Wat is er nieuw

Nieuw aquarium - voeding

Kajiwes

Member
Lid geworden
22 september 2024
Berichten
7
Leeftijd
31
Hallo,

Ik heb voor het eerst een aquarium aangeschaft (Rio 125). Hij is nu mooi ingedeeld met wat plantjes, hout en stenen. Ik laat hem nu een aantal weken opstarten. Uiteindelijk wil ik in het aquarium de volgende samenstelling vissen houden:

- Harem dwerggoerami (3x)
- 15 tot 20 kardinaaltetra's
- 7 otocinclus affinis
- 20 tot 25 vuurgarnaaltjes

Nu heb ik me op de meeste punten aardig in kunnen lezen, maar er is een toch wel belangrijk punt waar ik even niet zoveel van weet: hoeveel voer ga ik elke dag in de bak gooien? Misschien is het wel heel simpel, maar ik vind het moeilijk inschatten. Hoe kan ik het beste inschatten hoeveel voer nodig is voor deze samenstelling? En wag als de samenstelling veranderd? Moet ik me druk maken om overvoeren of juist niet omdat de garnaaltjes de rotzooi wel weer opeten? Ik ben van plan reguliere vlokken te gebruiken.

Is hier een simpel antwoord op te geven?
 
Een vuistregel voor de hoeveelheid voeding is zoveel als de oogbolletjes samen. Dat is natuurlijk lastig schatten, maar je voert snel te veel. Wat je iig kunt doen om de kans op overvoeren te verkleinen, is één of twee vastendagen in te lassen. Helemaal geen voer of alleen wat groente voor de otto's.

Even een kleine opmerking, die je misschien niet tegen gekomen bent in je zoektochten: Dwerggoerami's zijn voor (naar schatting) voor 80% geïnfecteerd met het Iridovirus. Je hebt dan dus de optie om ofwel de gok te nemen, ofwel op zoek te gaan naar iemand die iridovirus-vrije dwerggoerami's kweekt, ofwel een alternatief verzinnen.
 
Inderdaad uitkijken voor de dwerggourami. De Honinggourami zou wel kunnen.
 
Hoe bedoel je precies zoveel als de oogbolletjes samen? Moet ik dat interpreteren als 2 vlokken per vis?

Ik had het inderdaad gelezen over de dwerggoerami, maar ik dacht eigenlijk dat het wat overdreven was aangezien ze nog overal te vinden zijn. Wat zou een goed alternatief zijn in dit aquarium voor de bovenlaag?
 
Inderdaad uitkijken voor de dwerggourami. De Honinggourami zou wel kunnen.
Wordt de honinggoerami niet een stuk groter? En zijn die dan niet geïnfecteerd?
 
Nee honinggoerami's zijn veel minder gevoelig en zijn meestal een alternatief voor de dwerggoerami.
En ik begrijp dat je vlokvoer hebt? Dat is nog lastiger in te schatten, probeer dan de 1 minuutregel te hanteren. Dus wat ze in 1 minuut op kunnen eten. Maar zorg dan wel voor extra groenvoer voor de otto's en de garnalen.
 
Oké ik zal eens kijken naar de honinggoerami, of eventueel een andere vervanging. Ik vind de kempvis zo mooi, maar volgens mij ging die niet zo goed in deze samenstelling. Ik ben even kwijt waarom dat zo was. Genoeg opties nog.

Ik heb nog geen voer in huis gehaald hoor. Kan ik beter wat anders halen?
 
Ik kan je een erg handige tip geven om voeren te leren. Persoonlijk heb ik erg goede ervaring met jbl granulaat voer in een potje met clicksysteem.

1 click per 5 vissen rekenen en dan bij het totaal 1 click minder geven.

Een deel blijft langer drijven en een deel zakt wat sneller in het water.

Vergelijk het systeem maar met het handige clicksysteem van zoetjes.

https://www.jbl.de/nl/producten/group/5981/voor-alle-soortengranulaat?country=nl

Je zult wel gelezen hebben dat ottos kunnen in een gerijpt aquarium, dus tel daar genoeg tijd voor.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat de betta niet samengaat met de vuurgarnaaltjes. Die lust er wel eentje...
 
Hier bij de aquarium speciaalzaak geven ze aan dat ze geen honinggoeramis verkopen omdat die te snel dood gaan. Vaak al bij aankomst dat het mis gaat. Ze raden me juist werler de dwerggoerami aan, al konden ze wel bevestigen dat die met perioden erg zwak kunnen zijn. Hoe zijn jullie ervaringen?

Wat betreft het voer, wat zou een alternatief zijn voor de vlokken?
 
Hier bij de aquarium speciaalzaak geven ze aan dat ze geen honinggoeramis verkopen omdat die te snel dood gaan. Vaak al bij aankomst dat het mis gaat. Ze raden me juist werler de dwerggoerami aan, al konden ze wel bevestigen dat die met perioden erg zwak kunnen zijn. Hoe zijn jullie ervaringen?

Wat betreft het voer, wat zou een alternatief zijn voor de vlokken?
Ja dat zal het hem zijn geweest haha. De garnaaltjes zijn er al aangezien een vriend er teveel had, eigenlijk waren ze niet zozeer wat we in gedachten hebben, maar het is een mooie opruimploeg dus waarom niet. Misschien toch maar overwegen om ze dan in een losse bak te doen ofzo als het de samenstelling makkelijker maakt
 
Levend voer en diepvries voer als afwisseling is ook erg goed voor de vissen. Ik geef zelf het liefste dat, en dan uiteraard algen tabletten of groenvoer voor de planteneters en algen eters. Vlokvoer doe ik tussendoor geven of als ik even door m'n diepvries voer heen ben.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan