Wat is er nieuw

Nieuw aquarium plantenbak

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Aquarialist
  • Startdatum Startdatum
A

Aquarialist

Guest
Beste forumleden.

Ik ben van plan een nieuwe aquascape te doen in een grotere bak. Het liefst met led verlichting. De bak mag maximaal 80cm breed zijn. Nu is mijn vraag of er iemand is die weet welke bakken vanuit fabriek al sterke led hebben, zo een 25-30lumen per liter.

De meeste die ik tegenkom komt uit op 14-17lm/liter en ben bang dat dat niet genoeg gaat zijn.

Alvast bedankt!
 
Kijk eens bij Aquatlantis. Volgens mijn LFS is hun verlichting net iets beter.
Ik heb nu de Fusion 100, en als ik het licht niet dim vind ik het al te sterk.

Maar ik heb niks gemeten....
 
Mijn oog valt ook sterk op de fusion 80. Hoe doen jouw planten het?
 
Beste forumleden.

Ik ben van plan een nieuwe aquascape te doen in een grotere bak. Het liefst met led verlichting. De bak mag maximaal 80cm breed zijn. Nu is mijn vraag of er iemand is die weet welke bakken vanuit fabriek al sterke led hebben, zo een 25-30lumen per liter.

De meeste die ik tegenkom komt uit op 14-17lm/liter en ben bang dat dat niet genoeg gaat zijn.

Alvast bedankt!
LED van 25-30lumen per liter vallen niet in de categorie sterke belichting. Meer in de onderste regionen van 'Medium'... :thumbs:
 
LED van 25-30lumen per liter vallen niet in de categorie sterke belichting. Meer in de onderste regionen van 'Medium'... :thumbs:
Zo dan.. dan wordt het een zeer duur grapje om 120-180 liter van sterke belichting te voorzien
 
Zo dan.. dan wordt het een zeer duur grapje om 120-180 liter van sterke belichting te voorzien
Welkom in de hobby.

Als je een beetje handig bent zou je ook je eigen LED in elkaar kunnen solderen.
Voor zulke grote bakken zou ik persoonlijk gewoon TL nemen.
Ik ben zelf een bak van 60 breed (80 liter) aan het samenstellen. Voor de LED betaal ik 250,- ( Twinstar 60 SA)
 
Er is een matrix systeem van Daylight met (matrix-)modules. Een prima systeem. Je kunt dan bekijken wat je nodig denkt te hebben maar het is ook vrij gemakkelijk uitbreidbaar zonder dat er van voorgaande aankopen iets verwijderd moet worden. Zelf gebruik ik overigens JMB balken. Wanneer je tegen de led prijs aanhikt ga dan gewoon voor TL. Is niks mis mee!
 
Mijn oog valt ook sterk op de fusion 80. Hoe doen jouw planten het?
Voorlopig goed, maar ik ben pas gisteren gestart...’

Wel vind ik het licht zo fel dat ik het tot 60% gedimd heb, maar wel van 8-22h licht geef. Pas vanaf 12h ga ik naar de 60%.
Ik pas wel aan indien nodig. Eerst maar eens opstarten.
 
Hartstikke bedankt voor de suggesties! Heb gisteren een twinstar 300ea besteld voor boven mijn nano bak. Dan kom ik op 35lumen/liter.

Die van daytime eco zien er ook erg goed uit!

Het lijkt mij een beter plan om voor een ada 60p of h te gaan aangezien alle randapparatuur op een compleet aquariumset weg gegooid geld gaat zijn.
 
Ga je geen spijt van krijgen.
Heb je er ook en dimmertje bij gekocht?
Zekers aan te bevelen.

Zorg wel dat je voeding en CO2 goed gaat afstemmen op de intensiteit van het licht anders gaan we je volgende post zien in de topics alg en plantproblemen 😀
 
Ga je geen spijt van krijgen.
Heb je er ook en dimmertje bij gekocht?
Zekers aan te bevelen.

Zorg wel dat je voeding en CO2 goed gaat afstemmen op de intensiteit van het licht anders gaan we je volgende post zien in de topics alg en plantproblemen 😀
Denk het ook niet inderdaad!
Uiteraard heb ik dat dimmertje erbij besteld voor dat 10tje..

Mijn co2 staat op 25mg/l (omgekeerde bakje) en mn plantenvoeding doe ik iedere week die profito doseren.
Weet niet of dat al goed is?
 
Je gaat veel licht gebruiken dus zal je plantenbestand bestaan uit planten die veel voeding nodig hebben om probleemloos te groeien. Dan is dus profito niet genoeg.
Een complete voeding met een goede verhouding NPK zijn essentieel voor een mooie bak met planten.

CO2 mbv en omgekeerd bakje werkt prima. Vindt het persoonlijk een beetje armoedig staan.
 
Je gaat veel licht gebruiken dus zal je plantenbestand bestaan uit planten die veel voeding nodig hebben om probleemloos te groeien. Dan is dus profito niet genoeg.
Een complete voeding met een goede verhouding NPK zijn essentieel voor een mooie bak met planten.

CO2 mbv en omgekeerd bakje werkt prima. Vindt het persoonlijk een beetje armoedig staan.
Dat dacht ik al! Zag iets van een all in one voeding van, meen mij te herinneren, planted-box. Is dat iets?

Klopt! Het ziet er niet uit! Echter ben ik best bang co2 over te doseren of ph schommelingen te veroorzaken. Vroeger gebruikte ik een controller.
 
Voeding bepaal aan de hand van welke bodem je gebruikt en de groeisnelheid van je planten. (dus het aangeboden hoeveelheid licht).
Als je die 2 factoren niet goed op elkaar afstemt krijg je zowel plantproblemen als alg.

Dus... welke bodem ga je gebruiken en welke planten?

Echter ben ik best bang co2 over te doseren of ph schommelingen te veroorzaken. Vroeger gebruikte ik een controller
Met een stukje beleid en gezond verstand ga je niet zo snel CO2 overdoseren. Er zijn genoeg manieren die je daarbij kunnen helpen om dat te voorkomen.
En er zijn prima alternatieven om met CO2 te werken zonder een bakje of mbv een controller en toch mooie stabiele waardes te houden
 
Voeding bepaal aan de hand van welke bodem je gebruikt en de groeisnelheid van je planten. (dus het aangeboden hoeveelheid licht).
Als je die 2 factoren niet goed op elkaar afstemt krijg je zowel plantproblemen als alg.

Dus... welke bodem ga je gebruiken en welke planten?


Met een stukje beleid en gezond verstand ga je niet zo snel CO2 overdoseren. Er zijn genoeg manieren die je daarbij kunnen helpen om dat te voorkomen.
En er zijn prima alternatieven om met CO2 te werken zonder een bakje of mbv een controller en toch mooie stabiele waardes te houden

Ik heb een nieuwe flora base pro aquasoil in de bak liggen.
De planten bestaan uit rotala, monte carlo en pogestemon helferi.

Is daar een mooie uitleg voor te vinden?

Super fijn voor je snelle reacties!
 
Ik heb een voorkeur voor Seachem, ADA en Tropica. Die hebben hun waarde al vele malen bewezen voor een plantenbak.
Nadeel is de hoge prijs, voordeel zijn de prima resultaten die je ermee behaalt.

Je zou ook kunnen gaan voor de EI, maar dat verplicht je tot een waterwissel van 50% per week (maar dat zou ik ongeacht toch altijd doen met een 'high-light' bak met CO2! )
AIO zou ik niet doen. Dat werkt wellicht prima in een eenvoudige bak. Met jou plantenvoorkeur zou ik daar niet voor kiezen.

Hier een beknopte uitleg over CO2 afstellen; KLIK
 
Ik heb een voorkeur voor Seachem, ADA en Tropica. Die hebben hun waarde al vele malen bewezen voor een plantenbak.
Nadeel is de hoge prijs, voordeel zijn de prima resultaten die je ermee behaalt.

Je zou ook kunnen gaan voor de EI, maar dat verplicht je tot een waterwissel van 50% per week (maar dat zou ik ongeacht toch altijd doen met een 'high-light' bak met CO2! )
AIO zou ik niet doen. Dat werkt wellicht prima in een eenvoudige bak. Met jou plantenvoorkeur zou ik daar niet voor kiezen.

Hier een beknopte uitleg over CO2 afstellen; KLIK

Dankjewel! Echter als ik mijn ph en kh ga meten dan zit ik op ruim 40mg/l terwijl mijn vissen gewoon normaal zwemmen en niet happen naar lucht. Waarschijnlijk worden deze waardes gecreeërd door mijn ph en kh verlagende soil. Heeft dus geen zin voor mij om op de phkh tabel te kijken, of zie ik dit verkeerd?

Die zelfde fabrikant die ik eerder noemde heeft een EI kit, is dat aan te bevelen?
 
Echter als ik mijn ph en kh ga meten dan zit ik op ruim 40mg/l terwijl mijn vissen gewoon normaal zwemmen en niet happen naar lucht
Het is altijd tricky om KH/ph te bepalen icm een aqausoil.
Dat is ook de reden dat er bij aquascapen de CO2 altijd word afgesteld met behulp van een pH profiel en het bepalen/ afstellen van de CO2 via een pH drop
link: wat is nu weer een pH profiel en een pH drop..?

Die zelfde fabrikant die ik eerder noemde heeft een EI kit, is dat aan te bevelen?
Nee, ik zou de EI aanschaffen bij aquariumbemesting.nl
Die gebruikt net even andere poeders, en mijn ervaring is dat ze net even beter werken bij High Light
 
Voorlopig goed, maar ik ben pas gisteren gestart...’

Wel vind ik het licht zo fel dat ik het tot 60% gedimd heb, maar wel van 8-22h licht geef. Pas vanaf 12h ga ik naar de 60%.
Ik pas wel aan indien nodig. Eerst maar eens opstarten.
Daar past wel een waarschuwing bij: lichtduur en lichtintensiteit zijn twee verschillende zaken en niet zomaar inwisselbaar. Planten hebben, elke soort kan daar in verschillen, voor een bepaalde duur een bepaalde intensiteit nodig om optimaal te kunnen groeien. Je kan dus niet zo maar zeggen ik verleng de duur en verminder de intensiteit. Je bent pas gestart kijk dus liever na wat je planten vragen en pas je verlichting daar op aan voor er problemen ontstaan. Intensiteit kunnen wij met onze ogen helemaal niet beoordelen; wat jij als fel ziet kan zelfs wel te weinig voor je planten zijn. Die ontvangen licht op een heel andere manier dan ons zicht aangeeft. Zelf heb ik overigens een drukbezette plantenbak.
 
Het is altijd tricky om KH/ph te bepalen icm een aqausoil.
Dat is ook de reden dat er bij aquascapen de CO2 altijd word afgesteld met behulp van een pH profiel en het bepalen/ afstellen van de CO2 via een pH drop
link: wat is nu weer een pH profiel en een pH drop..?


Nee, ik zou de EI aanschaffen bij aquariumbemesting.nl
Die gebruikt net even andere poeders, en mijn ervaring is dat ze net even beter werken bij High Light

Hartstikke bedankt voor alle informatie en adviezen! Zojuist is mijn twinstar 300ea binnengekomen en direct op de bak gezet met alle prachtige gevolgen van dien! De plantjes begonnen direct te parelen.

Heb mij verdiept in de co2 methode die je aangaf en draai nu tijdelijk een flipper ipv dat gekke bakje. Een uur voordat het licht aanging 30bellen per minuut begonnen en de dropchecker geeft al de hele dag dezelfde kleur. Wel nog wat donker groen dus wellicht morgen net een paar bellen meer aanzetten.

Morgen wordt de EI complete van aquariumbemesting bezorgd zodat de plantjes niets tekort gaan komen in het vervolg.

Wat een mooie lamp is dat zeg, die twinstar! Gelijk verliefd
 
Wat een mooie lamp is dat zeg, die twinstar! Gelijk verliefd

Gefeliciteerd met je aankoop., Twinstar is idd prachtig spul.
En nogmaals; goed uitkijken voor teveel licht in de fase waarin je CO2 en voeding nog niet zijn geoptimaliseerd. Voor je het door hebt zit je met alg...
 
Thanks! Er zit volgens mij wel een hele berg voeding nog in de bodem van 1 week oud. Maar inderdaad, heb de lamp wat gedimd tot ik morgen me voeding binnen heb en de checker gifgroen is.

Maakt het niets uit dat ik van plan ben om 12-13 uur licht per dag te hebben? Misschien zelfs wel meer
 
hanks! Er zit volgens mij wel een hele berg voeding nog in de bodem van 1 week oud.
Welke bodem heb je dan, een soil?
eb de lamp wat gedimd tot ik morgen me voeding binnen heb en de checker gifgroen is.
Doe maar liever geelgroen :thumbs:
Maakt het niets uit dat ik van plan ben om 12-13 uur licht per dag te hebben? Misschien zelfs wel meer
Slecht plan. Zo lang belichten doe je met langzaam groeiende planten en bij low-light. 12 uur belichting of langer geeft in een High light normaal gesproken veel problemen zoals alg. Houdt het maar voorlopig op een uur of 8.
Als je bak na verloop van tijd helemaal stabiel is zou je eventueel de lichtduur kunnen verlengen
 
Welke bodem heb je dan, een soil?

Doe maar liever geelgroen :thumbs:

Slecht plan. Zo lang belichten doe je met langzaam groeiende planten en bij low-light. 12 uur belichting of langer geeft in een High light normaal gesproken veel problemen zoals alg. Houdt het maar voorlopig op een uur of 8.
Als je bak na verloop van tijd helemaal stabiel is zou je eventueel de lichtduur kunnen verlengen

Heb inderdaad een soil in de bak liggen.

Geelgroen? Ach zolang de planten maar genoeg blijven groeien kan dat ook geen kwaad.

Oke! Dat komt ook wel precies uit met mn werktijden en de tijd dat ik thuis kom. Enorm bedankt nogmaals!
 
Geelgroen? Ach zolang de planten maar genoeg blijven groeien kan dat ook geen kwaad.
En daar zit nu juist de 'trick'. Als je bemerkt dat je plantjes daardoor minder gaan groeien ben in in principe al te laten met ingrijpen... 😳
Maar goed, goed monitoren. Zorgen voor het juiste aanbod in voeding, niet teveel licht, dan kan er niet zoveel mis gaan. :thumbs:
 
En daar zit nu juist de 'trick'. Als je bemerkt dat je plantjes daardoor minder gaan groeien ben in in principe al te laten met ingrijpen... 😳
Maar goed, goed monitoren. Zorgen voor het juiste aanbod in voeding, niet teveel licht, dan kan er niet zoveel mis gaan. :thumbs:

Komt helemaal goed!
18C103FD-5939-4287-B5D7-633E549CF2FF.jpeg


Er is echt een flinke assimilatie aan de gang. Super bijzonder om te zien.
Vanaf vanavond gaat het nieuwe licht en co2 ritme van start. Hopelijk zorgt dat voor niet al te veel problemen bij de plantjes.
 
Co2 staat inmiddels al een aantal uur aan maar met meer bellen dan gister nogsteeds geen lichtgroene/gele dropchecker. Heb er nog eens 15 bpm bij gedaan 65bpm nu. Kijken wat de checker over een paar uur aangeeft. Wel de verlichting nog iets gedimd tot de checker de juiste kleur heeft.

Wel fijn om te zien dat de dropchecker nauwelijks verscheelde van kleur net voordat het co2 aanging.
 
AquaCafe
Help Users
      Friesian: :petjeaf:Morgen allemaal.
      Terug
      Bovenaan