Wat is er nieuw

nieuw aquarium met mooie niet te felle verlichting

• Onderwerp starter Onderwerp starter EliseLukas
  • Startdatum Startdatum
E

EliseLukas

Guest
Sinds ongeveer 7 jaar heb ik een aquacube, maar omdat we verhuisd zijn hebben we meer ruimte. Mijn vriend is eigenlijk anti aquarium en het ergste vindt hij het kille licht. Bij die aqua die ik nu heb is dat ook wel zo. Een vereiste is dus mooie verlichting, maar daar heb ik weinig verstand van. Verder heb ik weinig eisen. Ik weet dat er aquaria zijn met dubbele lampen, maar hoe dat precies werkt weet ik ook niet. Mijn vriend werkt overdag dus het zou ook kunnen dat hij dan op 1 lamp brand ofzo (als dat �berhaupt kan). Ik zat zelf te denken aan 60cm of 80cm.

Ik hoop dat iemand tips heeft.

Welkom ,Elise op het Af.

Jij kunt toch een bepaalde kleur nemen>
En met een drijfplantje remt je ook het licht(dempen.)

En je vriend, anti aquarium??? is hij nou helemaal!! 😉

Inderdaad, drijfplanten breken het licht ook, zelf heb ik boven een 60cm bakkie een hagen aqua-glo (roodachtig) en een sun-glo (wit daglicht), de drijfplanten dempen de boel flink, daardoor geen fel licht, alleen voor het drijfgroen.

Misschien moet je wat plaatjes van mooie bakken op dit forum laten zien, om hem te overtuigen dat er niet alleen aquaria met kil licht zijn 😉

Maar wij hadden ook een klein bakje voor garnalen, waarin het licht dat erbij zat ook blauw was, gewoon omgeruild voor een philips lamp kleurtype 830. Zag er ineens al heel anders uit!

Drijfplanten slim!!! Omdat ik nu zo'n Cube heb met een losse lamp erboven had ik daar nooit aan gedacht. Zijn vader had (is overleden) altijd een aquarium en hij is dat gedoe rondom het aquarium helemaal zat. Ging nooit ergens anders over. Helaas heb ik hem niet gekend. Hij had 500 liter en discussen enzo. Maar dat heeft hem dus ook niet overtuigd. Hij mist zijn vader veder enorm, misschien heeft dat er ook mee te maken. Maargoed, ik luister toch niet haha.

Maar ik zal me ook eens moeten verdiepen in de kleuren lampen die bestaan. En kun je in bijv een juwel 60 of 80 twee lampen kwijt? Of moet je dan zelf gaan knutselen?

EliseLukas zei:
En kun je in bijv een juwel 60 of 80 twee lampen kwijt? Of moet je dan zelf gaan knutselen?

Je kunt knutselen of een extra armatuur ervoor aanschaffen.. zoiets als dit.. http://www.aquaplantsonline.nl/p/3099:c:79/verlichting/aquarium-systems-visi-lux-1x-t8-14-15-watt/
Heb ik destijds gedaan.. kost effe wat maar het werkt prima.

Edit: Ik heb trouwens deze.. http://www.zooplus.nl/shop/vissen/verlichting/t8/280030

Dankjewel. Prijzig inderdaad maar daar ga ik ook niet voor lopen knoeien. De bak hoop ik op marktplaats te scoren dus dat scheelt weer.

Neem geen led als je geen fel wit licht wil, maar tl buizen. Dit zijn er namelijk ook in warmere/minder felle kleuren.

Met weinig licht kun je heel mooi een zuid amerikaans of west afrikaans bakje maken.

Zoiets:
VoOZ1jfhcjXvvfLoyvz2f1pOX9NYHwun.jpeg

Elise, wat voor soort licht hangt er eigenlijk boven dat bakje? Heb je een merknaam en type van de lamp?

Want, kil licht (denk aan ziekenhuizen)) is iets heel anders dan fel licht. Fel licht kun je dempen ja, maar van kil licht succesvol warm licht maken moet ik nog tegenkomen.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan