Wat is er nieuw

nieuw aquarium: welke wat grotere vissen?

eva1980

Well-known member
Lid geworden
18 juli 2021
Leeftijd
45
Op dit moment heeft onze zoon een 45 liter aquarium en we willen overstappen op een groter maatje. We twijfelen tussen de Juwel RIO 180 en Juwel RIO 240. Respectievelijk 101 cm breed en 120cm breed. Nu willen we graag ook wat grotere vissen er in; ik weet dat dit voor maanvissen en discusvissen te klein is maar we zijn op zoek naar wat grotere visjes dan zwaardvissen en guppen ;-)
Iemand een idee? Graag ook kleurrijk.

Dat is heel persoonlijk. En afhankelijk wat je wilt investeren in verzorging, tijd en doekoes.

Het moeten wel makkelijk te houden vissen zijn en niet te duur. We zijn beginners.

https://aquainfo.nl
Leuk visjes kijken 👍

Ook goed kijken wat ze nodig hebben qua inrichting, temperatuur en voer.

Je heb aquarium waar je veel planten moet hebben maar je heb ook mooie grotere vissen waar je aan een stapel stenen genoeg heb.

Misschien is chicliden aquarium wat voor jullie. Heb je hele mooie kleuren en allerlei maten ook wat grotere. @RichD1011 is ermee aan het kweken. Heeft ook ergens een foto boek.

Mijn advies; kijk eens naar regenboogvissen (zoals de melanotaenia-familie).
Zeer kleurrijke, hele actieve vissen, die heel erg vriendelijk tegen elkaar zijn en ook tegen andere vissen. Dus geen geruzie. En bovendien niet heel erg moeilijk om te houden, wat voor een beginner best prettig is, dan wil je geen vissen met lastig gedrag moeten managen.
In de dierenwinkel zien ze doorgaans wat bleekjes, maar als ze eenmaal thuis in de bak zitten in een goede setting, dan kleuren ze heel erg mooi.

Er zijn veel verschillende soorten regenboogvissen, de wat grotere zoals boesemani (die ik persoonlijk echt wel op minimaal 150cm zou houden), maar ook de wat kleiner blijvende m. praecox, die prachtig blauw met rood kleuren.

Hier even een link naar wat aanvullende info over regenboogvissen:
https://www.licg.nl/aquariumdieren/regenboogvissen-en-blauwoogjes-vissengroep/
Ze maken actief gebruik van de ruimte, dan zou ik persoonlijk kiezen voor een juwel 240 in plaats van de 180. Ik heb de 180 hier en het is een prima aquarium, maar ik denk dat je met grotere vissen op termijn wel baat hebt bij die 20cm extra.

Gaan de vissen uit het 45L aquarium ook over naar de grotere bak? Dan is het verstandig om daar de viskeuze ook op aan te passen, niet alles gaat even goed samen.
Sommige vissen kunnen onder de juiste omstandigheden behoorlijk oud worden. Dat is misschien ook iets waar je rekening mee wilt houden.

Het is een leuk puzzeltje om te maken, ik wens jullie erg veel plezier in het proces toe! En ben erg benieuwd wat het gaat worden.

We zijn er zeker van dat we een paar maanvissen willen hebben, een stuk of 4/5. Verder willen we coridora's en die regenboogvissen zien er ook leuk uit! Uit ons huidige aquarium willen we de 2 zwaarddragers meenemen en onze 2 algeneters (2 verschillende, naam even kwijt, ze zwemmen niet, ze kruipen en plakken graag tegen het raam)
De guppen en neon tetra's blijven in het huidige aquarium.
Ik heb geen idee hoeveel vissen we bij de maanvissen kunnen zetten dus we gaan van de week weer eens naar de speciaalzaak om advies te vragen. En misschien is de conclusie wel dat maanvissen toch niet kunnen in een 240 liter aquarium (ik lees daar namelijk verschillende verhalen over)

Zou nou niet direct blind varen op het advies van eender welke speciaalzaak ook, die verkopen geen nee want die moeten ervan leven, dus zou eerder het advies van het forum opvolgen.

Als je manen wilt ga dan voor een rio 450

Op dit moment heeft onze zoon een 45 liter aquarium en we willen overstappen op een groter maatje. We twijfelen tussen de Juwel RIO 180 en Juwel RIO 240. Respectievelijk 101 cm breed en 120cm breed. Nu willen we graag ook wat grotere vissen er in; ik weet dat dit voor maanvissen en discusvissen te klein is maar we zijn op zoek naar wat grotere visjes dan zwaardvissen en guppen ;-)
Iemand een idee? Graag ook kleurrijk.
Als je voor de 240 gaat, kijk dan ook even naar de 350 versie. Die is ook 120cm maar ietsje dieper en hoger d8 ik.

Je zou kunnen kijken naar Zuid-Amerikaanse.

Krobia xinguensis. Sleutelgat cichlides enz hele leuke rustige vissen.

Wellicht kan in de 350 manen in

Het aquarium komt op een dressoir te staan van 50cm diep; de rio 240 is de grootste die we daar kunnen plaatsen, de 350 is 51 diep.

Chichliden staan inderdaad ook op het lijstje! Die was ik net vergeten te typen.

Lastig. 240 is te klein voor manen
Dan zal je concessies moeten plegen 🙂

Ik lees ook veel dat manen wel prima kunnen in de rio240. Zo lastig, zoveel info en dus moeilijk filteren wat nu juiste info is ;-)

Ik lees ook veel dat manen wel prima kunnen in de rio240. Zo lastig, zoveel info en dus moeilijk filteren wat nu juiste info is ;-)
Wij geven enkel adviezen. Wat jij er mee wilt of doet is aan jou.

Manenpaartjes gaan een territorium maken. En als die nou precies in het midden van de bak is dan hebben de andere manen geen leven als de bak te klein is.

Dat weet ik 🙂 Ik vind alleen de tegenstrijdige adviezen zo lastig
Je moet denken aan de welzijn van het dier.

Passen de maanvissen erin? Ja die passen.
Zijn ze gelukkig? Mwah.
Wat gebeurt er indd als je 2 koppels hebt.

Wordt geen feest.

Maar nogmaals. Je moet zelf je conclussies trekken.

Wellicht dat @Jos Hut je meer kan vertellen.

Maar hoe weet ik of ze wel of niet gelukkig zijn?
Denken nu aan Goerami's en corydora's en regenboogvissen. Gaan ons eens hier in verdiepen.
Cichliden vind ik ook mooi maar daar lees ik over dat die moeilijk met anderen gaan en meer ruimte nodig hebben.

Maar hoe weet ik of ze wel of niet gelukkig zijn?

Cichliden vind ik ook mooi maar daar lees ik over dat die moeilijk met anderen gaan en meer ruimte nodig hebben.
Je vraag heb je zelf al beantwoord.

Maanvis wordt zo een 25cm hoog. en zo een 15cm lang?
je moet er minimaal 5 - 6 stuks hebben (groepsdieren weetje wel)
in een 120 cm zijn ze denk ik niet echt happy. althans niet in een Juwel Rio 240. ik zou dan minimaal 350 nemen.
Er zijn leden zoals @biljoenblik en @jessicapilon die ze in een 120cm hebben, maar ook zij hebben een speciale 120cm versie. niet de standaard.
welk ook zo een 300 liter is.

Als je meubel max 50cm is diep en de juwel rio 350 kan je ook een houtplaat onder zetten d8 ik.

Let your imagination RUN 🙂

Think in Resolutions. instead of Problems 🙂

Klopt. Ik heb 7 maanvissen in een 120 cm aquarium.

Maar dit aquarium is 50cm diep en 70cm hoog (echte waterhoogte 58cm). Hierdoor hebben de manen heel veel zwemruimte.
Tot op heden gaat het erg goed. En zijn ze erg rustig. Ze trekken als groep door de hele bak.

Ik denk dat ik die maanvissen uit mijn hoofd moet zetten tenzij ik een aquarium vind dat wat hoger is maar niet dieper dan 50cm. Maar die heb ik nog niet gevonden, althans niet voor een schappelijke prijs.
Goerami's zijn ook leuke kleurrijke vissen toch?

• Leuk
Waarderingen: Miro
Ik denk dat ik die maanvissen uit mijn hoofd moet zetten tenzij ik een aquarium vind dat wat hoger is maar niet dieper dan 50cm. Maar die heb ik nog niet gevonden, althans niet voor een schappelijke prijs.
Goerami's zijn ook leuke kleurrijke vissen toch?
Je kan ook laten bouwen he 🙂

Again think of solutions

Ik zou je aanraden, omdat je aan geeft dat jullie nog beginners zijn en niks ingewikkelds willen, te kijken naar vissen met een pacifishtische inslag (type-o intended 😛 ).

Dan vind ik maanvissen minder geschikt, omdat ze een boze kant kunnen hebben (het zijn cichliden), en als je pech hebt en een boze maan in je ploeg hebt, dan moet je daar iets mee, wat je als beginner denk ik liever niet wil, zo'n uitdaging (zo was het voor mij tenminste 😉 ).

Dat weet ik 🙂 Ik vind alleen de tegenstrijdige adviezen zo lastig
Dat is het ook. De ervaring van de een is niet per se overeenkomend met de ervaring van een ander. En daarmee het advies misschien ook niet.

Wat ik inmiddels wel denk en mijn ervaring ook is; sommige speciaalzaken hebben erg goed advies, en anderen totaal niet.
Ik zou het advies van een speciaalzaak graag willen horen, maar er wel bij bedenken dat zij ook vanuit een commercieel oogpunt (kunnen) adviseren.

Uit ons huidige aquarium willen we de 2 zwaarddragers meenemen en onze 2 algeneters (2 verschillende, naam even kwijt, ze zwemmen niet, ze kruipen en plakken graag tegen het raam)
Wat betreft je algeneters. Ik denk dat het verstandig kan zijn om eerst uit te vinden welke soorten dit zijn. Sommigen beginnen klein en kunnen uitgroeien tot enorme joekels.
Om te voorkomen dat je er nu een habitat omheen zet (vissen, aquarium) die er niet goed compatible mee is. Er is een identificatie-sectie op dit forum waar je foto's kan plaatsen en anderen zouden kunnen helpen om vast te stellen welke soorten het zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan