Wat is er nieuw

Nieuw aquarium opstarten

• Onderwerp starter Onderwerp starter André Van Looy
  • Startdatum Startdatum
A

André Van Looy

Guest
Beste hobbygenoten ...
Ik kocht een mooi, deels gevuld cichliden-aquarium over van Nederlandse hobbygenoot (die zelf wou overschakelen naar een ander type aquarium). Ik heb zelf ook malawi's zitten, maar wou een grotere bak - twee vliegen in één klap - mooie grotere bak én meteen goed gevuld.
Nu kan ik die nieuwe bak bij mij geen maand laten indraaien, want ik zit met dat visbestand. Ik kon ook de bestaande filter niet overkopen, dus heb me een nieuwe degelijke buitenfilter aangeschaft.
Nu is mijn plan : de bodem van mijn bestaand aquarium, gemengd met een deel van de bodem van het gekocht aquarium in mijn nieuwe bak aanbrengen. Plus de filtermedia (sponzen + Keramische buisjes) van mijn bestaande binnenfilter + (een deel van) het filtermedium van het gekochte draaiende aquarium overbrengen naar de nieuwe buitenfilter om de boel sneller opgestart te krijgen.
Jullie mening ?
André.

Ben geen expert, maar denk dat dat wel moet lukken. Sowieso de waterwaarden in de gaten houden en eventueel vaker verversen.

Ik zou in het begin dan ook zuinig voeren en zoals Shoto al aangeeft de waterwaarden goed in de gaten houden. Is het wel dezelfde bodem want als je gaan mengen met verschillende korrelgrootte dan kun je dichtslibben krijgen in het slechtste geval. In de oude bodem zitten ook allemaal stoffen die je liever niet in het water wilt hebben dus als je dat uit de oude bak gaat halen zal dat ook in de waterkolom kunnen terechtkomen lijkt me zo.

Bedankt Shoto voor het schopje, deze had ik even gemist. Die bodem meenemen en mixen met een andere bodem zie ik weinig nut in.. De biofilm op die bodem zit grotendeels aan de buitenkant en ga je die bodem verstoren, omwoelen en mixen met een andere bodem zal de biologische werking hiervan toch voor een erg groot deel verloren gaan.

Filtermedia meenemen wel een goed idee. In hoeverre je dan al direct ingedraaid bent durf ik zo niet te zeggen, inderdaad erg weinig voeren en alles alsnog rustig laten starten lijkt mij een goed plan.

En aanvulling op bovenstaand.
Indien je bak 1 gaat verversen spoel dat water dan niet door het riool maar gebruik dat voor bak 2.
Niet voor de bacteriën want die zweven daar niet in. Maar voor de stofjes in het water zodat de bacteriën in het overgezette filter al direct hun voedingstoffen hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan