Wat is er nieuw

Nieuw aquarium waterwaardes even de weg kwijt

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jack Zijlstra
  • Startdatum Startdatum
J

Jack Zijlstra

Guest
Hallo

Ik meet de volgende waardes met een teststrip van Colombo.

PH = 7,2
GH = 0
KH = 4
NO2 = 1
NO3 =10

Ik kreeg bruine alg op mijn plantjes en sommige verslijmden, nu een Colombo CO2 patroon geplaatst ziet er
nu beter uit maar wat moet er nu nog worden gedaan voordat de vissen erin kunnen ? Ik wil graag een verzameling vissen van alles wat zoals tetra's, guppen, etc etc.een gezellig en eenvoudig te houden aquarium.
Alvast dank

Gr

Jack
 
Hoe lang draait het aquarium nu?
 
Je moet de bak eerst goed laten indraaien en daar hoort vaak wat bruinalg bij. Vier weken is een goede periode voor de meeste bakken en dan kun je rustig je bestand gaan opbouwen. Misschien kun je voor vragen over je bestand een topic openen in de sectie samenstelling visbestand😉.
Je meet nu nog no2 dus het heeft nog even nodig.
 
Wel vreemde waarde van GH. Ofwel heb je een op hol geslagen ontkalker in huis, ofwel investeer je beter enkele € in druppeltesten ipv teststrips.
Bij een GH van 0 zullen de meeste planten het niet overleven.

PS: van alles wat is meestal in contradictie met eenvoudig te houden 🙂. Best kies je de vissen welke je het liefst wil. Zorg dan voor waterwaarden en een temperatuur die hier het best bij passen. Dan kan je daarna verder aanvullen met andere dieren en planten die deze waarden prefereren. Voor je planten is ook het verlichtingsniveau belangrijk.
 
De gh was me nog niet eens zo opgevallen maar dat is wel erg raar ja. Ik lees niks over een ph verlagende bodem verder.
 
Dank allemaal voor jullie reacties.

De bak draait nu ca 4 weken. op de boden een laag Nutribase en daarop een laag Florabase beide van Colombo. Volgens de instructie de ideale bodem ? Wij hebben geen ontharder of ontkalker in ons systeem volgens Vitens heeft het water een hardheid van 6.9 hier.
Helpen deze gegevens ?
 
enigzins wel ja, zonder ontharder zul je nooit 0gh uit de kraan krijgen.

teststrips... ja ik blijf het zeggen maar het zijn ondingen. erg inaccuraat.

beter of druppeltests kopen (zijn al in vrij betaalbare koffers te koop) of je eigen niet druk maken om de waterwaardes 🙂
 
Dank allemaal voor jullie reacties.

De bak draait nu ca 4 weken. op de boden een laag Nutribase en daarop een laag Florabase beide van Colombo. Volgens de instructie de ideale bodem ? Wij hebben geen ontharder of ontkalker in ons systeem volgens Vitens heeft het water een hardheid van 6.9 hier.
Helpen deze gegevens ?

De Flora Base is GH-verlagend. Of dit een daling van 6,9 naar 0,0 kan verklaren weet ik ook niet.
Ikzelf probeer een GH van 6,0 aan te houden (met liefst een Ca/Mg-verhouding van 4/1).

Geen idee waarom je voor deze bodems hebt gekozen.
Ik zou ze geen van beiden aan een beginner aanraden. Tenzij je heel goed weet wat je doet en je heel specifieke vereisten hebt, gaat er niets boven filterzand met lokaal kleibolletjes bij bepaalde planten.
Op die Nutribase ga je nog vloeken zodra je wat plantjes wil herplanten...
 
Zoals ik al vermoede dus een bodem die invloed heeft. Jammer maar goed hij zit er nu eenmaal in en zoals al is aangegeven kun je beter met druppen de waterwaarden gaan meten.
 
Hallo

Dank voor jullie reactie..nu een Colombo testkoffer gekocht en zie onderstaande waardes:
GH=4
KH=3
PH=7
Nh3=0
No2=0
No3=10
Po4=0

Zijn we nu op de goede weg ? waar valt nog iets te doen ik denk GH+KH misschien met die Colombo KH+ en GH+ toevoegen ?

Graag jullie hulp, wil er nu graag vissen in kopen, planten groeien goed nadat de C02 patroon zijn werk doet, wel nog wat bruine alg op de bladeren niet op de nieuwe scheuten.

Gr

Jack
 
neehoor 3kh/4gh is prima (heb ik hier zelf ook). tenzij je afrikaanse cichlides wilt gaan houden maar dat lijkt me niet 🙂
 
Dank je Richard,

Ga nu voor wat visjes kijken..suggesties voor een beginnend aquariaan 60 cm 70 ltr bak.
 
Gewoon langs de lfs kijken wat je mooi vind.
Dat opschrijven en thuis onderzoeken of ze bij elkaar kunnen en in je aquarium kunnen.
 
trigonostigma espei vind ik zelf erg leuk en zijn geen moeilijke vissen.

Gymnocorymbus ternetzi´s zijn wat feller maar tevens erg leuk.

de bekende guppy´s en platy´s.. ookal zijn dit tegenwoordig niet de sterkste vissen meer.

ik zou gewoon is op internet rondneuzen wat jij leuk vind. is een keer naar een echte grote aquariumzaak gaan is een leuke idee. daar zitten veel soorten die je dan ook nog is in het echt kan zien.

je kan ook dit is invullen:

http://aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp ---> naar de zoekfunctie

kijken wat daar voor soortjes uitkomen.
 
Dank Richard en Samzee voor de tips !
Gr
Jack
 
Je Po4 moet geen 0 zijn want dat hebben de planten ook nodig.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan