Wat is er nieuw

Nieuw aquarium met beschadiging

Ronaldinjooo

Member
Lid geworden
11 juni 2025
Zojuist heb ik een gloednieuwe aquarium ontvangen en neergezet. Nu voel ik aan de onderkant van het aquarium een ster/beschadiging die niet via de binnenkant van het aquarium voelbaar is.. Het aquarium glas is 6mm dik.. Ik zal een foto bijsturen en ben benieuwd naar jullie meningen.. Op dit moment durf ik het niet aan er water in te doen..

Bijlagen

• Screenshot_20251206_184142_Gallery.jpg
    Screenshot_20251206_184142_Gallery.jpg
    172.9 KB · Weergaven: 48
  • Screenshot_20251206_183312_Gallery.jpg
    Screenshot_20251206_183312_Gallery.jpg
    233.7 KB · Weergaven: 48
Glas schade is uitgesloten van garantie.
In mijn specefieke geval had ik geluk dat het om een productie fout ging en er luchtbellen in het glas zaten.
Als het oppervlakkig is of een daadwerkelijk barst heb je dus geen recht op vervanging.
Uiteraard kan een winkel het mogelijk uit coulance doen, nee heb je en ja kun je krijgen.
Ja dat heb ik ook wel gehoord bij bv een breuk maar kunnen ze dat wettelijk wel zo opnemen in de voorwaarden want volgens mij valt het gewoon onder wettelijke garantie en dwz dat je recht hebt op een deugdelijk product.
Ik wil weleens weten wat een rechte hiervan vindt.

Ja dat heb ik ook wel gehoord bij bv een breuk maar kunnen ze dat wettelijk wel zo opnemen in de voorwaarden want volgens mij valt het gewoon onder wettelijke garantie en dwz dat je recht hebt op een deugdelijk product.
Ik wil weleens weten wat een rechte hiervan vindt.

Rechter maakt er korte metten mee.
Je hebt recht op garantie als het gaat om fabricagefouten echter hier ligt dus gelijk het probleem: wie zegt dat het een fabricagefout is of door de consument veroorzaakt is.

Als je een gloednieuwe auto koopt en op de weg naar huis je een steentje op de voorruit krijgt zijn de kosten niet voor de garage maar voor de consument.
Of je gloednieuwe koffiekopje krijgt een kras omdat die tijdens het uitpakken valt, zelfde verhaal.

Is ook EU regelgeving.

Ja dat kan een leuke casus zijn en als je kan aantonen dat je een aquarium net binnen hebt en dat gelijk meld dan denk ik dat een rechter je vaak in het gelijk zal stellen.
Ik dacht dat lid Andre hier een keer een Aquatlantis binnen kreeg met een barst erin maar die kreeg netjes een nieuwe.

Uit coulance kan er een hoop, maar niet alles.
Rechter zal het vergelijken met een mobiele telefoon: barst in glas is geen onderdeel van garantie.

Heb toen met de belletjes in mijn eheim mijzelf redelijk ingelezen en ook de nodige informatie gehad van de importeur.

Ts kan het altijd proberen, maar had dit dan wel gelijk bij ontvangst moeten doen, met foto’s erbij. Anders heb je best kans dat de verkoper sterk in zn schoenen staat als hij zegt dat het bij transport kan zijn gebeurt als de koper de bak zelf gehaald heeft met de auto. Als het met een transporteur is gebracht sta je iets sterker denk ik.

Laatst bewerkt:
Update :. Ik mag het aquarium terug sturen voor een nieuwe of geld terug. De winkel had gezegd dat ze de foto's die ik had meegestuurd aan de leverancier hebben laten zien, en die leverancier heeft gezegd dat ik met die schade de bak gewoon zou moeten kunnen gebruiken... Maar is dat zo? Wat is jullie mening daar over? Ik weet gewoon niet of ik het vertrouw om 180liter constant drukkend op een bodem met een beschadiging als dat.

Joh, heel praktisch gezien, zulke kleine krassen maken echt niet dat die plaat 't begeeft. Helemaal niet met een dikke mat eronder. Máár, dat gezegd hebbende, gezien die gloednieuw is - al is het maar voor de peace of mind, ruilen die handel.

Ik zou hem ook omruilen.
Als ik thuis zou komen met iets wat stuk is had de winkel maar moeten controleren dat die daar heel weg is gegaan. Oftewel heb je daar gewoon garantie op is mijn mening.
Een product moet gewoon aan de verwachtingen voldoen.
Zou een mooie boel worden als je een aquarium thuis uitpakt en hij is stuk en je zou geen garantie hebben 🫤

Ik heb er indd voor gekozen om het aquarium te ruilen. Ik heb geen zin om risico te lopen dat het op de een of andere manier toch een zwakke plek is en wel doorscheurt ofzo.
Gelijk heb je! Geen risico lopen als het niet nodig is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan