Nieuw aquarium met bioloog 170x60x60, malawi


Joep Hermans

Member
Lid geworden
3 april 2022
Berichten
10
Leeftijd
30
IMG_20220403_125437524.jpg
 
Goede avond.
Ik ben nieuw lid, heb me zojuist geregistreerd.

Op de foto heb ik mijn nieuwe opstelling geregistreerd. Ik ben op zoek naar bevestiging of het gaat werken zoals ik bedacht heb. Het aquarium wordt een doorkijk aquarium met Malawi cichliden (haps en peococks). Ik heb de luxe dat mijn garage grenst aan de woonkamer, waardoor ik de filter/luchtpomp/verwarming etc in de garage kan wegwerken. Door middel van een gat in de muur kunnen we de slangen door de muur naar de bioloog verbinden die op dezelfde hoogte zal hangen als het aquarium. Hierdoor heb ik geen risico mocht er iets uitvallen dat het water weg loopt. De wens is dat ik bij het water verversen simpelweg met een externe slang vanuit de filter in de garage kan laten weglopen. Aals het goed.is wordt het niveau automatisch weer aangevuld met het aquarium water doordat deze.met een slang verbonden is? Of zal dit zo niet werken en kan ik op deze.manier enkel het water van de bioloog verversen? (Hopelijk snappen jullie wat ik hiermee bedoel..)

Verder heb ik momenteel 2 opvoerpompen. Ik kan er voor kiezen om ze allebei te gebruiken of enkel 1. Hoeveel capaciteit raden jullie aan met het formaat van mijn bak? (Ik verwacht dat de bak vrij dicht bevolkt wordt)

Hoor graag jullie mening hier over :)

Met vriendelijke groet,
 
De wet van communicerende vaten, ken je die? je bioloog staat zo te zien namelijk net zo hoog/laag als je aquarium daardoor zal je water niet naar je bioloog stromen uit zichzelf.
 
Hoi Nicolientje. Bedankt voor je reactie!
heb het even opgezocht: https://images.app.goo.gl/5w2k5mHsXoDPhDeQ6
denk dat dit plaatje deze wel wel goed weer geeft? Dus als de pomp uit is zal het water niet in de bak stromen ? Maar als de opvoerpomp aan staat neem ik aan van wel, toch?

hoor het graag!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De wet van communicerende vaten, ken je die? je bioloog staat zo te zien namelijk net zo hoog/laag als je aquarium daardoor zal je water niet naar je bioloog stromen uit zichzelf.
Er zit een pomp in, om het water terug te persen.
 
Hoi Nicolientje. Bedankt voor je reactie!
heb het even opgezocht: https://images.app.goo.gl/5w2k5mHsXoDPhDeQ6
denk dat dit plaatje deze wel wel goed weer geeft? Dus als de pomp uit is zal het water niet in de bak stromen ? Maar als de opvoerpomp aan staat neem ik aan van wel, toch?

hoor het graag!
Klopt dat is het plaatje wat ik bedoel, door die wet zal je water vanuit het aquarium niet je bioloog instromen uit zichzelf en de opvoerpomp zal het wel naar het aquarium krijgen maar is niet sterk genoeg het dan ook weer terug de bioloog in te krijgen.
*Edit: plat bezien trek je dan eigenlijk je bioloog leeg en hoopt het water steeds meer op in het aquarium omdat er totaal geen krachtbron aanwezig is om het uit het aquarium te krijgen je bioloog terug in
 
Bedankt voor jullie reacties. Dus samenvattend: als de pomp(en) aanstaan, zal het water rondcirculeren van het aquarium naar de bioloog en weer terug naar het aqarium. Als ik het water ververs, zal er al snel geen water meer naar de bioloog stromen.
Heb ik het zo juist?

Dus water verversen kan in enkle doen vanuit de het aquarium en niet vanuit de bioloog.

heb ik het zo goed?

Wat raden jullie verder nog aan voor mij vermogen voor de opvoerpomp met mijn bakformaat?

Hoor het graag!
 
Heeft niks te maken met water verversen, het water zelf krijg je niet rondgepompt door die wet van communicerende vaten, dat gaat pas lukken als je een pomp in het aquarium zet die het naar de bioloog pompt.
 
Oke. toevallig heb ik 2 opvoerpompen. Dan zou ik er 1 in het aquarium moeten hangen voor het water naar de bioloog te pompen, en een tweede in de bioloog voor water vanuit de bioloog naar het aquarium te pompen.
Zal dit dan zo werken?
 
Een bioloog op de zelfde hoogte ( aquarium) naar een bioloog is geen goed idee, zie de reactie van nicolientje. Zet deze bioloog op een lager niveau.

Je hebt een doorvoer nodig in je aquarium die het water verticaal laat terug-instromen naar de bioloog, omlaag dus.
Een opvoerpomp in de bioloog, en een in de bak, sorry vergeet het meteen.

je kunt nooit het zelfde water in volume omhoog en omlaag pompen, indien 1 liter per minuut meer naar de bioloog,,dan stroomt deze over.
Volgens mij werk je niet met een pvc doorvoer vanuit jou aquarium,,is maar een veronderstelling.
 
Oke. toevallig heb ik 2 opvoerpompen. Dan zou ik er 1 in het aquarium moeten hangen voor het water naar de bioloog te pompen, en een tweede in de bioloog voor water vanuit de bioloog naar het aquarium te pompen.
Zal dit dan zo werken?
Zoals hierboven Bert al terecht opmerkt zal je nooit een gelijke hoeveelheid aan en af kunnen pompen, plus een pomp in het aquarium zetten zal je iets moeten verzinnen dat die afgeschermd is
 
Ff je bioloog 5 cm lager hangen, dan loopt het altijd wel naar je bioloog.
En die 5 cm water kan je Wss wel aan in je bioloog, en anders kan je die altijd nog op het riool aansluiten met een noodoverloop.
Snap dat je het allemaal liever niet in de woonkamer hebt ivm “herrie”.
Maar ik draai hier met 2x dcs-7000 pompen van jebao met 2 co2reactoren, luchtpomp voor de voederautomaat.
Denk dat het 40 a 50 dB produceert.

Water verversen kan idd via je bioloog, gewoon aftappen in de eerste kamer en dan kan je bijna 100% verversen
 
Wederom weer bedankt voor jullie reacties. Blijkt maar weer dat het goed is dat ik dit allemaal vraag.

Dus bioloog 5 cm lager hangen dan zou het wel moeten werken?

Een andere optie zou zijn de bioloog hoger hangen, en vervolgens de opvoerpomp n het aquarium hangen?

Zoals hier getekend? En deze afbeelding weergeeft?
 

Bijlagen

  • IMG-20220404-WA0003.jpg
    IMG-20220404-WA0003.jpg
    35.2 KB · Weergaven: 70
  • IMG-20220404-WA0004.jpg
    IMG-20220404-WA0004.jpg
    31.8 KB · Weergaven: 62
Moet je even d ezoekfunctie gebruiken er is iemand op dit forum die hier ook een topic over gestart heeft recentelijk, over een bioloog boven het aquarium
 
Wederom weer bedankt voor jullie reacties. Blijkt maar weer dat het goed is dat ik dit allemaal vraag.

Dus bioloog 5 cm lager hangen dan zou het wel moeten werken?

Een andere optie zou zijn de bioloog hoger hangen, en vervolgens de opvoerpomp n het aquarium hangen?

Zoals hier getekend? En deze afbeelding weergeeft?
Dat is inderdaad ook een optie.
Snap je volkomen dat je gebruik wilt maken van de luxe en zo het geluid in de woonkamer wil beperken.
Maar tegenwoordig maakt het allemaal niet meer zo’n herrie dat het storend is (of je moet daar heel gevoelig voor zijn)
 
Standaard is bioloog onder aquarium.

Maar dat kan toch ook in de garage (achter de muur)
Bioloog op de grond in de garage.
Aquarium op hoogte in de huiskamer.
Kwestie van standaard leidingen door de muur voeren.

Bioloog genoeg hoogte (water buffer) geven. Zodat het niet overloopt bij stroomstoring.

Verversen kan dan ook via bioloog. Kwestie van wat kranen omzetten.

Dus gewoon standaard met verlengde leidingen door de muur.
 
Aangezien mijn aquarium slechts op 20 cm hoogte staat, zou ik dan de bioloog op de grond moeten zetten wanneer ik er voor kies om de pompen in de garage weg te werken. Dit naar jullie mening voldoende?

Wanneer niet voldoende , dan dus bioloog hoger hangen ook een optie. Hoeveel hoger zouden jullie in dat geval aanraden?

Ik zelf zou het liefst gaan voor de eerste optie. Wat denken jullie?
 
Als ik de bioloog slechts 5 centimeter lager hang, dan zal hij vrijwel niet overstromen mocht de pomp uitvallen, toch? (Dus dan toch niet op de grond maar zorgen dat de boven kant van mijn bioloog 5 cm lager is dan de bovenkant van mijn bak)
 
Aangezien mijn aquarium slechts op 20 cm hoogte staat, zou ik dan de bioloog op de grond moeten zetten wanneer ik er voor kies om de pompen in de garage weg te werken. Dit naar jullie mening voldoende?

Wanneer niet voldoende , dan dus bioloog hoger hangen ook een optie. Hoeveel hoger zouden jullie in dat geval aanraden?

Ik zelf zou het liefst gaan voor de eerste optie. Wat denken jullie?
Zou het bioloog dan op een laag tempex zetten ipv op de grond.
Maar dat moet wel lukken hoor.
Ff hevelstoppen in je leidingen boren daar waar nodig en klaar.
 
Top! gaan we dan zo doen denk ik! bedankt voor de tips!

Ik zal het resultaat nog wel delen met jullie :)
 
Hier toch nog even uitgetekend.
In de uitloop slag zullen we een terugslagklep plaatsen voor als pomp uitvalt of bij onderhoud. Op de bioloog zullen we een isolerende deksel/kap plaatsen zodat zo min mogelijk warmte verloren gaat.

Nog altijd een vraag betreft de capaciteit van de opvoerpomp: is 25 liter per minuut nou voldoende?

En dan nog een vraag: voor de retour van de bioloog naar het aquarium, hoe laat kan ik de slang het beste in het aquarium hangen?

Hoor het graag nog
 

Bijlagen

  • IMG-20220405-WA0005.jpg
    IMG-20220405-WA0005.jpg
    43.8 KB · Weergaven: 62
Een terugslagklep en een hevelstop is niet hetzelfde hoor.
En terugslag kleppen gaan stuk precies op het moment dat je ze nodig hebt.
 
Terugslagkleppen worden vuil en sluiten dan niet meer af.
Buiten dat is het een extra belasting voor je pomp
 
Geen idee of je alle problemen al op hebt gelost. Maar een bioloog kan ook hoger gezet worden dan het aquarium, een nadeel is dat je de opvoerpomp dan in je aquarium krijgt.
Een hoogte verschil van 5 cm is erg weinig, je hebt dan heel dikke leidingen nodig om voldoende flow te krijgen zodat je pomp niet droog loopt.
Zelf ben ik op dit moment bezig met de bouw van een aquarium en bioloog eronder. Ik moet daarvoor mijn vloer openmaken om te verstevigen, afhankelijk wat ik onder de vloer aantref speel ik ook met de gedachte om de bioloog in de kruipruimte te laten zakken. Is dat bij jou niet een optie?
 

Terug
Bovenaan