nieuw aquarium opstarten


Nopanic

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2020
Berichten
116
Leeftijd
38
Hallo,



Opstart nieuw aquarium



Het 1meter aquarium zal vervangen worden door een iets groter exemplaar
259008005_596759948321500_6829903626646664874_n.jpg


1300x420x540mm ofwel 260 liter

De filtering zal gebeuren door een “OF filtron 1500” of een aquael ultramax 1500. Mijn voorkeur gaat naar de laatste omdat die veel meer media aan kan en de zuinigste in zijn segment is qua verbruik.



Verlichting heb ik totaal nog geen idee. Liefst iets waarmee ik naar de toekomst ook tanganyika mee kan verlichten, ben ik dus nog naar op zoek, maar de ombouw en de lichtkap ga ik zelf maken

Inrichting: ik heb in de meeste bakken filterzand en 1 zwarte kiezel. In deze bak zou ik willen werken met zwart zand ( dat van jbl sansibar zwart?)

Makkelijke planten zonder CO2 installatie

Kienhout en rolkeien heb ik ook voor handen



Visbestand wil ik naar het volgende

Koppel pelvicachromis teaniatus ( kienke, klugei , moliwe of nigeria)

Grote school kardinaal tetra (40tal?)

Enkele snow white ancistrus( heb er 3 baby’s momenteel)

6tal japonica garnalen

Ik zoek nog iets voor in de boven/middenlaag die wat groter is en zichtbaar ik dacht aan een substraatbroeder soort, maar nog niet echt een idee(sleutelgat liever niet).
Anomalochromis thomasi maar die zwemmen ook lager.
Uiteindelijk kwam ik uit bij de Krobia xinguensis en eventueel een 4tal stuks, maar of diet goed komt heb ik geen idee van.

Is deze combinatie haalbaar of zou ik beter iets anders doen, meerjarige killivisjes ofzo is mss ook een optie
 
Krobia zou ik niet doen, deze visjes dienen gehouden te worden in een bak met juist VEEL planten, anders worden ze of schuw of agressief. En dat wil je dus niet.
Overweeg eens een stuk of 5 kryptopterus bicirrhis, weliswaar Aziatisch, maar wel passend bij je plannen. zijn heel sierlijke en aparte vissen, die de hele dag op dezelfde plaats in de stroming "staan". Ze eten alles, maar zijn verzot op watervlooien, levend of diepgevroren, dat maakt niks uit. Worden ook 10-12 cm en worden m.i. zwaar ondergewaardeerd in onze hobby. Heb er zelf ook, worden stokoud, nu al 8 jaar....!
 
Hallo,
bedankt voor de reactie, de glasmeerval heb ik idd ook al even gehad. maar is toch mijn ding niet. Planten komen er wel een groot deel in hoor, alleen de "makkelijker soorten en geen CO2(voorlopig) congozalmen, of Melanotaenia boesemani is mss ook een optie
 
Als ik bereken 1300x420x540 kom ik op ruim 290 Liter uit i.p.v de 260 die je aangeeft..;)
 
je zou ook een mooie school nanovisjes kunnen doen genoeg keuzen en dan meschien een agresief visjes ofzo die dan het school gedrag stimuleert?
 
ja idd maar nu zit ik met 20vuurtetra's maar die zie je echt bijna niet zwemmen... in een ander aquarium heb ik nu kardinaal tetra's en dat is al een heel ander verhaal. vandaar dat ik deze er eventueel wel in wil.

260l is de "binnenkant bakmaat" vandaar het verschil... trek daar dan nog grind hout en wat stenen af en ik vermoed dat dit een +-200liter zal geven.

als verlichting kom ik op de fluval plant 3 uit wellicht
 
Ik heb gisteren een binnenbakje geknutseld van ene oude juwel binnenfilter om aanzuigbuis en verwarming weg te werken ( ik post nog wel een foto)
maar blijf me verder inlezen enzo qua verlichting, maar er is zoveel keus...

op de 1meter zitten nu 2 sera lampen, op zich oke licht, ze branden nooit op de 100% en mijn planten doen het oké

nu twijfel ik tussen volgende

aquatlantis easyled 2 (fresh water 200euro) zonder controller maar heb nog wel wat liggen
fluval plant 3 250 euro compleet instelbaar alles erop en eraan
JBL solar nature 220euro compleet instelbaar...

de fluval is het meest dynamische systeem denk ik, maar eens het ingesteld is is dat niet meer nodig natuurlijk. het enige nadeel dat ik lees is dat de lichtopbrengst niet 100% is. van de andere weet ik dit niet.

iemand die mij hun ervaring wil delen, of als er echt punten op tegenvallen... groeten en bedankt
 
Een collega van mij heeft nog daytime lampen liggen die ik zou kunne overnemen. Echter zijn deze momenteel te lang.

Zou ik deze zelf op lengte kunnen zagen( ik kan op het werk alu zagen)
er zitten daytime cluster control modulen op (iedere cluster heeft 3 lichtkanalen (2800 k / 5000 k / 7000 k) welke afzonderlijk regelbaar zijn in sterkte met de controller (korte zonsopgang kan ook, ondergang niet) iedere cluster is 10 watt en levert 120 lumen (= 60 watt en 7200 lumen per balk)
6van deze modules op 1500 die ik dus naar 1300 zou moeten brengen...
het eigenaardige vind ik dat je zonsopkomst wel kan maar geen ondergang... wat is de reden hierachter?

of ga ik beter voor hVP plus setje
 
momenteel is het aquarium "af" ik heb de omboording en de lichtkap gemaakt. deze week komt de verlichting binnen en ga ik het oude aquarium verplaatsen zodat ik deze daadwerkelijk kan gaan "opstarten"

nu blijft de viskeuze moeilijk.

zeker
5tal japonica garnalen
3 snow white ancistrus

en dan ofwel de pelvicachromis teaniatus een koppel, ofwel wat ik al heb in de 1m bak is een koppel dambordcichliden (deze kan wellicht niet uitgebreid worden)

heb hier ook een 10 tal corydoras leucomelas bij zitten, die kan ik eventueel ook wel behouden dan...
en als scholenvis

de kardinaal tetra (30stuks?)
of de diamantzalm (15 stuks?)
 

Terug
Bovenaan