Wat is er nieuw

nieuw aquarium, vraagje pomp

• Onderwerp starter Onderwerp starter marco1971
  • Startdatum Startdatum
M

marco1971

Guest
Ik heb me een 400 liter bak aangeschaft via mp. compleet met visbestand en co2, pomp.

helaas zit er witte stip in, maar goed daar ben ik een behandeling mee gestart en heeft verder niks met dit topic te maken.

De pomp die erbij zit van sera, is 400 ltr/h. is dit voldoende, of is het verstandig een tweede pomp erbij aan te sluiten, ik heb nog een 600ltr/h van eHeim.

Tevens gebruik ik een stromingspompje 400ltr/h om oppervlakte te laten stromen, en extra zuurstof toe te voegen (o.a. i.v.m. de stip kuur)

of de 600ltr/h aansluiten alleen of beide? en als ik beide doe, moet ik dan de in/uit op zelfde plek plaatsen voor betere stroming, of op 2 plekken?

alvast bedankt. Marco

Beter beiden er op te zetten, na verloop van tijd worden de filters vuiler en het debiet snel minder.
De uit en instroom kan je op 1 plaats zetten of anders gebruikmaken van 2 spraybars op de achterkant schuin naar de voorruit toe.

Eens met TonHageraats. Beide filters is het beste gezien het vermogen vs. de bakinhoud.

Qua opstelling achterin beide hoeken een aanzuigpunt en de retour van beide filters via een spraybar tegen de achterwand en dan iets schuin naar beneden naar de voorruit

Bedankt voor jullie antwoord, ik zal eens kijken voor zo een spraybar.

Toch nog een extra vraagje over de spraybar, ik gebruik een reactor voor toevoegen van co2. is het dan niet zo dat deze verlies maakt door het sprayen?

Toch nog een extra vraagje over de spraybar, ik gebruik een reactor voor toevoegen van co2. is het dan niet zo dat deze verlies maakt door het sprayen?
De spraybar plaats je onder water dus dat valt wel mee.

Je kan die ook makkelijk zelf maken. Stukje 12/16 buis en wat gaatjes in boren en een kant dicht maken slang eraan en klaar

ja dat is inderdaad een goedkopere oplossing dan een kant en klaar te kopen.

Vraag me alleen dan af als ik dus 2 pompen heb en op 1 van deze zit dan de reactor voor c02, of deze zich wel goed vermengd, aangezien je 2 helften maakt door links en rechts af/aan te pompen.

Verlies is te verwaarlozen denk ik hoor.
Maar zou idd ook voor 2 pompen gaan

Beide po
ja dat is inderdaad een goedkopere oplossing dan een kant en klaar te kopen.

Vraag me alleen dan af als ik dus 2 pompen heb en op 1 van deze zit dan de reactor voor c02, of deze zich wel goed vermengd, aangezien je 2 helften maakt door links en rechts af/aan te pompen.

Ik zou in dat geval de in- en uitlaat kruislings plaatsen. De inlaat van de ene pomp bijvoorbeeld links onder en de uitlaat rechts boven. De in- en uitlaat van de 2 pomp dan tegenovergesteld.

okay bedankt, heb liggen nadenken hierover, en een idee uitgetekend, zie matige schets hieronder.

full.jpg

dus ga proberen met 2 spraybars de co2 in het midden gedeelte uit te laten stromen, en de andere pomp zonder c02 toevoeging aan de zijkanten laat uitstromen.

Iedereen bedankt voor de info. zodra ik de stip uit de bak heb ga ik deze config proberen te maken

ah toch nog een aanvullende vraag. ik ga voor de spraybars pvc buis halen, deze zijn geel, en is dus niet echt een blikvanger op een donkere wand, kan ik deze buizen schilderen of spuiten met verf, of is dat niet verstandig ivm chemische middelen in de verf/lak?

Waarom haal je niet de grijze uit een bouwmarkt?

ja kan inderdaad ook, deze zal waarschijnlijk minder opvallen dan ze een gele buis. tis nog vroeg, en ben teveel aan denken met te weinig koffie 😛

Voor de grijze buis kun je ook naar wildkamp. Deze hebben vaak ook de kleinere diameters alsmede de overige benodigdheden zolas bochten, Tstukken en eindkappen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan