Ik vind het wel een hele uitdaging, dus alle tips en info zijn welkom.
Uiteraard ken ik de omstandigheden niet en daarom je besluit niet, maar dit is een slechte planning, ik denk, dat je alleen het aquarium kan neerzetten en deze werkend maken met het oude filter en goed moet gaan monitoren op je waterwaarden en vele en grote waterwissels, zelf heb ik mijn aquarium verhuisd en deze gelijk opgebouwd met een nieuwe bodem en de vissen erin,door veel te monitoren op de waterwaarden heb ik dat zonder problemen voor elkaar gebracht, je kan het verslag daarvan vinden in mijn onderschrift van de Akva.

Gaat om een vijverbak van 80cm rond en 35 cm diep, het idee is om de vissen er zo kort mogelijk in te houden aangezien het niet ideaal is.

Uiteraard ken ik de omstandigheden niet en daarom je besluit niet, maar dit is een slechte planning, ik denk, dat je alleen het aquarium kan neerzetten en deze werkend maken met het oude filter en goed moet gaan monitoren op je waterwaarden en vele en grote waterwissels, zelf heb ik mijn aquarium verhuisd en deze gelijk opgebouwd met een nieuwe bodem en de vissen erin,door veel te monitoren op de waterwaarden heb ik dat zonder problemen voor elkaar gebracht, je kan het verslag daarvan vinden in mijn onderschrift van de Akva.
Bedankt Ton, ik snap dat de planning niet ideaal is maar helaas moet de nieuwe bak op de plek van de oude komen waardoor ik geen andere oplossing zie.
Ik ga je verslag zeker even lezen!

Ga je alles in 1 dag doen of moeten de vissen langer in de ton?

en de oude en nieuw ingedtaaide pomp
Begrijp ik het goed dat je 2 ingedraaide filters hebt?

Het plan is om op dag A de vissen over te zetten naar het vat dat ik laat draaien op beide filters (1 die al een jaar draait en 1 die nu nog aan het indraaien is) en zelfde water. Op dag B wordt het aquarium omgeruild en wil ik de inrichting gaan doen. Als ik dat red gelijk op dag B ook filters overzetten en de vissen uiteraard ook.
Zou dat haalbaar zijn en doe ik de vissen daar dan het minste mee kwaad?
Ik vind het best spannend en ga elke dag waardes meten en zal sowieso extra moeten verversen. Hoe groot is de kans op een nitriet piek of andere problemen?
Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Lijkt mij eigenlijk wel een prima plan zo. Let er op dat je in de vijverbak en een staafverwarking moet oppassen met het smelten van plastic (die buis mag dus niet tegen de buitenkant aan komen). Verder zou dit een prima onderkomen moeten zijn voor een paar dagen. Na het terug plaatsen in het aquarium zoals eerder al is gezegd goed de water waardes in de gaten houden en matig voeren de eerste tijd.

Dacht dat het misschien handig zou zijn om er nog een speciekuip bij te nemen om ook daar een aantal vissen en planten in te doen maar weet niet of je nieuwe filter genoeg is ingedraaid en of de stroming wellicht te groot is voor zo'n relatief kleine kuip.

Lijkt mij eigenlijk wel een prima plan zo. Let er op dat je in de vijverbak en een staafverwarking moet oppassen met het smelten van plastic (die buis mag dus niet tegen de buitenkant aan komen). Verder zou dit een prima onderkomen moeten zijn voor een paar dagen. Na het terug plaatsen in het aquarium zoals eerder al is gezegd goed de water waardes in de gaten houden en matig voeren de eerste tijd.

Verwarming zit in de pomp dus dat komt goed uit.
Ik ga het echt proberen in een dag te doen aangezien het toch niet ideaal is.
Omdat de maanvissen flink in de groei zitten wil ik wel blijven voeren, of kan het geen kwaad een paar dagen te minderen?

Dacht dat het misschien handig zou zijn om er nog een speciekuip bij te nemen om ook daar een aantal vissen en planten in te doen maar weet niet of je nieuwe filter genoeg is ingedraaid en of de stroming wellicht te groot is voor zo'n relatief kleine kuip.

Daar dacht ik zelf ook aan omdat dan echt alles meekan, maar is ivm ruimtegebrek niet echt een optie.
Stroming zal ik ook nog even goed naar kijken, twee filters op een kleine kuip is natuurlijk eigenlijk wel iets teveel van het goede.

grootste nadeel van zo'n kuip is vooral dat je weinig zicht hebt op hoe het met je dieren gaat.
Ik zou ze dan ook binnen een paar dagen tot week weer in het aquarium willen hebben.
Opzichzelf kan dat ook wel, je filters zijn ingelopen dat is al een groot voordeel. Veel waterverversen (dagelijks 50%) helpt omdat je daarmee vuil afvoert en stoffen als ammonia en nitriet verdunt mochten ze aanwezig zijn. Verder heb je tegenwoordig heel veel prima preperaten met bacterieculturen die goed werk kunnen doen, en ammonia-binders zoals bijv amguard van seachem (er zijn meer merken).

zelf laat ik aquaria eigenlijk nooit 4 weken indraaien, maar meestal een paar dagen. ik gebruik dan wel altijd ingedraaid filtermatieraal, bacteriepreperaat en ammoniabinder. en ververs vanaf dag 1 vrij veel.(30 - 80%) Dat gaat altijd zonder problemen. Maar met een school opgroeiende maanvissen (die dus veel gevoerd moeten worden) heb ik het nooit geprobeerd....

Heb het geheel afgelopen week allemaal kunnen doen, was echt een flinke klus maar alles is tot nu toe gelukkig goed gegaan.
Oude aquarium was 180 liter en heb 150 liter in de ton over kunnen hevelen en daarop de vissen (maanvissen, rode fantoomzalmpjes en corydoras sterbai) 2 dagen gehouden.
Omdat ik het wel heel lastig vond dat ik niet goed kon zien hoe het met de vissen in de ton ging, wilde ik ze wel zo snel mogelijk overzetten.
Inmiddels draait het nieuwe aquarium 3 dagen met alles erin en lijkt het op een klein nitrietpiekje allemaal helemaal goed te gaan. Wel wat turbobacto toegevoegd, hopelijk is dat voldoende. CO2 staat nog uit en vissen voer ik nu 1x per dag. Ik ben wel heel blij dat het goed gekomen is.
Nog bedankt voor jullie tips!

Bijlagen

• 20200801_121642.jpg
    20200801_121642.jpg
    159.7 KB · Weergaven: 80
Mijn bak heb ik met succes opnieuw her ingericht (wat je kan lezen als een geheel nieuwe bak):
Zo veel mogelijk van oude bak bewaren in oud water.
Pomp laten draaien op tijdelijke ton (bij mij plastic bak).

In nieuwe bak wilde ik ander grind, maar heb het oude grind onder het nieuwe grind gelegd zodat ik de bacteriën niet kwijt was.
Vervolgens zo veel mogelijk van de decoratie en planten hergebruikt.
Vullen met oud water, bijvullen met vers water, pomp overzetten, vissen erin en genieten maar!

Mijn nieuwe bak draait nu 3 weken zonder problemen.
Succes!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan