Wat is er nieuw

Nieuw Aquarium opstarten

FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Berichten
264
Leeftijd
64
Ik wil een nieuw aquarium erbij opstarten. Maakt het voor het opstarten verschil uit of ik die bak meteen op 24 graden zet of hem gedurende die 3 opstart weken zonder verwarming en alleen met filter op 19 a 20 graden laat draaien? Scheelt weer stroom. Ikzelf heb geen idee of dat invloed heeft met mijn bacterie opbouw. Eigenlijk zelfde vraag voor mijn verlichting. Er staan nog geen planten in de bak. Indraaien met de verlichting uit?
 
Een bacteriecultuur ontwikkeld zich sneller met warmer water dan normaal. Geen verlichting. en zeker geen planten. Dus alleen het filter en de verwarming.
 
Dank je wel voor de info Cornelius
 
Als je je zorgen maakt om 3 weken verwarming zou ik me persoonlijk eerder afvragen of ik het aquarium wel zou willen opstarten. Neem aan dat je hem langer laat draaien dan 3 weken.
 
Een bacteriecultuur ontwikkeld zich sneller met warmer water dan normaal. Geen verlichting. en zeker geen planten. Dus alleen het filter en de verwarming.
Ik zie de meeste mensen toch opstarten mét planten. Waarom is zonder aan te raden? Of geldt dat specifiek voor een dark start, dan is het vrij logisch namelijk.
 
Ik heb nu meerdere malen opgestart met planten. Kan prima hoor. Temp wel gelijk goed zetten en houden idd.
 
Ik heb 10 jr aquaria en vele bakken gehad en altijd met planten opgestart.
 
Ik zie de meeste mensen toch opstarten mét planten. Waarom is zonder aan te raden? Of geldt dat specifiek voor een dark start, dan is het vrij logisch namelijk.
Beide manieren zijn prima.

Maar een dark-start (Plantless Cycle) heeft als voordeel dat delicate planten een veel grotere kans maken op 'goed aanslaan' en daarbij minder last hebt van melting. In de regel word dit gedaan bij het gebruik van aquasoils.
Dit omdat aquasoils veel ammonium loslaten en daarbij veel voeding bevatten. Dat kan problemen opleveren met het wortelgestel.
 
Ik wil een nieuw aquarium erbij opstarten. Maakt het voor het opstarten verschil uit of ik die bak meteen op 24 graden zet of hem gedurende die 3 opstart weken zonder verwarming en alleen met filter op 19 a 20 graden laat draaien? Scheelt weer stroom. Ikzelf heb geen idee of dat invloed heeft met mijn bacterie opbouw. Eigenlijk zelfde vraag voor mijn verlichting. Er staan nog geen planten in de bak. Indraaien met de verlichting uit?
Als je stroom wil besparen kan je beter een "koud"water aquarium houden.
Meestal is het water op kamertemperatuur en dat draait dan rond de 20°C.
Hier kunnen genoeg mooie visjes in zwemmen.
Anders gewoon indraaien op de temperatuur die je wenst van begin af aan.
 
Ik snap er niets meer van. Juwel 60 met sponsfilter erin blijft Nitriet houden. De bak staat nog in te draaien zonder vis. Na 2 weken nog steeds 0,5 a 0,6 mg/L nitriet erin. Er zit geen vis in. De bak is 54 Liter. Ik heb er wel een sponsfilter tot 200 Liter instaan. Is dit mijn probleem? Al een aantal keren Microbe-Lift toegevoegd. Ook al een aantal keren een beetje visvoer erin gedaan. Ik heb weinig tot geen ervaring met sponsfilters. Dit heb ik met een ext. filter nog nooit meegemaakt. Het is geen nitrietpiek maar gewoon constant te veen NO2 erin. Iemand een idee ?
 
Maak je je filter (al) schoon? En zo ja hoe?
Hoe meet je je NO2? Druppeltest of sneltest? Wat is de houdbaarheidsdatum van die test?
 
Een bacteriecultuur ontwikkeld zich sneller met warmer water dan normaal. Geen verlichting. en zeker geen planten. Dus alleen het filter en de verwarming.

Daar ben ik het (weeral) niet mee eens .
Het voordeel van planten is dat er zich een hele micro-organisme laag ontwikkeld op elk oppervlak van de plant (die communiceren met de plant)
Daar gaat je filter in het donker echt niet tegenop kunnen .
Ook als de plant gaat wortelen onstaat er een heel netwerk van organismen in de bodem , die een wisselwerking teweeg brengt tussen bacterien-schimmels-gisten- plantenwortels .
 
Mijn idee is dat de no2 prima door wat planten wordt opgenomen.
 
Mijn idee is dat de no2 prima door wat planten wordt opgenomen.
Meestal komt het niet tot nitriet , wordt zelfs al opgenomen/verwerkt voor ammoniak .
Planten "die willen" trekken de NO2 - NH3-N gehaltes VEEL verder naar beneden dan een biologisch filter .
Moet je lezen in 0.0000 gehaltes . In sommige systemen ontstaat er wel eens een meetbaar , maar stabiel NH3-N niveau , wat op zich niet zo erg is (wel pH gerelateerd), nitriet is hier nooit in aanwezig .
Alle waterlopen en natuurlijke vijvers hebben zo een meetbaar NH3-N niveau (en dat is dikwijls skyhigh in vergelijking met aquariums , ik moet die stalen dikwijls factor 10 verdunnen wil ik een meting kunnen uitvoeren op de fotometer, en die gaat tot 3 mg/l)
Dus hier roepen dat ammonium vissen laat hemelen ....................denk dat je eerder de oorzaak elders moet gaan zoeken
 
Laatst bewerkt:
1670011391090616208714.jpg
ik hou ook wel een flink doorwortelde kluit, meestal alles achterin de bak dumpen en dan komt het leuk naar voren groeien met een beetje gepiel natuurlijk.
1670011448116733523140.jpg
wel wil ik in de toekomt nog slechts rivierzand toepassen gaan, omdat er meer blootgesteld oppervlakte beschikbaar is voor de bio😀
 
In een goed draaiende plantenbak heb je ook nooit problemen met de bodem .
Alleen bij lelies kan dat optreden , ik heb het idee dat deze bewust de bodem zuurstofloos maken met de wortels , maar dat is mijn eigen redenering/ervaring .
 
Plantenwortels maken geen bodem zuurstofloos, eerder luchtig!
Misschien kan onjuiste info wel verstikkend werken
 
Plantenwortels maken geen bodem zuurstofloos, eerder luchtig!
Misschien kan onjuiste info wel verstikkend werken
Ik heb het vooral over lelies he , die hebben meer voeding nodig dan andere planten , door een zuurstofloos milieu te creeeren , een flink reducerend dus , komt er veel meer voeding vrij door fermentatie voor de plant en veel meer nuttige stoffen die anders gewoon niet ontstaan . In een aquarium zal dit niet snel gebeuren omdat dit meestal een hoog oxiderend milieu is 300 tot 500 mV, bij gebruik van CO2 heb je zowieso al een hoog oxiderend milieu .
 
Laatst bewerkt:
Ik moet terug naar school want ik moet nog ff terugbeseffen wat redox-reacties inhouden voor me bakken
 
Ik moet terug naar school want ik moet nog ff terugbeseffen wat redox-reacties inhouden voor me bakken

Nee joh,op school leer je NIKS , daar maken ze je alleen wat wijs dat niet klopt .

In een fermentatieproces blijft alle energie/voeding behouden . Er gaat niks verloren .
In een oxiderend milieu verlies je VEEL . het zoeken naar een balans tussen die 2 en dan zit je goed .

Ik gebruik zelf heel vaak fermenterende organismen , is ook goed voor de gezondheid van de darmen van je vissen (en zelfs voor jezelf ! , en tis nog lekker ook)
De darmen van je vissen bepalen de weerstand , net zoals bij ons .
 
Laatst bewerkt:
Mijn NO2 test betreft een vrij nieuwe JBL druppeltest. Daar ligt het niet aan. Als ik met dezelfde test beneden meet in het aquarium dat al 2,5 jaar draait dan meet ik 0,0 Nitriet. Er zit een zandbodem in zonder voedingsbodem ofzo eronder. Er staan enkele planten in maar niet veel. Ik wil hier een Corydora bakje van maken om te kweken. Mijn sponsfilter is geschikt tot 200 Liter. Dit terwijl mijn bak maar 54 Liter is. Ik heb dat expres gedaan om te voorkomen dat een klein sponsfilter om de haverklap dicht zit. Kan dat mijn denkfout zijn? Er loopt een harde luchtstroom van kleine belletjes door het sponsfilter. Het filter heb ik expres nog niet schoongemaakt. Ik heb gisteren wel de eerste waterwissel van 50% gedaan in de hoop mijn NO2 omlaag te krijgen. Het lijkt gewoon dat mijn aquarium zonder filter draait en er helemaal geen bacterie cultuur ontstaat.
 
Als het echt zo hard bubbelt, is het inderdaad mogelijk dat je bacteriën domweg de tijd niet krijgen om zich te vestigen en aan het werk te gaan. Bovendien zijn er bacteriën die voor een goede filterwerking een anaerobe omgeving (=zonder zuurstof) nodig hebben. Die ontwikkelen zich dan helemaal niet.
Is het mogelijk om die luchtstroom door je filter uit te schakelen of te verleggen? Waarvoor heb je eigenlijk een luchtstroom door je filter?
 
Eigenlijk moet je die specificatie van het aantal liter niet te letterlijk nemen. Het gaat eigenlijk om twee dingen: belasting en stroming. Hoe meer poep, plas en dode plantenresten er zijn, des te meer ruimte heb je nodig in je filter. Dus meer vis en/of meer voeren vraagt om een groter filter. In een 200l bak kun je natuurlijk meer vis kwijt dan in een 54 liter, dus een beetje logisch is het wel.
 
Is een sponsfilter Lysia. Zonder luchtstroming werkt dat niet. Ok dat begrijp ik Ronald. Maar kan een te groot sponsfilter ook nadelig zijn in een kleinere bak of is dat alleen maar beter?
 
Ik denk dat het niet snel te groot is. In theorie kan het wel, maar dat punt zul je denk ik niet snel tegenkomen.

Zou het kunnen dat de circulatie niet optimaal is? Bij filters met een pomp kun je de uitlaat zo richten dat het water overal in de bak komt. Hier is dat misschien iets lastiger. De belletjes gaan gewoon recht omhoog.
Als het water alleen rondom het filter rondjes draait dan zal waarschijnlijk niet alle nitriet het filter bereiken.
Van de andere kant, om nitriet te worden moet het toch al door het filter gegaan zijn.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan