Wat is er nieuw

Nieuw aquarium, hoe intern filterbak te verwijderen

sjorsNWH

Member
Lid geworden
23 juli 2023
Leeftijd
38
Ik heb een nieuw Juwel Lido 200L aquarium, deze wordt geleverd met een "bak" waarin het interne filter geplaatst en verborgen kan worden. Nu wil ik mijn bestaande externe filter gebruiken, de "bak" lijkt helaas niet zo makkelijk los te krijgen dan verwacht. Klopt het dat deze zijn vastgelijmd/gekit en hoe verwijder ik deze het best zonder schade toe te brengen aan het aquarium zelf?

PXL_20230723_102404278.MP.jpg

Er zijn er meerdere op het forum die dit gedaan hebben, daar is vast watvoor terug te vinden. Volgens mij is de veiligste manier om het door te snijden met behulp van een stukje visdraad. Daarna kan je voorzichtig de achtergebleven delen verwijderen.

Scherp fileermes, die zijn wat buigzamer nl. Ik heb het in mn Lido met een hobbymes gedaan, maar die breken snel af.
of idd met een stuk draad

Of een dun plamuurmes als je daarmee erbij kan komen.

Hier ging het goed met een wat langer afbreekmesje, maar ik lees ook wel eens van mensen dat ze geloof ik zo'n lang flexibel "mes" gebruiken om taarten glad te maken enzo.

Het pompje hebben wij jaren gebruikt (met stukje filterspons op de inlaat) voor waterwissels. Wat een gemak en het werkt altijd. Het is maar een idee 🙂

Destijds gedaan met plamuurmes. Draad zal waarschijnlijk niet gaan omdat dit filter in een hoek zit. En bij het verwijderen van de binnenfilter van een SF Home kreeg ik het niet voor elkaar met draad terwijl ik daar van twee kanten kon trekken/zagen zeg maar. Draad knapte gewoon.

Na met een visdraad gestart te zijn, uiteindelijk toch overgestapt naar een klein plamuurmesje, dat ging toch een stuk gemakkelijker. Enkel de laatste, waar ik niet bij kwam heb ik met het visdraad gedaan.

Toch prima dat je dat lompe ding eruit hebt gekregen.
Ga je nou net als de meesten met een buitenfilter aan de gang?
Doe dan maar meteen de grootste in dat geval.
Het opgegeven debiet van zo een doet meestal veel minder in effectiviteit.
Wat ik meestal doe zijn kleine binnenfilters gebruiken en in dit geval ben ik blij met de aquaflows 200, die houden mijn bakken goed schoon en ze zijn makkelijk te hanteren.

Nou je kan in de praktijk ongeveer uitgaan van de helft van wat men opgeeft. Nadeel van binnenfiltertjes is dat ze heel weinig filtermedia kunnen huisvesten.

Grootste nadeel van binnenfilters vindt ik dat als je ze wil schoonmaken ze uit de bak moet halen, en dat het water wat er dan uitloopt, ook de troep uit het filter in de bak laat lopen. voor mij geen binnenfilters meer.

Hier ging het goed met een wat langer afbreekmesje, maar ik lees ook wel eens van mensen dat ze geloof ik zo'n lang flexibel "mes" gebruiken om taarten glad te maken enzo.
Ik heb idd een glaceermes gebruikt zoals het officieel heet. Deze zijn niet scherp maar wel dunner dan een mes en ook buigzaam. Waardoor je beter achter de wand kunt komen.

Het mes wordt eigenlijk gebruikt om tussen taartlagen die met een zaagmes zijn gesneden bijvoorbeeld een laagjes banketbakkersroom aan te brengen

Nou de kleintjes aquaflow200 die ik hier heb draaien geven me alleen maar tevredenheid

Grootste nadeel van binnenfilters vindt ik dat als je ze wil schoonmaken ze uit de bak moet halen, en dat het water wat er dan uitloopt, ook de troep uit het filter in de bak laat lopen. voor mij geen binnenfilters meer.
Ik heb de SF Aquaflow 100 bij de garnalen en als ik de cartridge eruit haal dan hou ik er een ijsbakje onder en dat werkt prima. Maar goed zo n ding kan nooit op qua werking tegen een echt groot buitenfilter.

Ik heb de SF Aquaflow 100 bij de garnalen en als ik de cartridge eruit haal dan hou ik er een ijsbakje onder en dat werkt prima. Maar goed zo n ding kan nooit op qua werking tegen een echt groot buitenfilter.
Nee dan moet je het van de bodem hebben. Kan wel maar is denk ik niet voor iedereen weggelegd.
Ik heb met de formosa een tijd zonder filter gewerkt zonder problemen en de bezetting was toch flink. Bodem en planten zullen het overgenomen hebben.
Ik had wel een luchtpompje erop draaien zodat er wat beweging in het water was, maar dat was het ook.

Ik vind de 200 aquaflow het beste model om toe te passen16905716342741374880629.jpg precies goede verhoudingen tussen pomp en filter.
In deze dan in de bodem geduwd, dat geeft heel helder water.

Bijlagen

• 20230728_211250.mp4
    25.1 MB
  • 1690571721561339757019.jpg
    1690571721561339757019.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 67
  • 16905721235921250671847.jpg
    16905721235921250671847.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 66
Ik heb een nieuw Juwel Lido 200L aquarium, deze wordt geleverd met een "bak" waarin het interne filter geplaatst en verborgen kan worden. Nu wil ik mijn bestaande externe filter gebruiken, de "bak" lijkt helaas niet zo makkelijk los te krijgen dan verwacht. Klopt het dat deze zijn vastgelijmd/gekit en hoe verwijder ik deze het best zonder schade toe te brengen aan het aquarium zelf?

Ik vind de 200 aquaflow het beste model om toe te passen
Merkwaardige reactie om de bak van het juwel filter uit het aquarium te krijgen. :deal::juggle:

Toch prima dat je dat lompe ding eruit hebt gekregen.
Ga je nou net als de meesten met een buitenfilter aan de gang?
Doe dan maar meteen de grootste in dat geval.
Het opgegeven debiet van zo een doet meestal veel minder in effectiviteit.
Wat ik meestal doe zijn kleine binnenfilters gebruiken en in dit geval ben ik blij met de aquaflows 200, die houden mijn bakken goed schoon en ze zijn makkelijk te hanteren.
Dat was denk ik nav Edwin zijn eerdere post over wat te doen na het verwijderen. Was niet de vraag van de TS maar goed dat is weer wat anders😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan