Wat is er nieuw

Nieuw aquarium - opstartvragen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Goudvisfan
  • Startdatum Startdatum
G

Goudvisfan

Guest
Beste aquaforummers,

Ik heb nu al meer dan een jaar een 60x30x30 aquarium. Hier zitten op het moment in: Otocincus 4x
Roodneuszalm 5/6x
Rosaceuszalm 5/6x
Popondetta blauwoog 1x 🙁
5-streepbarbeel ofzoiets 10x

Ik heb alleen interesse gekregen in een groter aquarium. Deze week ga ik de Juwel Rio 125 bestellen en binnen deze maand ga ik hem inrichten en op de plek zetten van de 60x30. Er zijn echter wel problemen, en ik hoop dat jullie met jullie kennis die min of meer kunnen oplossen.

1. De waterwaardes
Ik kan mijn vissen niet ergens huisvesten ondertussen, dus als de bak gevuld is en op temperatuur is moeten ze er al in. Kan ik misschien beter een deel van het oude grind gebruiken en een deel van het oude water? Dan gebruik ik ook bactostart en waterverbeteraar en dan zal het hopelijk beter gaan.

2. Slakkenprobleem
Ik heb een slakkenprobleem in mijn 60x30 bak, en ik wil dat absoluut niet in mijn nieuwe bak. Toch ga ik mogelijk het grind gebruiken en sommige planten uit de 60x30. Hoe maak ik het grind het best slakken(ei)-vrij en de planten ook?

Ook zoek ik nog adviezen voor het visbestand. Wat denken jullie wat er nog bij leuk is? Een deel van de bodem zand en corydora’s? Zeilvisjes? Er is zoveel mogelijk. Ik hoop dat jullie mij met mijn 3 vragen zouden willen helpen.

Mvg,
Timo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien kun je de slakken merendeels uitvangen nadat je ze met een schijf komkommer hebt gelokt. Ik zou als het kan de oude bodem mee verhuizen en ook de oude filter mee laten draaien op de nieuwe bak. Het beste is om de nieuwe eerst goed te laten indraaien maar dat kan niet begrijp ik.
 
Een deel van de bodem zand en corydora’s? Zeilvisjes? Er is zoveel mogelijk. Ik hoop dat jullie mij met mijn 3 vragen zouden willen helpen.
Dat is een goed idee, met zand, heb je meer keus qua vis😉

Veel slakken in de bak betekent dat er veel voedsel is, dus dat je mischien teveel voert oid.


Als je het filter en een deel van de bodem meeneemt, zou het denk ik wel goedgaan. Maar je kunt het best een NH3/NH4 en NO2 testje halen, en elke dag meten

Interresant:
http://www.denatuurinhuis.nl/wp/201...es-over-bacterien-ammonia-nitriet-en-nitraat/
 
Wat voor grind heb je? Dit ivm met de aanschaf van corydorassen.
 
Wat voor grind heb je? Dit ivm met de aanschaf van corydorassen.
Ik heb zwart grind. 2/3mm. Ik denk dat ik het ook wel kan vervangen voor helemaal zand, misschien beter ook.

Ook wil ik het een mooie natuurbak maken, mijn rio 125. Gaan de planten wel aanslaan als er al zo vroeg vissen in zitten?
 
Planten kunnen vanaf de opstart gelijk in de bak hoor.
 
Planten nemen juist stoffen op die je liever niet hebt bij de opstart dus planten/snelgroeiers zijn juist goed om te gebruiken bij de opstart.
 
Ik heb zwart grind. 2/3mm. Ik denk dat ik het ook wel kan vervangen voor helemaal zand, misschien beter ook.

Ook wil ik het een mooie natuurbak maken, mijn rio 125. Gaan de planten wel aanslaan als er al zo vroeg vissen in zitten?

Ik zou het zeker gaan vervangen door enkel (filter)zand. Is heel goedkoop ook, iets van 8 euro voor 25 kilo.
Planten idd gewoon lekker neerzetten alvast 😀
 
Ik zou het zeker gaan vervangen door enkel (filter)zand. Is heel goedkoop ook, iets van 8 euro voor 25 kilo.
Planten idd gewoon lekker neerzetten alvast 😀
Top bedankt.

En kunnen otocinclussen, corydoras en kuhlis samen?
 
Oja: ik heb zelf een bakje die ik heb gebruikt voor garnalen als quarantaine bak. al lang ingedraaid, 15 liter. Kan ik daar tijdelijk mijn vissen in doen? Of wellicht een bak die bijvoorbeeld 30 liter is en dat ik alleen een huisje en een stuk hout erin stop? Ik moet namelijk een plek vinden om mijn vis tijdelijk in te huizen, omdat ik erg bang ben voor uitval.

Ik kan zelfs als het moet dagelijks water wisselen, luchtpompje erin, helemaal prima. Ik wil gewoon niet dat ze straks in een nitrietpiek ofzoiets zitten en dat de nieuwe bak meteen slecht gaat.

Als er iemand is in zuid-holland die 10 barbelen, 4 otocinclussen en 5 rosaceussen kan huizen zou dat ook al goed zijn.
 
Dat alles in zo n klein bakje is niet ideaal. Je kan misschien ook een speciekuip halen en die gebruiken.Maar als de oude filter meegaat en je voert erg zuinig en meet dan gaat het denk ik wel goed hoor.
 
De oude filter gaat niet mee, ik ga de nieuwe gebruiken
 
Dus is het mogelijk om die vissen voor 2/3 weken in een kleinere bak te houden? Als ik het water gezond houd?
 
Zie niet het nut dat je de vissen in een oningdraaide kleine ruimte zet of in het nieuwe aquarium. Beide komt op het zelfde neer. Allebei zal dezelfde problemen geven en des te minder liter water des te sneller je waterwaardes gaan oplopen. Zoals John al aangeeft is het beste het oude filter erbij te zetten. Daar zitten de benodigde bacterieen in, mits je hem niet schoonmaak. Een maand het oude filter erbij kan toch geen probleem zijn. Zul je evengoed wel moeten meten gezien je nieuwe bodem neem maar zal een stuk minder problemen geven dan alle visjes in weinig liters.


Geen oud water in je nieuwe aquarium doen. hier zit nihil aan bacterieen in. Het meeste zit in de bodem en filter.

Om van je slakken af te komen kun je je bodem planten etc. in flubenol zetten. Dan zul je wel de eerste dagen even wat kool in je filter mee moeten laten draaien om resten op te vangen.

Weet niet je plan van aanpak maar onthou als je al je planten uit je oude bodem trek met je vissen erin dat dit heel veel vervuiling geeft. Daar kun je ze niet een dag in laten zitten.

Haal voor de klus wat crisismiddelen zoals zeoliet of seachem prime. Mochten je waterwaardes uit de klauwen lopen heb je meteen wat in huis om de problemen op te vangen.

Maak voor jezelf een stappenplan maandag dit dinsdag dat etc. heb je beetje overzicht.
 
Ik denk dat als ik in een quarantaine bak bactocare, bactostart en waterverbeteraar gebruik en de vissen in deeltjes erin doe dat er dan geen problemen zijn in de quarantaine bak. Dan na 2 weken stop ik de eerste vis in mn rio 125
 
Top bedankt.

En kunnen otocinclussen, corydoras en kuhlis samen?

Ik zou voor je vissenbestand strakjes even een apart topic opstellen.
Nu gaat het anders allemaal door elkaar lopen.

Dat goedkope filterzand vind je hier:
https://www.wildkamp.nl/Filterzand-0-40-0-80-mm-zak-25-kg_pr_745090
Gratis thuisbezorgd.

Oja: ik heb zelf een bakje die ik heb gebruikt voor garnalen als quarantaine bak. al lang ingedraaid, 15 liter. Kan ik daar tijdelijk mijn vissen in doen?

15 liter is wel heel erg klein vind ik. Dan kan je beter een wat groter bakje nemen en daar je ingedraaide filter in hangen, maar dan nog heel goed je nitriet en ammoniak in de gaten blijven houden.

Dan na 2 weken stop ik de eerste vis in mn rio 125

Dan ga je wellicht de eerste vissen midden in de nitrietpiek terug plaatsen. Lijkt me niet handig.
Zou minimaal je bak 3 a 4 weken laten indraaien.
 
Ik denk dat als ik in een quarantaine bak bactocare, bactostart en waterverbeteraar gebruik en de vissen in deeltjes erin doe dat er dan geen problemen zijn in de quarantaine bak. Dan na 2 weken stop ik de eerste vis in mn rio 125

Wat is dan het nut/verschil om ze in een quarantaine bak te zetten of in het aquarium?
 
Het word meer dan 15 liter, dat sowieso. Het nut/verschil is dat als ik het over 2/3 weken doe die quarantaine bak is ingedraaid. Dan laat ik ze 2/3 weken in de ingedraaide quarantaine bak zitten en kunnen ze door naar de ingedraaide rio 125.
 
Wellicht verstandiger op je 60cm half leeg te halen en te verplaatsen daarna water weer terug en visjes blij.
Daarna je Rio 125 vullen en inrichten en eventueel een paar plantjes overzetten.
Dan 6 tot 8 weken in laten draaien en dan na meter de visjes overzetten en dmv druppelen laten wennen?

Waarom zou je dat niet zo kunnen doen?
 
Het word meer dan 15 liter, dat sowieso. Het nut/verschil is dat als ik het over 2/3 weken doe die quarantaine bak is ingedraaid. Dan laat ik ze 2/3 weken in de ingedraaide quarantaine bak zitten en kunnen ze door naar de ingedraaide rio 125.


Aah het kwartje valt. je ga eerst de quarantainebak laten indraaien. Dit heb ik gemist.
Succes en vooral veel plezier met het klaar maken van je nieuwe aquarium. Benieuwd naar het resultaat dus update is leuk:c:foto:
 
Mijn ouders accepteren geen 60x30 op een andere plek, dus een kleinere bak moet. Uiteindelijk zal ik de resultaten posten op het forum
 
Whahah, je was niet de enige hoor Michelle, hier had het kwartje ook wat langer nodig zeg maar...
😀 😀 😀
Soms raak je bij de hele uitgebreide post even de draad kwijt..............ben dan gelukkig niet de enige🙂 En dan ook nog al die vervelende ouders, Bahhhhh
 
Soms raak je bij de hele uitgebreide post even de draad kwijt..............ben dan gelukkig niet de enige🙂 En dan ook nog al die vervelende ouders, Bahhhhh

Nou die zijn soms idd heel lastig voor de jongere garde onder ons 😀
 
En terecht.. mijn eerste 60x30 aquarium op mn kamer heeft vlekken in het plafond veroorzaakt. Mag niks groots meer hebben op mn kamer
 
En terecht.. mijn eerste 60x30 aquarium op mn kamer heeft vlekken in het plafond veroorzaakt. Mag niks groots meer hebben op mn kamer

Ik zag even niet in wat je bedoelde, dan ben je wel heel wild te werk zijn gegaan wil je vlekken op het plafond krijgen.
Tot ik me bedacht dat jouw kamer waarschijnlijk boven de huiskamer zit 😉 😀
 
Precies. 2 verjaardagen lang keken de gasten naar een vlek in het plafond 🙂 😀
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan