Nieuw aquarium, oude filter. Hoe lang opstarten?


Xaleah

Well-known member
Lid geworden
7 maart 2020
Berichten
84
Leeftijd
39
Hallo!

Ik heb deze vraag al eerder gesteld mbt een kleiner aquarium (70L) maar omdat het nu een 110 liter betreft met een eigen pomp wil ik even dubbel checken: Is het nodig om een aquarium 3 weken te laten opstarten als er een filterpomp in gestopt wordt dat uit een oud aquarium komt?
Deze pomp zat destijds in een 70 liter aquarium, deze is gesneuveld. Ik heb toen dat gebeurde de pomp gelijk bij de andere pomp gezet in het 30 liter aquarium waar het sindsdien meedraait tot op de dag van vandaag.

Is het noodzakelijk om een 110 liter 3 weken in te laten draaien met deze relatief kleine pomp? (De pomp die met het nieuwe aquarium mee komt zet ik ook aan) Ik snap uiteraard dat een paar dagen wel nodig is ivm waterhardheid en het dalen van stof uit het grind, maar ik neem aan dat er geen nitrietpiek komt met een al ingedraaide pomp, of zorgt de nieuwe pomp die erbij zit alsnog voor een piek?

Ik hoor het graag! Bedankt!
 
Het oude filter is nu ongeveer "getraind" voor het aantal vissen dat het steeds gefilterd heeft. ;) In dat opzicht hoeft de nieuwe bak niet in te draaien.
Het nieuwe filter zal niet voor een piek zorgen, omdat de giftige stoffen verwerkt kunnen worden door het oude filter. Alleen als de belasting abrupt sterk zou toenemen is weer een piek te verwachten.

Dus dit is al werkbaar lijkt mij. De vraag is dan of je de filters zo laat (= prima), of uiteindelijk alleen met het grote/nieuwe filter verder wilt. :)
 
Bedankt voor je antwoord! Ja, daar ben ik nog niet helemaal uit. Het is nu feitelijk een reservefilter. Deze dubbele filteropstelling draait heel goed met relatief veel vissen in de 30 liter bak. Maar die is eigenlijk een bak die standaard draait voor klein spul (en nood). Dus een dubbele filteropstelling zal niet meer nodig zijn. En als ik het goed begrijp is het verwijderen van een filter niet echt handig als 2 stuks samen het vissenbestand verwerken. Dus ik denk dat ik hem mee ga laten draaien in de grote bak als reserve. Misschien denk ik nu heel raar hoor, maar is het handig om de reservefilter extra diep mee te laten draaien? Zodat er in de lagere waterlagen ook wat stroming is?
 
Het klinkt een beetje wiebelig met de verschillende aquaria, pompen en samenstellingen, ik zou er niet helemaal blind vanuit gaan, maar als je de mogelijkheid hebt om de komende weken regelmatig je water te testen en eventueel bereid bent om pieken op te vangen met waterwissels, lijkt het me wel te kunnen.
 
Ah bedankt Roberto! Extra goed in de gaten houden dus. Ik heb niet zo gek veel haast, maar het zou fijn zijn als mijn 30 bak wat minder vissen zou hebben (o.a. guppen met jongen die nu toch echt de bak uit beginnen te groeien). De huidige bak draait nu al dik een jaar zonder problemen waarvan bijna een half jaar met overbezetting en dubbele pompen (aquarium gebroken door wegwerkzaamheden die uiteindelijk 6 maanden duurde ipv 1). Dus dat is mijn overweging. Het is dat die 30 bak zo stabiel draait met deze pompen dat het uberhaupt een vraag is, anders had ik het niet eens overwogen. En ik moet er natuurlijk rekening mee houden dat 1 pomp in die 30 liter aquarium niet lang goed zal gaan met de huidige bezetting.
 
Het is een fraaie verzameling factoren ja. :D Zolang @Xaleah de filters in gebruik houdt die de vissen tot nu toe hebben ondersteund, en even rustig aan doet zo kort na de verhuizing (niet ineens 30 vissen erbij gaat kopen) moet het goed komen.

En ja hoor: als je het idee hebt dat er onderin te weinig stroming is, kun je ook creatief doen met de filterhoogte. Whatever floats your boat. Flows your water...
 
Haha bedankt Gino, ik weet wat me te doen staat!
 
In het begin voor de zekerheid niet teveel voeren is iets wat ik ook altijd doe in zo n situatie.
 
Bedankt voor die tip! Had ik nog niet over nagedacht!
 

Terug
Bovenaan