Nieuw aquarium, maar waar laat ik de oude tijdens het indraaien?


R

Rat

Guest
Ik heb 2 aquaria, een 125 l met guppen en een 40 (?) l bak. Dit was voorheen de garnalenbak, die zijn er niet meer en sinds dit weekend heb ik er een groepje rasbora galaxy�s in.

Nu heb ik bedacht dat ik deze bak toch wel wil vervangen door een grotere bak. Die moet dan wel op dezelfde plek staan als de kleine bak. Dat is dan ook gelijk het probleem, ik heb geen plek om die kleine bak tijdelijk neer te zetten, terwijl de grote indraait.

Het enige wat ik kan bedenken zijn een paar plekjes op de grond, maar daar worden die beestjes echt niet gelukkig van. In vergelijking met de guppen vind ik ze al vrij schrikachtig/schuw en het zijn nou net de plekken waar we wel continu langslopen.
Ik begrijp ook wel dat jullie natuurlijk helemaal niet weten hoe mijn huis er uit ziet, dus ik verwacht ook niet dat jullie roepen, �dat is een goede plek�, �zet ze daar neer�, maar ik dacht, misschien is er een creatieve geest met een geweldige oplossing.
 
Heb je geen plek in de keuken op het aanrecht bijvoorbeeld?? En anders op de grond met een schermpje of doek ervoor....
 
Heb je het nou over de 40 l bak?

Lijkt mij stug dat daar geen plek voor is.. Op een stoel.
 
Ik bedoel de 40-liter bak ja. Ja, ik kan �m ook gezellig naast me op de bank zetten, maar het lijkt toch geen handige plek� Nee, ik heb alleen van die stoelen met vulling, da�s niet zo stabiel. De keuken is geen optie, die is echt te klein.

Ik denk nu aan de gangkast, moet ik alleen nog verzinnen hoe ik veilig verlengsnoeren leg zonder dat ik daar m�n nek over breek (we hebben het hier over iemand die minimaal 1 keer per week over de drempel struikelt, ik ben misschien een ietsiepietsie onhandig).

En anders toch maar op de grond met een doek erover inderdaad.

Tsja, het is ook een beetje stom natuurlijk, eerste nieuwe vissen en dan bedenken dat je een andere bak wil, andersom was zoveel makkelijker geweest.
 
JOh,woon jij ZO klein?
Heb je een 2 kamer appartement?
Als je 3 emmers neemt,doe daar het water in.
zet hem,ja desnoods op de grond.

Maar,wat voor filter zit in de grotere? binnenfilter?
 
Nou, Bertus. Ik woon in een tweekamerappartement en hier staan een 80, een 100 en een 120 cm. bak tussen onze drie katten en een knoeperd van een dvd-collectie. Waar een wil is is een weg, denken in oplossingen i.p.v. problemen, etc. Een 40l. bakje kan nog wel op de aanrecht. Het is toch maar voor korte tijd.
 
Gut ja, de bak op aanrecht aan de ene kant van de gootsteen, kan de vuile vaat aan de andere kant en het snijden van m�n groenten enzo doe ik dan wel op de grond. De vuile vaat spaar ik dan ook maar een tijdje op want voor het afdruipkrek is geen plek meer� ;)

Wat bedoel je �het is maar voor korte tijd�? Het heeft toch wel mijn voorkeur om de nieuwe bak goed te laten indraaien.
Tuurlijk, als het om hooguit een paar dagen gaat, maakt het niet zoveel uit, maar ik ging toch uit van langer en dan zet ik die bak liever op een wat praktischere plaats neer, voor zowel mezelf als voor de vissen.

Oh, het is 3-kamer trouwens, heb nog een klein kamertje c.q. rommelhok.
 
Als jij alles uit de kleine in de grote doet, Plus een extra emmer schoon water,is hij 3/4 ingedraait.
Dan elke dag een emmer erbij,komt hij best goed.

Wij hebben een 4 kamerflat.
1 kamer voor de vissen,met 10 bakken.
Andere kamer is de Diningroom !!?? met nog een 1 meter.
 
Tja dit is nou een voorbeeld van eerst nadenken en dan handelen.


Rommelhok opruimen en daar de 40 liter bak in.
Anders vragen of iemand er zolang voor kan zorgen 40 liter bak leeg halen en wegbrengen.

Aquarium dusdanig opzetten dat je gelijk de inhoud van de 40 liter kan overzetten.
Kwestie van een stappenplan maken en noteren wat je nodig heb.
Dat wat je niet in huis heb in huis halen.
Woont er iemand met een Malawibak bij jou in de buurt met een goed werkend bioloog, wellicht mag je een spons uitspoelen in een emmer aquariumwater en deze kan je in je filter toevoegen en op je bodem.

In je nieuwe aquarium veel zuurstofplanten dus echte onderwaterplanten als waterpest, cabomba, vallisneria, lotus, Aponogeton Potomageton. Dan wel goede zuurstof producenten als het sterretje, belgisch groen, Limnophila, Myriophylum.

Zorg voor de voorwaarden dat de planten kunnen groeien. Ph van rond de 7 en een Kh tussen de 3 en de 6.

Om dit te controleren heb je testersets nodig. Zoals een Ph en Kh van een goed merk als Tetra of JBL
 
Rat zei:
Gut ja, de bak op aanrecht aan de ene kant van de gootsteen, kan de vuile vaat aan de andere kant en het snijden van m�n groenten enzo doe ik dan wel op de grond. De vuile vaat spaar ik dan ook maar een tijdje op want voor het afdruipkrek is geen plek meer� ;)

Wat bedoel je �het is maar voor korte tijd�? Het heeft toch wel mijn voorkeur om de nieuwe bak goed te laten indraaien.
Tuurlijk, als het om hooguit een paar dagen gaat, maakt het niet zoveel uit, maar ik ging toch uit van langer en dan zet ik die bak liever op een wat praktischere plaats neer, voor zowel mezelf als voor de vissen.

Oh, het is 3-kamer trouwens, heb nog een klein kamertje c.q. rommelhok.
Lekker makkelijk om zo sarcastisch te reageren, terwijl jij hier met een vraag komt waar niemand antwoord op kan geven omdat wij niet weten hoe jouw woning eruit ziet.
 
Da�s geen sarcasme hoor, da�s een grapje. Ik dacht nog �ik zet er een emoticon achter, dan is dat wel duidelijk�, maar misschien is het geen leuk grapje, dat kan ook natuurlijk. De keuken is in ieder geval geen optie, dat had ik al eerder gemeld, dus om dan te lezen dat zo�n bak best op het aanrecht kan�.

Ik verwacht echt niet dat jullie met een pasklare oplossing komen, volgens mij zet ik dat ook duidelijk in mijn eerste post, dat kan natuurlijk helemaal niet, als je niet weet hoe de boel hier is ingericht. Het is ook wel een onmogelijke vraag natuurlijk. Maar wellicht dat iemand met een idee komt waar ik zelf nog helemaal niet aan gedacht heb, zoals bijvoorbeeld Aponogeton oppert of ik die bak niet tijdelijk bij iemand anders kan onderbrengen, dat was nog niet in me opgekomen en ik ga dit weekend eens wat buren polsen.

Ik zag dat ik zelf niet helemaal duidelijk ben geweest in mijn post over de gangkast. Waarschijnlijk denken jullie nu dat ik een inbouwkast bedoel en dat ik de bak in de kast wil zetten. Maar dat is niet wat ik bedoel, ik heb een (lage) kast in de gang waar ik de bak dat op zou kunnen zetten. Zit ik nog steeds met de verlengsnoeren, dus het is zeker niet de meest handige optie.
 

Terug
Bovenaan