Wat is er nieuw

Nieuw aquarium,nieuwe vragen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Meneer Vis
  • Startdatum Startdatum
M

Meneer Vis

Guest
Hey,

Ik ben Joshua (Meneer vis).
En ben hier op het forum om een aantal dingen te vragen maar ook om er eventuel een paar te beantworden.

Hier mijn Verhaal:
Ik had een garnalenbakje maar inmiddels zijn er geen bewoners meer aangezien de aquarium maar 25 liter was wil ik iets groters,zodat ik ook eens een keer vissen kan nemen.

Dus heb ik er even over nagedacht en wil ik een 180Liter tank een EHEIM (100x40x45 even uit mijn hoofd) Waar ik nu dus aan het sparen voor ben.

Nu mijn vragen:
Dit is mijn boodschappen lijst tot nu toe:

-Een EHeim aquarium 180L.
dat komt inlusief binnenfilter en licht.
-Verwarming.
-Planten set met wat voor,midden en achter planten.
-Bodem (Zand)
-Kienhout.
-Vissen voer.

Ik heb nog van mijn oude aquarium.
-Schoonmaak spullen voor alg en een Schepnet.

Ik heb ook wat onderzoek gedaan naar wat voor vissen leuk lijken en wat ze nodig hebben.

Ik dacht aan:
Corydora Panda x8
Rasbora Galaxy x10
Dwerg goerami x4 (1M 3V)
Ancistrus Temminckii x1

De vragen zijn:
1:Mis ik wat belangerijks?
2.kan dit visbestand bij elkaar gehouden worden?
3.Hoeveel kilo zand heb ik nodig ongeveer?
Alle tips zijn welkom!

Alv bedankt
groeten Joshua!

Welkom Meneer Vis.

Vergeet niet om een druppeltest aan te schaffen om je waterwaarden te checken.

Vergeet die Ancistrus en dan is een verwarming hoeft ook niet met dit bestand.

De Dwerggoeramie's hebben vaak al het irido virus als je ze koopt. Colisa chuna of Colisa labiosa is een betere keuze. Alle 3 de soorten wensen drijfgroen.

10 pareldanio's vallen amper op in zo'n bak. Denk dan eerder aan een stuk of 30 dieren. (Gemiddeld ongeveer �3,50 per stuk) of kies voor een 20 tal Rode rio's.

Van de Corydoras panda mag je er best 10 maken.

Goed bezig :thumbs:
... door eerst te informern en dan pas te doen.

Bedankt voor alle tips en het warm welkom!
Jammer van die virus ik ga dan inderdaad voor een andere vis kijken aangezien ik het risico niet wil nemen.en ik zal de druppel testen niet vergeten. :thumbs:

Met vriendelijke Groet Joshua

Welkom!

Botia zei:
Vergeet die Ancistrus en dan is een verwarming hoeft ook niet met dit bestand.

De Dwerggoeramie's hebben vaak al het irido virus als je ze koopt. Colisa chuna of Colisa labiosa is een betere keuze. Alle 3 de soorten wensen drijfgroen.

10 pareldanio's vallen amper op in zo'n bak. Denk dan eerder aan een stuk of 30 dieren. (Gemiddeld ongeveer �3,50 per stuk) of kies voor een 20 tal Rode rio's.

Van de Corydoras panda mag je er best 10 maken.

Volgens Planetcatfish kan een Ancistrus ook gehouden worden op 21 graden, dus indien het 's nachts niet teveel afkoelt in huis dan zou je de Ancistrus nog op het lijstje kunnen laten staan.

Ik zou voor zo'n bak geen onhandige binnenfilter nemen maar een externe.
is zoveel beter. En makkelijker.

En voor een 1,00 m. Kijk op Marktplaats, Er zijn er die beginnen, MAAR ook stoppen.

Dankje voor de handige tips allemaal.
Ik zal eens kijken of ik wat kan vinden marktplaats Bertus.

Heb een tijdje bij het vissenasiel delft gewerkt. En daar halen ze zilverzand bij de bouwmaat voor in de aquariums. Ik heb het zelf ook in mijn aquarium. Het voordeel er van is dat je een grote zakzand hebt voor 3 euro inplaats van 3 kleine zakken zand waaraan je 20 euro kwijt bent.

wildkamp filterzand heb je 25 kg voor nog geen 8 euro
werkt perfect

nekoneko zei:
Heb een tijdje bij het vissenasiel delft gewerkt. En daar halen ze zilverzand bij de bouwmaat voor in de aquariums. Ik heb het zelf ook in mijn aquarium. Het voordeel er van is dat je een grote zakzand hebt voor 3 euro inplaats van 3 kleine zakken zand waaraan je 20 euro kwijt bent.

Zilverzand kan wel, ik heb het zelf ook gehad in mijn afrika bakken, ik von het moi zand om te zien. Het is alleen redelijk onmogelijk om daar planten in te laten groeien, en het wordt bijna "vloeibaar" dus wappert wel erg makkelijk omhoog en gaat erg makkelijk mee met afhevelen enzo.

Bedankt voor de tips,

Ik ga denk ik tog voor een juwel rekord 800 (dus 20cm korter) ivm met dat ik het wat praktiser vind en wat goedkoper is maar ik weet dat bepaalde vissen dan geen optie meer zijn omdat het een kleiner aquarium is.

Ik neem aan dat 25kg zand ook gewoon genoeg is voor een 80cm Bak?

Ik zit nog steed te denken aan ongeveer hetzelfde vis bestand:
XRasbora galaxy
xCory Panda's
Harem Honing goerami - Colisa Chuna.

( Honing goerami inplaats van dwerg ivm met virus die ze kunnen dragen)

Hoeveel van deze vissen is ongeveer "normaal" voor dit formaat aquarium?

En kan er er nog een leuke iets kleinere L
nummer/ancistrus bij?

Ik ga als alles goed gaat over een 1 a 2 weken het aquarium kopen en dan kan het indraaien beginnen.

Bedankt alvast en als ik meer vragen heb zal ik het laten weten. 🙂

SaskiaZ zei:
nekoneko zei:

Zilverzand kan wel, ik heb het zelf ook gehad in mijn afrika bakken, ik von het moi zand om te zien. Het is alleen redelijk onmogelijk om daar planten in te laten groeien, en het wordt bijna "vloeibaar" dus wappert wel erg makkelijk omhoog en gaat erg makkelijk mee met afhevelen enzo.

Ik zat zelf te kijken voor zand bij de hornbach of bij corydora.nl ze worden bijdebeschreven als "aquarium zand" ik weet niet of het bijv zilverzand is of is "aquarium zand" een zand soort opzich zelf?

Heeft iemand ervaring met dit soort zand?

Het beste koop je filterzand (bij de hornbach bv), even zoeken op dit forum welke maat je hebben moet. "Aquariumzand" zal wel prijzig zijn denk ik. Andere optie is speelzand (gamma enz) maar filterzand is beter omdat dat niet dichtslaat.

Dat van de Hornbach (Aquasand) kost rond de 8 euro voor 5 kilo, maar ja dan heb je wel erg mooi/goed Aquasand.

Meneer Vis zei:
Bedankt voor de tips,

Ik ga denk ik tog voor een juwel rekord 800 (dus 20cm korter) ivm met dat ik het wat praktiser vind en wat goedkoper is maar ik weet dat bepaalde vissen dan geen optie meer zijn omdat het een kleiner aquarium is.

Ik neem aan dat 25kg zand ook gewoon genoeg is voor een 80cm Bak?

Ik zit nog steed te denken aan ongeveer hetzelfde vis bestand:
XRasbora galaxy
xCory Panda's
Harem Honing goerami - Colisa Chuna.

( Honing goerami inplaats van dwerg ivm met virus die ze kunnen dragen)

Hoeveel van deze vissen is ongeveer "normaal" voor dit formaat aquarium?

En kan er er nog een leuke iets kleinere L
nummer/ancistrus bij?

Ik ga als alles goed gaat over een 1 a 2 weken het aquarium kopen en dan kan het indraaien beginnen.

Bedankt alvast en als ik meer vragen heb zal ik het laten weten. 🙂

Uitgaande van 80x40, is dat 3200x5 cm= 16 kilo ongeveer.
Ik heb de Chuna ook en dioe moet je als koppel houden is mijn ervaring. Op de bodem kun je prima 8 Panda s plaatsen hoor. ik heb ze in de 60cm en daar heb ik er al 7 van in.Een andere leuke vis die vrij klein blijft is de Rosy Loach.

SaskiaZ zei:
Het beste koop je filterzand (bij de hornbach bv), even zoeken op dit forum welke maat je hebben moet. "Aquariumzand" zal wel prijzig zijn denk ik. Andere optie is speelzand (gamma enz) maar filterzand is beter omdat dat niet dichtslaat.
SPEELZAND is giftig voor je vissen. Zilverzand, filterzand of gewoon aquariumzand.

Giftig? Vertel vertel.

Die kende ik nog niet..

Speelzand wordt wel eens gebruikt in aquaria trouwens, zal wel sneller dichtslaan, zeker bij niet juist onderhoud, zou het zelf dan ook niet gebruiken.

Verder zegt 'gewoon aquariumzand' mij niets, kan net zo goed speelzand zijn.
Ik zie bij ons in het tuincentrum vlijmscherpe fluoriserend groen of roze steentjes die worden verkocht onder de noemer 'aquariumgrind'.. wat mij betreft ongeschikt dus.

nekoneko zei:
SaskiaZ zei:
SPEELZAND is giftig voor je vissen. Zilverzand, filterzand of gewoon aquariumzand.

De wat?!? Heb hier 4 aquaria en een terrarium staan met speelzand... 😀

Dan moeten de kids denk ik ook oppassen als ze met giftig zand spelen :S

Ik bij het vissenasiel geleerd dat speelzand giftig is vanwege de bijvoegingen ofzoiets.
Het gaat om de stoffen in het zand zelf. Het is prima te gebruiken voor teraria of voor kinderspeeltuinen maar niet voor aquaria

Lijkt me sterk dat speelzand giftig is, is toch gemaakt voor kinderen en die willen het ook nog wel eens eten. Lijkt me dus niet dat er gifstoffen inzitten. Het slaat wel gemakkelijker dicht zoals door mijn voorgangers ook al is aangegeven en dan kunnen er gassen ontstaan die niet echt bevorderlijk voor de vissen zijn. Maar het zand opzich giftig? Heb ik mijn twijfels bij.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan