Nieuw aquarium graag advies over de bouw!!!

  • Onderwerp starter guapoguardia
  • Startdatum

G

guapoguardia

Guest
goedenmiddag iedereen!

Ik merk aan mezelf dat ik dit forum vooral gebruik als verstandige raadgever. Iedere 2 jaar kom ik hier voor advies als ik mn bak ga resetten. Als jullie mijn oude post kunnen zien, zien jullie mijn enthousiasme en leergierigheid maar ook mn domheid.

Nu sta ik voor de volgende reset en dat wordt een verhuizing en eindelijk een nieuwe bak. Na 12 jaar eindelijk een nieuw aquarium. Super stoer en leuk maar ook belangrijke keuzes moeten er gemaakt worden. Daar komen jullie als raadgever om de hoek kijken!

Nu heb ik een bak van 200x70x70. De bak is met een overloop en dan dus uiteraard een Bioloog. Nu heb ik een stalen frame die mijn volglas aquarium draagt. Om het aquarium zit een steigerhouten ombouw. Schiiterend gezicht maar loop tegen problemen aan.

- superveel water verlies / verdamping.
- gehorige pomp
- door grote bak zijn horizontale glasstukken nodig om aquarium bij elkaar te houden
- nu co2 toevoeging via diffuser. Niet echt super gezicht....

Wil graag ombouw behouden!!!..

Wat Ben ik van plan?

Stalen frame en daar het glas in laten zetten. Zodoende heb ik de horizontale glasstukken niet meer nodig.

Bioloog waterdicht maken waardoor verdamping minder wordt. Probleem is dan alleen zuurstof uitwisseling..?

Bioloog groter maken waardoor pomp minder geluid maakt.

Nu komen de vragen:

- Kent iemand goede aquariumbouwer beetje in de buurt van leiden?
- ik wil graag bioloog omdat ik daar jaren ervaring mee heb of adviseren jullie meerdere pot filters?
- co2 toevoegen middels?
- stalen frame idee is dat werkbaar?

Kortom graag wat advies over hoe nu verder... dit is maar 1x te doen en wil het graag goed doen!

Alle suggesties mogen. Weet dat ik eigenwijs ben en niet alles zomaar aan neem...

Wat zwemt er trouwens in.... melanotaenia affensis pagwi. En wat ondersteunende vissen zoals sterbai's..

Ik hoor graag! Zal zo proberen nog wat foto's te plaatsen maar weet ff niet hoe dat moet.
 
foto plaatsen is makkelijk naast plaats reactie knop staat upload bestand knop deze aan klikken
foto kiezen op open klikken en beslissen of als miniatuur of voledig afbeelding wilt en op plaats reactie klikken en klaar
wat je bak betreft je zou een kunnen informeren wat een rimless bak kost in deze maat
voorbeeld met dank an Leo van Wolferen
18193748_1314308105322945_6806148089302683924_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 2 cerges reactoren staan die de CO2 oplossen voor me ;)
Ik vind zelf de verdamping wel mee vallen maar Opzich heb je al een best oppervlak waarop je GASuitwisseling hebt in de bak zelf.
Bioloog helemaal dicht maken ben ik eerder bang dat je last krijgt van schimmel dan dat je de verdamping remt
 
foto plaatsen is makkelijk naast plaats reactie knop staat upload bestand knop deze aan klikken
foto kiezen op open klikken en beslissen of als miniatuur of voledig afbeelding wilt en op plaats reactie klikken en klaar
wat je bak betreft je zou een kunnen informeren wat een rimless bak kost in deze maat
voorbeeld met dank an Leo van Wolferen
18193748_1314308105322945_6806148089302683924_n.jpg

een rimmless bak. is een benaming die ik nog nooit heb gehoord maar ik begrijp dat het een bak ik zonder horizontale verstevigings stukken. Ik ga eens kijken. .. is er iemand die je aanraadt?
 
Ik heb 2 cerges reactoren staan die de CO2 oplossen voor me ;)
Ik vind zelf de verdamping wel mee vallen maar Opzich heb je al een best oppervlak waarop je GASuitwisseling hebt in de bak zelf.
Bioloog helemaal dicht maken ben ik eerder bang dat je last krijgt van schimmel dan dat je de verdamping remt

de co2 rectoren ga ik bekijken... Ik snap niet helemaal je opmerking over de gasuitwisseling. bedoel je hiermee dat er genoeg zuurstof uitwisseling is in de bak waardoor je je bioloog daarvoor niet hoeft te gebruiken?

De schimmel in het bioloog zat ik ook aan te denken... Heeft hier iemand ervaring mee?
 
Een rimless bak met een hoogte van 70? Dan wordt het wel een dure bak lijkt me, dan heb je een serieuze glasdikte nodig
 
Grote rimless bakken (zonder trekstrips) zijn prijzig inderdaad. Maar een goed rvs frame om de bak is ook niet goedkoop. Een hardhouten frame op de bovenkant kan ook. Is iets minder mooi maar wel veel goedkoper.
 

Terug
Bovenaan