Wat is er nieuw

Nieuw aquarium met troebel water

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Miesosoep
  • Startdatum Startdatum
M

Miesosoep

Guest
Hi iedereen.

Ik ben nieuw hier op het forum, en ik wilde graag wat advies bij jullie inwinnen. Ik en mijn vriend hebben zojuist een kleine bak geïnstalleerd van 30l. Op de bodem hebben wij zand gelegd, het is ons eerste aquarium, we hebben het zand wel uitgespoeld en daarna in het aquarium geplaatst. Het water blijft nu heel troebel, alsof er stof door het water zweeft. Nou hebben wij daar drie vragen over:

1. Gaat dit vanzelf weg?

2. Zo ja, moet de filter aanstaan of niet?

3. Zo nee, wat moeten we doen om het water helder te krijgen?

Hopelijk kunnen jullie ons helpen.
 
Is het rondzwevend of duidelijk een melkwitte kleur in het hele water?
Een foto zou misschien goed zijn om dat te beoordelen voor ons.
 
1: ja gaat vanzelf weg
2: filter moet je nooit uitzetten want die zorgt voor de balans in je bak
3: gebeurd vanzelf, kwestie van niks doen
 
Is het rondzwevend of duidelijk een melkwitte kleur in het hele water?
Een foto zou misschien goed zijn om dat te beoordelen voor ons.

Bij deze!

Vis foto.jpeg
 
Dan is de post van Nicolientje-W leidend in dit geval, het is bacteriebloei welke soms voorkomt in net opgestarte aquariums, geen probleem verder, maar wacht nog zeker een week of 4 voordat het water goed genoeg is voor vissen of garnalen, voeg wekelijks wat verkruimeld droogvoer toe om de bacteriën te laten eten en vermeerderen,meet je water waarden vooraf of laat dat doen bij een LFS welke met druppeltest meet, dan kan je rustig aan de levende have erin doen.

Wat zijn de afmetingen van de bak en wat voor bewoners had je gepland?
 
Wat zit er overigens in dat houdertje links van je bak en hoe dik is je bodem?
 
Wat zit er overigens in dat houdertje links van je bak en hoe dik is je bodem?
Hi Ton,

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Qua bewoners hebben we er nog niet echt over nagedacht.
Het wordt het aquarium van mijn vriend, dus denk dat ik ook niet echt veel te zeggen heb daarin haha.
Hij gaat naar een goede zaak die ook goed adviseren daarover dus dat scheelt.

Hoe dik de bodem is durf ik niet te zeggen. Wat dan?

Het flesje naast het aquarium is een C02 fles. We hebben het aquarium overgenomen van mijn vader.
Die heeft inmiddels een grote bak, en heeft ons alles erbij gegeven wat hij gebruikt heeft.
 
Als de bak vandaag is ingericht dan gaat dat nog wel liggen denk ik hoor. Je bodem vindt ik ook aan de wat dikke kant. 3-4 cm zou al voldoende zijn voor dit bakje.
 
Als de bak vandaag is ingericht dan gaat dat nog wel liggen denk ik hoor. Je bodem vindt ik ook aan de wat dikke kant. 3-4 cm zou al voldoende zijn voor dit bakje.
Hey Jessicapilon dankjewel voor je berichtje. Maakt dat iets uit voor de kwaliteit van de bak dan als het een paar cm meer is? Dit is gemiddeld 5 cm.
Dus het scheelt niet heel veel.
 
Met een dikke zandlaag loop je het risico dat er anaerobe bacteriën gaan ontwikkelen. Op zich niet erg, maar het kan vervelend worden voor de vissen als je de bodem omwoelt en daarbij giftige gassen vrij komen. Bij een dunne bodem of grof zand / fijn grind is dit risico minder.
 
Met een dikke zandlaag loop je het risico dat er anaerobe bacteriën gaan ontwikkelen. Op zich niet erg, maar het kan vervelend worden voor de vissen als je de bodem omwoeld en giftige gassen vrij komen. Bij een dunne bodem of grof zand / fijn grind is dit risico minder.
Welke giftige gassen?

Stikstof is dacht ik niet giftig en die bubbels gaan zo je bak uit
 
Vooral H2S. CO2 en methaan lijken me een minder risico.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan