Wat is er nieuw

Nieuw aquarium; veel vragen.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Alleshond
  • Startdatum Startdatum
A

Alleshond

Guest
Wij zijn een poosje geleden begonnen met een bakje van 54 liter, toch wel erg leuk zo'n aquarium.. nu hebben we via via een aquarium over kunnen nemen van 120 liter (80x40x50) met een externe pomp. Oh help, nu begint de hobbie echt ergens op te lijken.. maar we zijn nog echte beginners, dus we hebben een hoop vragen.

De bak staat hier nu naast me, helemaal leeg en helemaal schoon gemaakt met natuur azijn en goed uitgespoeld. Maar wat nu?

Ik heb al een beetje nagedacht over wat we willen, we willen het een beetje aziatisch houden.
De vissen die ik in gedachten heb:

- Koppel dwerggoerami's (die hebben we al)
- Een school Chinese Danio's
- Stuk of 5 Hara jerdoni meervalletjes
- Garnalen, appelslakken en een paar slak etende slakken.

Goerami�s:
Afkomst: India
Lengte: 6 cm.
Type: midden/boven (koppel)
Ph 7-7,5
Gh: 5-8
Temp 24-27
Stroming: zwak
Karakter: vreedzaam, rustig
Voedsel: Alleseter

Danio�s:
Afkomst: zuid china
Lengte: 4 cm.
Type: midden (school)
Ph 7,5
Gh 8-12
Temp 18-22
Stroming: zwak/matig
Karakter: vreedzaam
Voedsel: Alleseter

Hara jerdoni:
Afkomst: India
Lengte: 3 cm.
Type: onder
Ph 6,5-7,5
Gh: 6-15
Temp 18-25
Karakter: vredelievend
Voedsel: Carnivoor

Dus wat inrichting betreft dacht ik aan:
- Donkere fijne bodem
- Veel beplanting en drijfplanten
- Schuilplekken / turfhout
Ph: 7-7,5
Gh: 8
Temp: 24

Klopt dat een beetje voor deze vissen?

Ons kraanwater (Barneveld) is vrij hard. Ik las al iets over turfhout in de pomp en ph-verlagende bodem. Is dat verstandig om te doen? Ik wil het liefst met zo min mogelijk middeltjes werken dus zullen dan alleen vissen en planten in kunnen die iets wat hard water kunnen hebben..

Vragen:

1) Kunnen er naast mijn een dwerggoerami's ook een koppel dwergknorgoerami's bij? Of zitten ze elkaar dan in de weg?
2) Welk grind/zand raden jullie aan? Ik wil sowieso een donkere kleur en zand is prettiger voor de meervallen dan grind lijkt mij.
3) Hoe werkt de pomp? Hoe moet ik het in werking zetten (Ik ken alleen maar de pompjes die in een aquarium zitten, haha.) De pomp: EHEIM, typ 2213, volt 230, Hz 50, Watt 8, hmaxm 1,5, l/h 440.
4) Welke (sterke) planten raden jullie aan?
5) Welke Aziatische vissen zouden er eventueel nog bij kunnen?

Alle tips zijn welkom, bedankt alvast! 🙂
 
Dwerggourami's zijn op hun rust gesteld en houd je beter als enige soort in de bovenlaag (dus niet met Chinese danio's).

Bij Hornbach is donkerbruin en zwart zand verkrijgbaar. Misschien is dat wat je zoekt? Ziet er heel mooi uit en het slibt niet dicht.

Qua sterke planten kan je in de Hygrophila-groep kijken, bijv. difformis, corymbosa siamensis en/of stricta.
 
en slaketende slakken icm appelslakken gaat niet lukken..... ze eten ook appelslakken.
 
Oke, dankje. Wat zou dan wel bij de dwerggoerami's kunnen? De dwerggoerami's is het enige wat vast staat namelijk.

De slaketende slakken heb ik juist voor de appelslakken. Zo'n 25 appelslakken en 2 slaketende slakken. Want de appelslakken worden er echt te veel, zo blijft het iets beperkt.
 
Danio margaritatus zou kunnen.
 
Alleshond zei:
Oke, dankje. Wat zou dan wel bij de dwerggoerami's kunnen? De dwerggoerami's is het enige wat vast staat namelijk.

De slaketende slakken heb ik juist voor de appelslakken. Zo'n 25 appelslakken en 2 slaketende slakken. Want de appelslakken worden er echt te veel, zo blijft het iets beperkt.

Moet je ook vrerkopen.
Niet af laten maken.
Krijg je nitriet in je bak.
Anders poen in je zak.

En ,appelslakken zijn te groot voor ze.
 
Of simpelweg de eiertrosjes verwijderen.
 
In het topic hier op het forum staat bij voorbeelden van 80cm bak biotoop Azie de vijfstreepbarbeel bij de dwerggoerami, maar barbelen kunnen toch niet bij goerami's?

Misschien dat ik de dwerggoerami's maar niet moet houden als ze mij erg beperken in de keuze voor een mooi visbestand.. toch jammer wat ik vind ze erg leuk.

Bedankt voor de tip trouwens dat te veel slakken voor een te hoge nitriet gehalte zorgen, dan weet ik hoe het komt dat mijn planten in de kleine bak het slecht doen.
 
Ik denk ook dat je tzt de trosjes eieren gewoon weg moet halen. Bij mij aten de Anatoma Helena s ook geen appels. Althans nooit opgemerkt.
Je kunt de appels vast wel kwijt als je ze aanbiedt op MP of hier op et AF.
 
Ow hier eten ze regelmatig een appelslak hoor, ik zie met regelmaat een leeg huisje en vooral ook de kleintje worden veel gegeten.

Maar ik was vooral eigenlijk benieuwd naar andere antwoorden op mijn vragen en tips voor een Aziatisch aquarium 🙂

Vooral welke grond en hoe de pomp werkt, dan kan ik aan de slag. Haha.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan