Wat is er nieuw

Nieuw aquarium, hulp met opstarten gevraagd

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Kimmy1989
  • Startdatum Startdatum
K

Kimmy1989

Guest
Hallo,
Graag zou ik jullie hulp vragen bij het opstarten van mijn nieuwe aquarium. Ik heb nu een 60l bakje die ik 'voor de fun' gekocht heb. Helemaal verkeerd gestart. Nu krijg ik een 80 cm bak (110L geloof ik) en wil ik het goed doen. Dus goed opstarten, maar ook goed spul, dus ik wil op zoek naar een energiezuinige maar goede pomp en goede verlichting.

Over een paar weken ga ik verhuizen. Het is de bedoeling dat ik de 80cm bak in het nieuwe huis opstart.
Ik wil mijn bak vnl. goed inrichten voor mijn otocinclussen en corydoras. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb al rivierzand besteld voor de corydoras, en een zuurstofsteentje voor het nieuwe aquarium. Wat zou ik daar nog meer voor aanpassingen bij kunnen doen?

Verder is het visbestand 3 jonge zwaarddragers (ik weet het ze zitten te klein, maar raak ze niet kwijt dus voorlopig hou ik ze maar), 2 jonge black molly's en 3 mannenguppen. Graag zou ik daar een schooltje neon tetra's bij doen in een later stadium.

Mijn vragen:
-Als ik aquariumwater van mijn huidige aquarium gebruik, met welke opstarttijd moet ik dan rekening houden?
-Welke pomp/verlichting zou ik aan kunnen denken, wat dus goed spul is maar ook energiezuinig? (ik weet dat een aquarium nu eenmaal energie kost maar daar zal best verschil in kunnen zitten denk ik?)
- Hoe kan ik het beste de bak stabiliseren? Ik heb een onderkastje gemaakt van steigerhout.
- Welke inrichting past het best bij de vissen die ik heb?
- Welke planten zou ik aan kunnen schaffen (ik doe liever geen CO2 of andere ingewikkelde dingen aangezien ik ook hoogzwanger ben, dus gewoon een leuke bak met een leuk bestand, uiteraard wordt het normale onderhoud gewoon gedaan)
-Verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Alle tips zijn welkom!! Alvast bedankt!
 
beter dan water uit je aquarium te halen is een stukje van je huidige filter
daarin zitten de nodige bacterieen voor de filter
 
In het water zitten heel erg weinig bacterien voor de opstart.
Zoals Roosen al zegt een stuk van je oude filter of een oude spons uitknijpen en dat dus in je bak doen zodat je veel bacterien ent in je nieuwe bak.

Een aantal makkelijke planten zijn bv de javavaren en de Crypto s.
Guppengras is ook vrij makkelijk om te hebben in de bak.

Ik zou de verlichting niet te lang laten branden ivm het ontstaan van algen door tekorten. Een uur of 8 tot 9 is al genoeg.
Ik heb zelf een goede ervaring met een Eheim 2213 als buitenfilter.
 
Hoe kan ik het beste de bak stabiliseren? Ik heb een onderkastje gemaakt van steigerhout.

Is dat tegen omvallen versterkt aan de achterkant.? geen domino effect?


Als planten neem zuurstofplanten,Hoornblad,Cabomba en /of waterpest.
Ook prima om op te starten,voor het water.
 
Ok dat scheelt aanzienlijk in sjouwwerk 😉 Dus alleen mijn filtersponzen uitknijpen als ik mijn aquarium gevuld heb, en geen gedoe met water? Hoe lang moet het aquarium dan indraaien voordat ik de vissen kan verhuizen?

Het kastje is niet van achteren versterkt, wist niet hoe dat moest. Hoe kan ik dat het beste doen? Meer hout tegen de achterwand of gewichten ofzo? Sorry ik ben een echte leek.

Bedankt voor de plantentips! Ik ga op zoek hiernaar!

Eheim 2213 als buitenpomp lijkt inderdaad een fijne pomp, is ook heel stil las ik? (buitenpomp vind ik ook mooier dan binnenpomp). Is hij ook energiezuinig(er)?
 
Kimmy1989 zou zelf dat rivierzand in ruilen voor filterzand van wildkamp midden maat
waarom zelf ook rivierzand gehad en binnen een paar maanden last van bodem rot nu filterzand er in en geen problemen meer en de corry�s zijn er erg blij mee

wat het kastje betreft gewoon een plaatje 5mm triplex is al voldoende om de zaak recht te houden zie foto

632479flipper34_0_82_sam_0038.jpg





groet
jaap
 
De 2213 neemt dacht ik 8W en dat valt best mee vindt ik. Ondanks het enten met een filterspons zou ik wel even wachten met het vissen plaatsen. Als het kan gewoon een week of 3 a 3 ivm een eventuele nitrietpiek die kan ontstaan.
De kans is wel veel kleiner door het enten maar als je de tijd hebt zou ik geen risico gaan lopen.
Het kan wellicht eerder maar of je dat wil moet je zelf denk ik bepalen.
 
@ Jaap, dank je voor je reactie en duidelijke foto. Ik ga even knutselen met triplex. Is er ook nog iets wat ik tussen het aquarium en de kast kan doen? Aangezien steigerhout toch altijd nog kan gaan 'werken'?
Oh dat rivierzand heb ik nu al, wist niet dat daar ook nog verschil in zat. Ik zal nog even kijken dan. Ik zag wel dat wat jij noemt in zakken van 25 kg te koop is, is dat niet een beetje veel?

@John: Dank voor je advies. Het 'probleem' is dat we ruim een week nadat we de sleutel krijgen al gaan verhuizen (omdat ik hoogzwanger ben) en ik het licht van het aquarium altijd handmatig aan en uit zet. Dus dan zou ik na de verhuizing nog 2x pd langs moeten gaan. Liefst neem ik de vissen na een week al mee... Zou dit kunnen met de filterspons of is dit te vroeg?
 
Kimmy ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap dat wordt nog spannend allemaal verhuizen nieuwe bak en ook nog hoogzwanger zijn ook
goed alle gekheid op een stokje het zand 25 kg is misschien wat veel maar gezien de prijs lijkt me dat niet zon probleem je hoeft het natuurlijk niet allemaal te gebruiken de rest droog weg zetten en als reserve bewaren
wat de verlichting betreft ik weet niet of er een action in de buurt zit daar liggen voor 2,09 euro schakelklokken zie foto
een keer instellen probleem opgelost ook tijdens de geboorte weken erg handig toch
wat de kast betreft aangezien de steigerhouten planken nog al eens van dikte maat verschillen lijkt het me goed op op de bovenkant kast een een vlake plaat te liggen bv en 18 mm meubelpaneel of een andere soort water vast zodat de druk op je bodemplaat van je bak goed verdeeld wordt

111634flipper34_0_82_sam_0278.jpg



groet
jaap
 
@flipper34: bedankt, het is inderdaad erg spannend allemaal 🙂

Ik wil nu mijn bak in gaan richten. Het is een juwel record 800 geworden, met vrijwel hetzelfde filtersysteem als mijn huidige aquarium. Voordeel is dat ik mijn filtersponzen gewoon over kan zetten 🙂

Een vraagje nog, ik heb een laag piepschuim (4 cm dik)onder het aquarium gelegd ivm de werking van het steigerhout. Dit heb ik nl nog liggen. Is dit een goede oplossing? Of is een plaatje triplex of iets anders beter?

Kan iemand mij nog vertellen wat ik het beste kan doen qua inrichting voor de ottocinclus (heb 7 stuks in mijn bak zitten)?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan