Nieuw aquarium: Nitrietpiek


C

CCorten

Guest
Kheb recent een nieuw tropisch aquarium (80 liter) ingericht en heb iets teveel vissen ineens toegevoegd aan het aquarium. Dus met de testen voorhanden meet ik nu telkens een dag nadat 50% van het water ververst heb een nitriet gehalte van 5mg/l wat ik precies wel vrij ernstig is... Vissen tonen niet echt symptomen van het hoge nitrietgehalte ze gedragen zich vrij normaal. Is er iets anders wat ik in de tussentijd kan doen om het vervangen van het water iets langer te laten meegaan of om sneller mijn nitrietgehalte omlaag te krijgen ?

Alvast bedankt
 
Flink blijven verversen want dat is veeeel te hoog.
 
Btw, hoelang is de bak ingedraaid?
 
En wat is je vissenbestand?
 
Ik had eerst de bak 2 weken laten indraaien met extra zo goede stoffen om de innesteling van filterbacterieën te bevorderen... en na die 2 weken had ik 10 kardinaal tetras toegevoegd... dat ging goed en na een week met de kardinaaltetras had ik 10 kardinaals en 6 zwaardstaarten toegevoegd... dus nu is het visbestand 26...

ik denk wel helaas 5 mg/l dat staat hier toch op mn testsetje...Bestaan er middelen om zo het nitriet uit het water te halen of eventueel direct levende bacterieën toe te voegen?
 
Dat bestand lijkt me ook veel te veel voor een bakje van 80 liter. Dat is netto dik 70 liter denk ik. Daarbij is 2 weken indraaien niet voldoende vaak en als je al vissen toe gaat voegen moet je dat heel rustig opbouwen en er niet gelijk zoveel tegelijk in doen.
De bacteriecultuur moet zich namelijk aanpassen aan de belasting van je bak.
 
Ik had eerst de bak 2 weken laten indraaien met extra zo goede stoffen om de innesteling van filterbacterieën te bevorderen... en na die 2 weken had ik 10 kardinaal tetras toegevoegd... dat ging goed en na een week met de kardinaaltetras had ik 10 kardinaals en 6 zwaardstaarten toegevoegd... dus nu is het visbestand 26...

ik denk wel helaas 5 mg/l dat staat hier toch op mn testsetje...Bestaan er middelen om zo het nitriet uit het water te halen of eventueel direct levende bacterieën toe te voegen?

Wat je het snelst kan doen tegen een nitrietpiek is water verversen.

Ik weet van de vissen die jij hebt niet of ze daar tegen kunnen, maar bij een ernstig hoge nitrietwaarde zou ik zelf 50% wisselen aanvullen met water bijna op temperatuur, en na een uur nog eens 25%, en dan na een uur nog eens 25%. Daarna opnieuw meten en blijven monitoren tot het constant wordt. Ook kan je dan andere maatregelen gaan treffen.

Er zijn ook middelen die werken tegen nitriet. Sera Toxivec is daar een voorbeeld van. Mijn kennis daarvan is theoretisch. Er zijn hier vast mensen die er ervaring mee hebben.

Maar nogmaals, bij een extreem hoge waarde zou ik daar zelf niet op wachten, maar beginnen met waterwissels.
 
Ik had eerst de bak 2 weken laten indraaien met extra zo goede stoffen om de innesteling van filterbacterieën te bevorderen... en na die 2 weken had ik 10 kardinaal tetras toegevoegd... dat ging goed en na een week met de kardinaaltetras had ik 10 kardinaals en 6 zwaardstaarten toegevoegd... dus nu is het visbestand 26...

ik denk wel helaas 5 mg/l dat staat hier toch op mn testsetje...Bestaan er middelen om zo het nitriet uit het water te halen of eventueel direct levende bacterieën toe te voegen?
Bij teveel nitriet zou ik snel water verversen! Het zou je je vissen kunnen kosten.
 
helaas 5 mg/l dat staat hier toch op mn testsetje..
Welk test setje heb je?
Daar je geen melding van dode vissen maakt heb ik vooralsnog een twijfel aan de test, dus is de No2 wel zo hoog?
 
Ik gebruik sera Quik test, maar ik denk dat de test wel redelijk goed is , ik gebruik ze namelijk ook nog voor een andere bak en daar zijn de waarden altijd heel goed... en ja over het visbestand... het misschien wat veel maar ja, ge weet hoe da gaat, ge zijt in de winkel ge ziet al eens wat leuks en ge moet al heel voorzichtig met wat je erin stopt
 
Zon strip is niet echt te vertrouwen en ik zou morgen als dat kan testen met druppels.De bak heeft niet voldoende ingedraaid en je hebt redelijk wat vissen in korte tijd toegevoegd dus ja dan kun je redelijk wat nitriet krijgen denk ik maar 5 mg is wel heel veel hoor.
 
Druppels lijkt me niet zo handig want dan moet ik letterlijk voor elke waterwaarde die ik wil testen een apart setje druppels kopen
en ja kweet da het veel teveel is, ik probeer het te redden...
 
en Sera toxivec ga ik morgen eens uitproberen en dan zien of het mijn nitriet omlaag kan helpen...
 
Voor nu is het belangrijk een no2 test te kopen en wellicht nh3 4 kopen..
 
Druppels lijkt me niet zo handig want dan moet ik letterlijk voor elke waterwaarde die ik wil testen een apart setje druppels kopen
en ja kweet da het veel teveel is, ik probeer het te redden...

Ja natuurlijk kost het geld maar dat kosten de meeste hobby s denk ik en je moet denken in het belang van je bewoners.
 
en Sera toxivec ga ik morgen eens uitproberen en dan zien of het mijn nitriet omlaag kan helpen...
Deel verversen. en savonds nog een keer.

En filterstart 10 cc toedienen.
 
Allereerst goed dat je op dit forum bent gekomen.
Jammer dat je je zelf niet eerst heb ingelezen voordat je aan een aquarium begon.
Zoals Jessicapilon al zei deze hobby kost veel geld en je houd levende dieren die goede zorg nodig hebben.

Start met 50% waterwissel en koop een druppeltestset. Test ook je kraanwater dan heb je een vergelijking.
Verder wat voor filter gebruik je en op welke temperatuur is je water?
heb je planten?
 

Terug
Bovenaan