Mijn advies; kijk eens naar regenboogvissen (zoals de melanotaenia-familie).
Zeer kleurrijke, hele actieve vissen, die heel erg vriendelijk tegen elkaar zijn en ook tegen andere vissen. Dus geen geruzie. En bovendien niet heel erg moeilijk om te houden, wat voor een beginner best prettig is, dan wil je geen vissen met lastig gedrag moeten managen.
In de dierenwinkel zien ze doorgaans wat bleekjes, maar als ze eenmaal thuis in de bak zitten in een goede setting, dan kleuren ze heel erg mooi.
Er zijn veel verschillende soorten regenboogvissen, de wat grotere zoals boesemani (die ik persoonlijk echt wel op minimaal 150cm zou houden), maar ook de wat kleiner blijvende m. praecox, die prachtig blauw met rood kleuren.
Hier even een link naar wat aanvullende info over regenboogvissen:
https://www.licg.nl/aquariumdieren/regenboogvissen-en-blauwoogjes-vissengroep/
Ze maken actief gebruik van de ruimte, dan zou ik persoonlijk kiezen voor een juwel 240 in plaats van de 180. Ik heb de 180 hier en het is een prima aquarium, maar ik denk dat je met grotere vissen op termijn wel baat hebt bij die 20cm extra.
Gaan de vissen uit het 45L aquarium ook over naar de grotere bak? Dan is het verstandig om daar de viskeuze ook op aan te passen, niet alles gaat even goed samen.
Sommige vissen kunnen onder de juiste omstandigheden behoorlijk oud worden. Dat is misschien ook iets waar je rekening mee wilt houden.
Het is een leuk puzzeltje om te maken, ik wens jullie erg veel plezier in het proces toe! En ben erg benieuwd wat het gaat worden.