nieuw aquarium tips en trick gevraagd


K

Karin

Guest
Hoi,

Vandaag heb ik een nieuwe juwel 180 aquarium gekocht.

Er zijn een paar vragen die ik nog heb nu ik mijn eerste aquarium gekocht heb:
1. Moet ik bij een nieuwe aquarium checken op lekkage? en hoe lang moet het water erin zitten om zeker te zijn dat er geen lekkage is (3 uur?) ?
2. Als ik nieuw hout neem, moet ik die koken voordat ik het in het aquarium leg? Hier heb ik namelijk over gelezen op het internet
3. Het aquarium moet 4 weken ingedraaid worden. Ik hoorde dat er wat voer erin gedaan moet worden om de opstart te helpen. Hoeveel is nodig? bijv. theelepel vlokvoer per dag?

Grind (1-2 mm) en stenen zal ik uiteraard goed spoelen voordat het in het aquarium gaat.

Mijn idee is de volgende layout (en planten) ongeveer te nemen: https://tropica.com/en/inspiration/layout/Layout1/4382

Hebben jullie nog verder tips & tricks mbt opbouwen en indraaien van een nieuw aquarium?

Alvast bedankt!
 
Wat leuk dat je begint in deze onderwaterwereld! Heb je al een idee welke vissen je wilt gaan houden?
Om antwoord te geven op je vragen:
1. Ik doe dit zelf wel altijd en laat dat water een uurtje staan. Ook leg ik er dan vaak wc papier rond omheen, zodat je het direct ziet als er ook maar 1 druppel heeft gelekt.
2. Hier zijn de meningen over verdeeld. Er zijn mensen die zeggen dat het een must is, er zijn ook mensen die zeggen dat je dan het hout kapot kookt. Wat op dit forum vaak terugkomt, en wat ik zelf ook doe, is het hout een minuut of 10 in warm/heet water leggen.
3. Een theelepel vlokvoer per dag lijkt mij persoonlijk een beetje veel. Ik zou één keer voeren wat qua hoeveelheid overeen komt met wat je de vissen normaal zou voeren. En eventueel na een week of 2 nog zoiets. Maar ik ben wel benieuwd wat andere mensen aanraden.

De layout ziet er leuk uit! Hou ons op de hoogte of het lukt om dat voor elkaar te krijgen!

Verder als tip, voeg alvast wat planten toe! Die nemen ook een deel van het ammoniak op, zeker soorten als Vallisneria of Hygrophilia en zeker ook drijfplanten nemen veel ammoniak op.
Heel veel plezier met je nieuwe bak!
 
Bij een nieuwe bak verwacht je geen lekkage ,aar goed alles kan en dat ga je pas zien als die helemaal is gevuld. Hout koken zou ik niet doen maar overgieten met water van rond de 70 graden. Zelf doe ik dat nooit bij nieuw hout. Dat laat ik zo inwateren.
Ik zou eenmaal per week een klein beetje vlokvoer verkruimelen en dat is een beetje tussen duim en wijsvinger zeg maar zodat de bacterien te eten hebben.
 
Leuk zelf ook een rio180 aan 't indraaien. Ter aanvulling op bovenstaande antwoorden Ja over indraaien zegt men tussen de 2 a 4 weken. Heb je toevallig watertesters? Zo ja dan kun je het indraaiproces in de gaten houden. Belangrijkste testen voor in het begin om dit te volgen zijn de NH3/4 (ammoniak/ammonia), NO2 (nitriet) en No3 (nitraat). Ze komen ook in deze volgorde op waarvan de 1e 2 giftig zijn voor de vis. Op het moment dat de NH3/4 en NO2 zeg maar 0 zijn is je bak qua stikstofcyclus ingedraaid en kun je meestal rustig beginnen met de 1e vissen. Bij mij duurde dit proces 2 weken en voerde 2x per week een kwart van een theelepel. Afhankelijk van je vissen moet je nog eventueel rekening houden met de hardheid en pH waarde. Succes en veel plezier. En bij verdere vragen, gewoon hier op het forum gooien.
 
Ik check nieuwe bakken wel op lekkage. Ik heb altijd relatief kleine bakken gehad die ik na vullen een nacht op het aanrecht liet staan.
Ik kook hout niet uit maar laat het inwateren. Gewoon in een emmer met water zetten en af en toe het water verversen.
Ik draai zelf in dmv het verkruimelen van een beetje voer. 1 á 2 keer per week een heel klein beetje, mespuntje zeg maar.
Ik zou minimaal 4 weken indraaien. Ik wacht altijd tot ik zie dat een aquarium gaat "leven" om het zo maar te zeggen, maar dat is alles behalve weteschappelijk. Ik zit dan meestal rond de 5/6 week.
Denk even na over je bewoners voor je een bodem toevoegd. Mocht je bv corydoras willen daar wordt meestal een zandbodem voor geadviseerd.
 
Bedankt voor de tips!

Ik ga er mee aan de slag en als de vissen er over een tijdje inzitten kan ik lekker genieten van mijn uitzicht.

Wat leuk dat je begint in deze onderwaterwereld! Heb je al een idee welke vissen je wilt gaan houden?
Om antwoord te geven op je vragen:
1. Ik doe dit zelf wel altijd en laat dat water een uurtje staan. Ook leg ik er dan vaak wc papier rond omheen, zodat je het direct ziet als er ook maar 1 druppel heeft gelekt.
2. Hier zijn de meningen over verdeeld. Er zijn mensen die zeggen dat het een must is, er zijn ook mensen die zeggen dat je dan het hout kapot kookt. Wat op dit forum vaak terugkomt, en wat ik zelf ook doe, is het hout een minuut of 10 in warm/heet water leggen.
3. Een theelepel vlokvoer per dag lijkt mij persoonlijk een beetje veel. Ik zou één keer voeren wat qua hoeveelheid overeen komt met wat je de vissen normaal zou voeren. En eventueel na een week of 2 nog zoiets. Maar ik ben wel benieuwd wat andere mensen aanraden.

De layout ziet er leuk uit! Hou ons op de hoogte of het lukt om dat voor elkaar te krijgen!

Verder als tip, voeg alvast wat planten toe! Die nemen ook een deel van het ammoniak op, zeker soorten als Vallisneria of Hygrophilia en zeker ook drijfplanten nemen veel ammoniak op.
Heel veel plezier met je nieuwe bak!

Mijn eerste idee was een gezelschap aquarium. Eerste instantie guppen en platy's. Daarna moet ik even kijken wat er leuk bij is en kan. Ik sta open voor suggesties wat er leuk bij past.

Ik hou jullie op de hoogte. Als ik binnenkort plantjes erin gezet heb zal ik een foto maken en uploaden op het forum.


Leuk zelf ook een rio180 aan 't indraaien. Ter aanvulling op bovenstaande antwoorden Ja over indraaien zegt men tussen de 2 a 4 weken. Heb je toevallig watertesters? Zo ja dan kun je het indraaiproces in de gaten houden. Belangrijkste testen voor in het begin om dit te volgen zijn de NH3/4 (ammoniak/ammonia), NO2 (nitriet) en No3 (nitraat). Ze komen ook in deze volgorde op waarvan de 1e 2 giftig zijn voor de vis. Op het moment dat de NH3/4 en NO2 zeg maar 0 zijn is je bak qua stikstofcyclus ingedraaid en kun je meestal rustig beginnen met de 1e vissen. Bij mij duurde dit proces 2 weken en voerde 2x per week een kwart van een theelepel. Afhankelijk van je vissen moet je nog eventueel rekening houden met de hardheid en pH waarde. Succes en veel plezier. En bij verdere vragen, gewoon hier op het forum gooien.

Nee, ik heb nog geen tests. Ik zal binnenkort even naar de winkel gaan. Zijn de tests alleen voor de opstart of is het ook handig om met enige regelmaat te doen?
 
Mijn eerste idee was een gezelschap aquarium. Eerste instantie guppen en platy's. Daarna moet ik even kijken wat er leuk bij is en kan. Ik sta open voor suggesties wat er leuk bij past.
Je noemt nu wel twee soorten vis die verschrikkelijk veel nageslacht gaan krijgen en dat is iets om zeker rekening mee te houden. Voor een eerste aquarium zou ik zelf een ander visje uitzoeken, eentje die in gevangenschap niet zo makkelijk kweekt.

Nee, ik heb nog geen tests. Ik zal binnenkort even naar de winkel gaan. Zijn de tests alleen voor de opstart of is het ook handig om met enige regelmaat te doen?

Testsetje is handig om tijdens de opstart de status quo te bekijken maar zeker onmisbaar om later ook bij te kunnen sturen. Moet ik meer of minder voeren? Moet ik soms meer water verversen? Help mijn vissen happen lucht wat is er aan de hand? Etc.
 
Je noemt nu wel twee soorten vis die verschrikkelijk veel nageslacht gaan krijgen en dat is iets om zeker rekening mee te houden. Voor een eerste aquarium zou ik zelf een ander visje uitzoeken, eentje die in gevangenschap niet zo makkelijk kweekt.



Testsetje is handig om tijdens de opstart de status quo te bekijken maar zeker onmisbaar om later ook bij te kunnen sturen. Moet ik meer of minder voeren? Moet ik soms meer water verversen? Help mijn vissen happen lucht wat is er aan de hand? Etc.

Mijn bedoeling was om alleen guppen en platy's van 1 geslacht te doen om voortplanting te voorkomen. Heb je andere suggesties als beginnersvis in een gezelschap aquarium?
 
Ben zelf niet zo'n voorstander van die male-only bakken, m.i. ontneem je ze dan toch teveel natuurlijk gedrag (en we nemen vissen al wat af door ze tussen 5 glazen platen te plaatsen :))), zijn uiteraard uitzonderingen in (bijvoorbeeld vissen die het andere geslacht uitmoorden, of na verloop van tijd als enige overblijven).

Doch kan je prima guppy's ect houden, maar plaats er dan een aantal gymnocorymbus ternetzi (rouwtetra) bij voor het in toom houden van de populatie.
 
Laatst bewerkt:
Een rio 180 kun je best veel mee het is een leuk startersaquarium. Ik ben zelf altijd terughoudend in een bepaalde vis adviseren want ik wil je niet de vrijheid ontnemen om zelf te ontdekken wat jij mooi vindt. Toch een paar suggesties:

Dwergcichilde
Tetra soortje (kardinaal, neon, zwarte tetra, keizer tetra, kerri tetra)
Koppeltje gourami's?
Potloodvisjes?

Niet allemaal tegelijk natuurlijk maar om een idee op te doen ;)
Ik zou 1 scholenvis uitzoeken, dan wat grondbewoners en wellicht wat voor aan de oppervlakte. Daarnaast kun je nog kijken naar een 'eye-catcher' bijvoorbeeld de dwergcichildes of gouramies.
 

Terug
Bovenaan